Bättre förr?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Bättre förr?

Inläggav Anders Ason » 31 jan 2014, 20:31

Jo som det står i texten på mitt inlägg:Åren 1983–1994 forskade han vid Karolinska institutet och Folksam.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Bo Norvinge » 31 jan 2014, 21:15

Brukar bara läsa halva meningar, men lovar att bättra mig.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Per Thomson » 02 feb 2014, 10:29

Tack 30-Fredrik för den intressanta beskrivningen av svart-tankningen i Ungern! Du du skrev om skimrande Agip mack i mörkret påminner mig om hur mörkt och dystert allt var under 60-talet i Öst. Det var nästan som man trodde att de inte kände till att glödlampan var uppfunnen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Kjell T » 02 feb 2014, 11:32

NARVA glödlampor från DDR var rätt hållbara, men kanske de flesta gick på export. Svarttankning är kanske mindre lyckad om området är för mycket upplyst?
Kjell T

Inläggav S-V L44 » 02 feb 2014, 12:27

På tal om glödlampor under den gamla öststatseran.

Detta berättades för mig när jag bodde ett år i Ryssland för snart 20 år sedan.

Om glödlampan pajade hemma så köpte man ingen ny eller man kunde helt enkelt inte köpa någon ny eftersom de oftast var bristvaror. En hel del varor, speciellt lyxvaror och importvaror fanns bara att tillgå i affärerna under vissa begränsade tider på året.
När jag bodde fyra månader i Ungern 1970 så såg jag t.ex. bananer och kaffe endast under några få dagar under hela den perioden, men åter till ämnet glödlampor.
På jobbet hade man oftast fungerande lampor.
Stölder av statens eller kollektivets egendom bestraffades hårt, så att stjäla en lampa och ta med sig hem för att få lite ljus gick i princip inte då det i så fall plötsligt skulle komma att saknas en lampa i en armatur. En saknad glödlampa skulle ofelbart leda till en omfattande undersökning som skulle drabba alla på arbetsplatsen, och angiveri förekom frekvent.
Vad göra?
Jo, man tog helt enkelt med sig den trasiga glödlampan hemifrån.
När man kom till jobbet så skruvade man av en fungerande glödlampa och ersatte denna med en trasig, och stoppade den väl fungerande lampan i fickan.
Simsalabim.
Staten/kollektivet hade ju inte blivit bestulet då ingen lampa saknades, och den enskilde hade åter fått lite ljus därhemma. Att det sedan plötsligt fanns en trasig lampa på jobbet kunde ju bero på att lampor trots allt kan gå sönder, så det var inget märkligt i sig.

En annan sak som också har med glödlampor att göra, är att man i vissa delar av världen släcker ned halvljuset till parkeringsljus eller helt enkelt mörklägger fordonet vid möten under mörkerkörning på landsbygden.
Man kan komma körande med halvljus eller helljus som normalt, men när man uppmärksammar det mötande fordonets ljuskäglor så släcker båda förarna ned sina ljus till parkeringsljus eller t.o.m. släcker ljuset helt och hållet.
Varför?
Detta reagerade jag på första gången under min tid i Ungern 1970, men har även fått ta del av fenomenet under senare år i delar av Afrika, t.ex. Egypten och Elfenbenskusten.
Under den mörka delen av dygnet blir det ju beckmörkt på landsbygden eftersom det saknas vägbelysning, reflexmarkeringar, etc..
Mötena sker ju inte direkt i någon krypfart heller.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav 30Fredrik » 03 feb 2014, 12:22

Hej alla! En fråga till Per. När du körde till Österrike+Italien, var det alltid ner genom Arbetarnas Paradis DDR eller kanske även Polen? När du for över Dresden+Zinnwald och in i Tjecko, kommer du ihåg Axelknäckarbacken några mil innan Teplice? En grym vinkelhöger+ rakt upp mitt i en by? Med min gamla 110a med dubbellådan fick jag stanna och lägga lämplig vaxel redan innan du kommit ur kurvan, annars orkade 110an inte upp med fullt last och växla om mitt i backen var inte att tänka på,därav namnet Axelknäckarbacken!!! CSAD brukade ha en 6-hjuldriven TATRA-bärgare stående där åtminstone på vintern!! Resturangen Rondellen strax innan Prag, fanns den då?? Gick du över Nickelsdorf nedanför Bratislava, kanske inte för Nickelsdorf gränsen tog man när man kom från Ungern och skulle till Wien?? MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav sjömannen » 03 feb 2014, 14:16

Tjena Fredrik,,,kul me dina Öst historier, jag har inte vart på ulandssafaris mer än några sporadiska tripper,,,men såg du nämnde Teplice,,,har faktiskt några trevliga minnen från Euro-Park där,,,något du minns?,,,eller kanske inte fanns då du körde där,,,,mina 2 besök där var under den "nya Tjeckien tiden,

Hälsn. Sjömannen
sjömannen

Inläggav 30Fredrik » 03 feb 2014, 14:40

Hej på dej Gävlebo!! Nej, det är nya jaktmarker för mej, körde min sista sväng ute 1996 och slutade då med en sväng till något så tamt som Amsterdam!!! Nej men du kanske har hört om SportHotel som låg alldeles nedanför gränsövergången i Zinnwald fast på Tjeckosidan, känd för sina galanta damer och mycket annat, ville inte ta upp frågan med Per!! Jag antar att då du var nere i Gamla Tjecko så var gränsövergången i Zinnwald borta? Det lär ska finnas en tunnel+Autobahn från Dresden direkt till Teplice nu och nu går man ju direkt På CMR,så nån tull behövs ju inte inom EU!! Ja.Ja, allt var ju inte bättre förr, men kanske roligare!! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav Reid Hulting » 03 feb 2014, 16:00

Betr. Hotell Sport se sidan 29 i tråden Mellanöstkörning på 60 & 70-tallet, av Skandinaven.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Per Thomson » 03 feb 2014, 16:56

Här en länk till den tråd som Stina rekommenderade fast någon sida senare.
http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=35&t=3169&start=450

Jag körde aldrig över Polen. Polenfärjorna kom nog igång först kring 67-68 när Sverige lyckades få igång tillstånd för transitotrafik genom Polen. Jag lastade retur, tre st propelleraxlar varav en 15 m lång, i sydöstra Tjeckoslovakien och tänkte utnyttja polenfärjan hem men gränspolisen i Polen vägrade släppa in mig med hänvisning att tillståndet att passera Polen gällde endast tur o retur. Då blev det att backa en längre sträcka ingen mans land mellan de båda gränsstationerna tills en vändplats kunde hittas och sedan anlita en speditör för att utfärda nya godshandlingar för transit genom Tjeckoslovakien. Detta var för övrigt en udda resa som på nervägen företogs i väst. Efter lossning i Linz besked om retur i Prag, väntan vis gränsövergången mot Tjeckoslovakien i flera timmar beroende på att gränspoliserna jagade en öst-familj som försökte ta sig över till väst. Väl i Prag visade det sig att det var bara huvudkontoret och lastningsadressen var 20 mil sydöst, Ostarva, nära gränsen mot Polen.

Gränsen mot Österrike var Kleinhaugsdorf.
"Axelknäckarbacken" som jag minns det var söder ut från Teplice. Hade en Vålbergs 76:a framför mig där en gång och då knäcktes bakaxelväxeln för honom. Stämmer att det fanns bogser-service där.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Per Thomson » 03 feb 2014, 19:15

http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=35&t=3363&hilit=Teplice&start=60

Här ytterligare en tråd med flera sidor. På aktuell sida har jag en bild med som visar gamla vägen från gränsen ner mot Teplice och ett nödstopp med lösgrus. Sådana nödstopp fanns inte "på min tid" och vid ett tillfälle hade jag varit glad om det hade funnits. Planerade att hoppa och lämna bilen åt sitt eget öde men i sista stund innan infart i staden lyckades jag få hejd på eländet. Då stod svartröken tät runt trailerboggien och jag trodde först att snart skulle lågor flamma upp men så blev det icke. Åren 67 o 68 när jag körde regelbundet på Österrike fick jag byta bromstrummor på drivaxeln var ca 5 - 7000 mil. Genom att bromskapaciteten var för låg på FB88:an så fick trailern ta det mesta. Trailerboggien hade 10-tons BPW-axlar trots kortboggie, jag hade beställt den så.

De få resor jag körde på Italien körde jag över väst.

1966FB88Aosta4_.jpg
I Italien var det ibland trångt genom städerna.
1966FB88Aosta4_.jpg (176.45 KiB) Visad 19971 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav sjömannen » 03 feb 2014, 19:44

30Fredrik skrev:Hej på dej Gävlebo!! Nej, det är nya jaktmarker för mej, körde min sista sväng ute 1996 och slutade då med en sväng till något så tamt som Amsterdam!!! Nej men du kanske har hört om SportHotel som låg alldeles nedanför gränsövergången i Zinnwald fast på Tjeckosidan, känd för sina galanta damer och mycket annat, ville inte ta upp frågan med Per!! Jag antar att då du var nere i Gamla Tjecko så var gränsövergången i Zinnwald borta? Det lär ska finnas en tunnel+Autobahn från Dresden direkt till Teplice nu och nu går man ju direkt På CMR,så nån tull behövs ju inte inom EU!! Ja.Ja, allt var ju inte bättre förr, men kanske roligare!! MVH. 30 Fredrik.

De här var vid översvämningarna i Tjeckien,kan de vart-03? 04?,,Lass till Chumotow,- Zinnwald va stängt, overgången vart Neuersdorf o runt Prag. En skaplig omväg De va innan Tjeckien va me i EU. Fick lite smak på den tjeckiska "kulturen" :oops:

Sjömannen
sjömannen

Inläggav 30Fredrik » 04 feb 2014, 02:29

Hej igen! Ja nu kan man säja att det blev drag under galoscherna beträffande Östkörningen!! Va skoj att se så många av min forna åkare Stjärnströms bilar figurera på den tråden Stina rekommenderade!! Dom var och är fortfarande väldigt färggranna,inte undra på att Tjecksnutarna, alltså VB, hade dom bilarna som favoritobjekt när det gällde att stoppa Västbilar, Stjärnas bilar syntes ju på långt håll!! Som ni nog la märke till så körde vi även med Torped Scanior både 76or och 110or och även Torped 140or senare, var aldrig några problem med längden på Östsidan!! Roligt att läsa om Pers nyligen gjorda resa över gammelvägen Dresden-Zinnwald-Teplice, ska själv försöka ta mej ner och kolla gamla jaktmarker i forna Öst, kanske nu till sommaren, kanske lämplig utflyckt med hojen (Moto-Guzzi Le Mans 850cc-83a) MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav 30Fredrik » 14 feb 2014, 08:17

Hej,Hej! Med risk för att tråka ut er alla på den här tråden, drar jag ännu en händelserik resa till Österrike och Ungern den här gången, åter i Stjärnströms bil och färger! Hade lossat ett lass med board (Masonite) utanför Freistadt i Österrike vid en snickerifabrik som tillverkade bl.a. garderober, fick lånat telefonen på fabrikens kontor och ringde hem till Lennart Stjärna för lastningsorder! "Loss redan, ja du får dra ner till Drebersen,omkring 10 mil sydöst från Budapest i Ungern,du ska lasta 23 ton konserverad Gurka+Rödbetor till Skåne!! Om det går bra hinner du lasta innan helgen!!! Nu var det så att det var Torsdag och ungefär 50 mil att köra och dessutom ner genom Budapest, som var då jäkligt bökigt att ta sej igenom!! Körde ner och slog stopp utanför Budapest ! Upp i ottan, fram med gasolen och bryggde kaffe och fick lite frukost innan jag drog iväg ner mot lastningsstället, omkring 10 mil. Efter mycket letande och frågande, vilket i Ungern var problem för dom flesta pratade bara Ungerska som var lika med noll för mej, men som tur var så hade jag konservfabrikens namn uppskrivet och till slut visade det sej att konservfabriken låg på en Kolschos, ett bondekoperativ nån mil söder om stan. Kör fram till fabriken och till den obligatoriska vaktkuren+fabriksbomen. Stannade och gick ut till vakten och sa på tyska att jag skulle lasta till Sverige, 23 ton konserver!! Efter 10 minuter kommer det ner en prydlig dam, som pratade bra Engelska, och förklarade att lasset jag skulle ha inte skulle bli klart förrän tidigast Måndag eftermiddag,man skulle jobba hela helgen för att få lasset klart!! Ringde hem till Lennart Stjärna och förklarade hur läget var och fick höra från Nykvarn " Trevlig Helg på Ungerska Bystan, ring när du drar från fabriken på Måndag"" Helvete, ännu en helg hemifrån, vad göra, inget!! Som tur var det i Oktober och bra väder, gott om konserver i kylen+kaffe och bröd inköpt i Österrike, ja det fick väl gå, man hade ju varit i samma sits förr och klarat sej!! Nu visade det sej att byn med fabriken var ett hyvens ställe och det fanns en skaplig bykrog+restaurang bara en 500m från där jag hade parkerat, så det blev ett par fina Gulaschmiddagar där +Pilsner, så det gick faktiskt ingen nöd på mej!! Blev hämtad på måndag förmiddag av damen från fabriken som visade var jag skulle backa till vid fabrikens lager och efter det skulle lastningen börja efter lunch!! Nästa fråga från kontorsdamen " Hade jag möjligen en TIR Carnet med mej, för spedition fanns på plats och då kunde dom göra klart mina papper här på fabriken?? Tullen var redan informerade om att dom skulle skicka ner en Tullare som skulle va på plats efter lunch, så allt skulle gå progamenligt" Ja det var bara att vänta i hytten tills allt var klart. Hann lagom sätta på Kaffevatten, då dyker Tullbilen upp och släpper av stor tjock Ungersk Tullare iförd tulluniform+ dithörande Tullväska där alla viktiga stämplar+plomber,plombtråd och plomberingstång fanns, vi talar om en viktig ämbetsman i det forna Öst!!! Lastningen flöt på bra och runt 15.00 var det dags att köra fram och stänga dörrarna och göra klart för Tullarens plomb! TIR linan på plats vid bakdörrarna ,men var var tullaren? Gick in på transportkontoret och vad ser jag när jag öppnar dörren, jo en Tullare som har rocken uppknäppt, skärmmössan i nacken och på Speditörsdisken står 1 liter Slivovitj (Plommombrännvin), här hade tydligen druckits en hel del när dom andra hade lastat min bil,hur fan ska det här sluta?? Tullaren håller sej i disken och frågar på tyska om jag är Fehrnfararen? Jo, det var jag ju! Nästa fråga är " Kunde jag ta plombtången+tråd och plomb och plombera själv?" Själva hade dom en hel del att göra med dokumenten, viket betydde att det skulle tas några supar till innan han var klar att stämpla i TIR carnet!! Jag gick ut och satte i tråd och plomb själv, det där hade man ju varit med om förr! Nöp till med plombtången och gick in på kontoret, och till min förvåning var allt klart med pappren, kollade så att allt var korrekt stämplat i carnet och det såg bra ut! Tackade och skulle just gå då Tullaren frågade om han kunde få åka med in till stan, för tullen låg ju efter genomfarten? Jo men visst,Tullaren bökar sej upp i Scaniahytten och sitter med väskan i knät! Vid det här laget är Tullaren aspackad, kan knappt prata men när vi närmar oss Tullhuset börjar han vifta att jag ska stanna! Han öppnar dörren och har tullväskan i näven, när han missar fotsteget och står på huvudet i diket nedanför bilen!!! Hjälper honom att plocka i alla stämplar, tråd och tång, borstar av det värsta skiten från hans uniform, sätter på uniformsmössan på skallen och riktar in honom mot tullkontoret, där står han kanske än för så stod han när jag såg hans figur i backspegeln efter ett par hundra meters körning!! Var det bättre förr? I alla fall hände det en hel del åtminstone för min del!! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav Anders Roger Larsson » 14 feb 2014, 16:42

30Fredrik skrev:Hej,Hej! Med risk för att tråka ut er alla på den här tråden, drar jag ännu en händelserik resa till Österrike och Ungern den här gången, MVH. 30 Fredrik.

Tack :lol:
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack