Trafik i Norrrköping 1956

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Trafik i Norrrköping 1956

Inläggav anders891 » 08 feb 2014, 13:51

Om det blir för mycket av vintersport från OS, så kan man titta på den här fina filmen från Norrköping från 1956 i färg, 10 minuter lång med mängder av lastbilar, spårvagnar och bussar http://www.youtube.com/watch?v=ZjtFCar-gko
anders891
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 sep 2010, 13:11

Re: Trafik i Norrrköping 1956

Inläggav Anders Ason » 08 feb 2014, 15:18

För min del kan det aldrig bli för lite OS!

Några rutor ur filmen:

timmernorraesplnorrk.jpg
Så körde man timmer på Norra Esplanaden söderut...
(klicka på bilderna för full storlek.)
timmernorraesplnorrk.jpg (57.67 KiB) Visad 10820 gånger


tungtrrpnorrk.jpg
Poliseskort för en transport av en stor ficka. Bilmärke?
På den tiden poliser inte såg ut som kommandosoldater.
tungtrrpnorrk.jpg (65.48 KiB) Visad 10820 gånger


tanknorrk.jpg
Gillar de här åken!
tanknorrk.jpg (50.91 KiB) Visad 10820 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Trafik i Norrrköping 1956

Inläggav anders891 » 08 feb 2014, 17:52

Sellbergsbilen är en Diamond T regnr A4451 och tanktrailern från ESSO dras av en av Bloms bilar som också har en del tungtransportfordon.
anders891
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 sep 2010, 13:11

Re: Trafik i Norrrköping 1956

Inläggav Anders Ason » 08 feb 2014, 19:17

Tack. Känner igen bilen nu då en bekant till mig hade en. Både den och sellbergs bil ser ju ut att ha ett militärt förflutet (vinschen).
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Trafik i Norrrköping 1956

Inläggav faun v12 » 08 feb 2014, 20:11

Intressant film,spårvägen verkade ställa till en del bekymmer med bland annat obekväma överfarter. Sellbergs Daimond T kunde man se lite överallt i Sverige då de på 1950-talet var störst i Sverige på tungtransporter.
faun v12
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 01 aug 2010, 17:51
Ort: Degerfors

Re: Trafik i Norrrköping 1956

Inläggav magirus » 08 feb 2014, 23:06

Denna Diamond T 981 är f.d. stridsvagnsdragare från krigsåren.
Data enligt "fordonsbibeln" :lol:

Truck 12 ton, 6x4 Prime Mover M20
Diamond T 980 och 981
Engine:Hercules DFXE, inline-6 cyl, diesel, 895 cu.in, 185 bhp at 1600 rpm
Transmission: 4F1Rx3
Brakes: air
Tyres: 12.00x20
Wheelbase: 179 1/4 in, BC52 in
Overall l x w x h: 280x101x101 in.
Weight: 26 650lb
Was used in conjunction with "Trailer 45-ton, 12 wheel, M9", to form "Truck-Trailer, 45-ton, Tank Transporter, M19"

Max towed load 115 000lb

Tekniska data på trailern som beskrivs ovan:
Designed and manufactured by "Rogers Bros", (4 others also built their design)
Overall l x w x h: 360x114x62 in
Tyres: 8.25x15, 24 of them

Här syns några bilder
http://www.flickr.com/photos/ddpeak1/se ... il/?page=3

I "bibeln" kan man läsa mer:
"The Diamond T, 12-ton prime mover, M20, was originally designed to meet a British requirement for tank transporting and recovery. It was introduced in 1940/41 and first saw active service with the British Army in North Africa. Later it was also used by the US Army. IT featured a 20-ton winch and a ballast body behind the cab. From August, 1943, these vehicles were fitted with an open-type cab and provision for AA mg ring mount, M36.
There were two models: 980 and 981, The 980 had a 300-ft winch cable and two winch-able sheaves at rear: the 981 had a 500-ft winch cable, three cable sheaves at rear and a roller assembly in the front bumper, allowing the winch cable to be paid out from the front of the vehicle."
Det sägs på annan plats:
"....the Diamond T M20...... were extensively used by civilian contractors for heavy haulage, especially in the Western Europe."
källa: "The Observer´s Fighting Vehicles Directory, World War II" av Bart H. VAnderveen, sid 82, 83 och 101
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1152
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Trafik i Norrrköping 1956

Inläggav Bengt Dahlberg » 09 feb 2014, 12:30

Bild

På trailern står en Yarrow vattenrörpanna. Antagligen från någon gammal minsvepare eller jagare på väg till ny uppgift i någon industri eller värmeverk.

Vid 10.52 passerar ett för sin tid typiskt tyskt fjärrbilsekipage.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Trafik i Norrrköping 1956

Inläggav Säters El-kvarn » 10 feb 2014, 06:43

Vad är det vid 7:45?
En gaffeltruck?
Säters El-kvarn
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:05

Re: Trafik i Norrrköping 1956

Inläggav Per Thomson » 13 feb 2014, 16:29

Det är en tre-hjulig hjullastare för sin tid. Förmodligen menad som gaffeltruck från början.
Hydraulik saknas, allt mekaniskt.

Norrkopingtruck.jpg
Norrkopingtruck.jpg (73.28 KiB) Visad 10510 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Trafik i Norrrköping 1956

Inläggav Per Thomson » 13 feb 2014, 16:33

Vid 6:38 ser man en tradare som förmodligen är av holländsk eller danskt ursprung. Första namnet på skåpsidan skulle möjligtvis kunna vara "JENS". Någon dansk med här som kan identifiera bilen?

Norrkopingtradare.jpg
Norrkopingtradare.jpg (69.67 KiB) Visad 10507 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster