Bättre förr?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Bättre förr?

Inläggav Per Thomson » 17 jan 2014, 20:12

Blev nog mer sånt efter 60-talet. Blev aldrig stoppad i Tjeckoslovakien, körde regelbundet Avesta - Wien 67 - 68, det enda som dom var noga med var tjecko-tillståndet vilket Statens Biltrafiknämnd skrev ut för ett helt år i taget. Din berättelse var intressant 30Fredrik och jag anar att det var på 70-talet när "tyglarna" hade släppt lite och sönderfallet börjat, syftar på Dubjec och invasionen augusti 68.

Däremot i DDR kunde förbryllande saker inträffa, 30Fredik, din fika stund medan poliserna skulle väntas ut påminner mig om en episod:
Mörk höstkväll med regn och kulingvind, hade passerat Berliner Ring utan att knappt se någon annan trafikant på den knaggliga Autobahn som inte reparerats efter kriget, vid en flodövergång hade t ex en bombad bro ersatts med en provisorisk militärbro och motorvägen således blivit en-filig och gemensam även för motgående trafik. Lagom trött och lite hungrig efter att ha kört non-stop från Warnemünde stannar jag på en liten gruskant utanför vägbanan och förbereder lite kvällsfika med smörgåsar. Landskapet är öppet med lite träd och buskar endast utmed motorvägen, inget elljus så långt ögat kan se, bara kusligt mörker och tomhet. Plötsligt bankar det hårt mot höger dörr dit jag flyttat mig för att kunna hantera gasolköket vars fasta plats var på golvet framför högerstolen (FB88). Vem hoppar inte till lite i en sådan situation? Jag vevar ner sidorutan och blir varse en person med ett gevär. Förmodligen hade personen bankat på dörren med gevärskolven av det skrämmande ljudet att döma. Den DDR-trogne samhällsmedborgaren, förmodligen bonde boendes i närheten av vägen, kanske såg sin chans att få medalj för sitt effektiva vaktande? Mannen förklarade bryskt att jag omedelbart måste lämna platsen och fortsätta min färd. Det hjälpte föga med förklaring om att jag hade transit-tillstånd att utnyttja vägen, han menade att tillståndet inte gav mig någon som helst rätt att stanna så länge jag befann mig i DDR. Då öppnade jag dörren och visade köket med vatten till mitt te som just hade börjat koka och vädjade att han skulle tåla sig lite så att jag fick avsluta vad jag höll på med. Åsynen av de bredda mackorna med jämt-messmör gjorde antagligen att han veknade litet och när jag räckte fram papperstallriken med de bredda mackorna greppade han en direkt. På fråga om han ville ha socker till teet då jag räckte fram en mugg och höll fram snabb-bitsockerpaketet, så tycktes han aldrig sluta att lägga i socker. Socker var nämligen en av många bristvaror i öst under 60-talet. På så sätt fick jag antagligen en trogen DDR-anhängare att fundera litet över om DDR-samhället verkligen var så idealistiskt som Honnecker (stavning?) påstod och jag han till och med få lite sällskap under min rast med de kusliga och näst intill spöklika förhållanden som rådde vid tillfället.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Säters El-kvarn » 17 jan 2014, 20:53

Vad var anledningen till att Italien-resor gick via Prag?
Man tycker det skulle ha varit kortare väg via Brennerpasset.
Säters El-kvarn

Inläggav herrstina- » 17 jan 2014, 21:09

Det fanns en "elit" som erhållit tillstånd för Västtyskland, dom var ganska hårt kvoterade. Övriga entusiaster fick köra via östsidan där det var lättare med tillstånd, i vissa länder behövdes inga alls, tex. Polen och DDR.

Man sökte tillstånden hos Generaltullstyrelsen och efter lång tids träget sökande kunde man få enstaka resetillstånd till Västtyskland och efter ändå längre uthållighet kunde man med tur få årstillstånd.

Därför gick i stort sett all trafik till tex. Österrike och Italien via öst.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Per Thomson » 17 jan 2014, 21:16

Fylld kvot av tillstånd för att åka igenom väst-Tyskland.
Tillstånden söktes och förmedlades under 60-talet av Statens Biltrafiknämnd.
Kring tiden 68 fanns tillstånd för ca 280 svenska bilar att samtidigt vistas inom väst-Tyskland.
Då jag var kvalificerad för "västtysk-tillstånd" men hade så lång färdväg inom Sverige fick jag nöja mig med rese-tillstånd. På så sätt kunde man få in två bilar på kvot för en bil.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav herrstina- » 17 jan 2014, 21:24

Eftersom västtillstånden var så attraktiva var det ganska vanligt att man delade ett tillstånd mellan två bilar, en var tex.i Tyskland sönd-onsd och nästa onsd-lörd.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Per Thomson » 17 jan 2014, 21:51

Det skulle vara intressant att se statistik över hur dessa kvoter ökade under årens lopp och fram tills dess Sverige blev fullvärdig medlem i EU år 1995.?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Säters El-kvarn » 17 jan 2014, 21:58

Att man höll inne med tillstånden var alltså av rent protektionistiska skäl?
Säters El-kvarn

Inläggav herrstina- » 17 jan 2014, 22:14

Jag vet faktiskt inte hur det var tänkt från början, rimligen var tanken att tex. tyskarna skulle ha tillstånd för att köra i Sverige men jag har aldrig sett eller hört talas om att så varit fallet.
Däremot vet jag att tex. Ungern och Sovjet hade kvoterade tillstånd till Sverige, när kvoterna var slut skickade dom löstrailer till Sverige som lossades och lastades av svenska dragbilar.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Per Thomson » 17 jan 2014, 22:30

Säters El-kvarn skrev:Att man höll inne med tillstånden var alltså av rent protektionistiska skäl?

Det var nog en kombination av handelspolitiska skäl och trafikpolitiska skäl, det senare styrt från Deutsche Bundesbahn, dvs att skydda järnvägen mot den effektiva lastbilstrafiken. Det var redan då (60 talets andra hälft) trångt på de väst-Tyska Autobahn-nätet vilket var navet i väst-Europas handel och utveckling. Därför kunde man också skylla på vägnätets kapacitet. Detta svar är bara taget ur minnet och hur jag tror att det var, det skulle vara intressant om någon historieforskning skulle kunna bekräfta att det verkligen var så.

Kvoterna beträffande tillstånd överenskoms på bilateral nivå länderna emellan. Sverige hade Statens Biltrafiknämnd att administrera tillståndsgivningen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav 30Fredrik » 31 jan 2014, 08:22

Hej alla!! Ska berätta när det gick upp för mej att forna Öststaterna höll på att braka ihop,måste väl passa på den här tråden?? Episoden tilldrog sej när jag körde för Stjärnströms åkeri, Nykvarn i början av 80 talet! Var på hemväg efter att ha lastat Elanskidor utanför Lublijana i Jugoslavien och hade gått över gränsen vid Dolga Vas på Juggosidan och sen in i Ungern förbi Keskemet och sen upp mot TIR vägen som alla TIR bilar som skulle passera Ungern mot Tjeckoslovakien var tvungna att köra. Onsdagkväll och klockan började gå mot midnatt och efter en koll på tankmätaren konstaterades att det nog var dags att hitta en nattöppen mack nånstans efter TIR vägen, helst då så billigt som möjligt om ni förstår? Vi hade DKW+UTA kreditkort men det satt liksom bättre om man kunde tanka 500-600 liter för D-Mark, mycket billigare då, ungefär 1 krona litern omslaget till D-mark och rätt mack!! Hade inte nån mack som jag kom ihåg efter vägen som tog D-Mark,kom då att tänka på att det hade öppnat en ny AGIP mack efter vägen, kunde inte vara alltför långt bort!! Efter en halvtimmas körning dök AGIP macken, skimmrande i nattmörkret, körde in till dieselpumpen och stängde av motorn! Bara en kille jobbade här på natten och han höll på att tanka en personbil. Såg att dom även hade DKW skyltar, så jag tänkte att om det inte går att tanka för D-mark så får jag slå i några hundra liter på DKW kortet så jag kommer upp i södra Polen, där allt brukade lösa sej! Mack killen kommer fram till mej och efter att ha hälsat så kommer frågan " Kan man hier swartz tanken, alltso mit D-mark, geth das?" (kan man tanka svart här, alltså med D-mark?) Svaret kommer blixtsnabbt " Aber naturlich, vieviel liter wills du haben?" (Jamen naturligtvis, hur många liter vill du ha?) 600 liter, danke! Vi står och fyller upp 300 liter i bilens tank och sen 300 liter i en av dom 3 tankar på 600l styck som jag hade under trailern! Allt är tyst och öde och när tankningen är klar tar jag med mej börsen och vi styr kosan mot stationen. Väl inne på stationen så bjuds det på kaffe och vi ska till med betalningen. Tankkillen snurrar på kontorsstolen och rycker loss en tegelsten från väggen, där förvaras svartkassan som det skulle visa sej!! En gammal cigarrlåda märke Havanna agerade som kassaskåp åt Västvalutan! Bad att få ett kvitto med stämpel så jag hade nåt att redovisa på kontoret i Sundsvik senare i veckan och allt flöt på! Kunde inte låta bli att fråga mack killen " Hur ska du kunna redovisa i morgonbitti när du slutar och det saknas 600 liter?" Killens svar kom snabbt " Käre kollega, min chef är en gangster, men hans chefer är värre ändå, men du dom värsta svinen sitter i Kommunistregeringen i Budapest,så allt är riskfritt, dom vill åt Västvalutan, det är det hela!!" Kan tala om att den mack killen och jag hade en del affärer ihop tills det blev stopp efter att Turkarna hade varit inne och lev en hel djävul och skulle ha mer diesel än vad som var brukligt för 100 D-mark! Men som sagt då begrep jag att Öststaterna skulle braka ihop nåt som åxå skedde 89-90!!! MVH.30 Fredrik
30Fredrik

Inläggav Lasse G » 31 jan 2014, 19:19

sjömannen skrev:Tjena Kalle! Det är väl egentligen ingen hemlighet, hans namn var Lång Allan. En polis som tagit till sin livsuppgift att ensam bekämpa långtradartrafiken och som jag upplevde det även mig. Du kan vara säker på att det kändes skönt en kall höstkväll mellan Iggesund och Hudik när jag skulle ge mig iväg efter ett av hans många "indianöverfall" att se hans varma fina polishandskar ligga kvar på min batterilåda. Jag stannade efter nån km och tog hand om dom och hade dom sen som en souvenir från honom och jag hoppades innerligt att han frös rejält om tassarna och fick köpa ett par nya för EGNA pengar. Hälsningar Sjömannen

Ensam att bekämpa lastbilar var han väl inte eller har du glömt Lennart Öjersten (var väl hans namn) på Expressen
Lasse G

Inläggav Bo Norvinge » 31 jan 2014, 19:22

Idag har vi en Klingvall.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav sjömannen » 31 jan 2014, 19:34

Jodå,minns han med ,men inte som personlig fiende ,,,,hans favoritämne var"kompiskörning", vilket han skrev spaltkilometer om,,,så fort 2 lastbilar kom i följe så kallades det kompiskörning. Tror han satt o gned fram o tillbaka mellan Stockholm o Nyköping flera ggr/vecka för att hitta nåt o klaga på om den tunga trafiken.Undrar om inte den trallgökens lastbilshat och negativa skriverier medverkade till körstoppet vi hade fredagkvällar mellan 18.00-24-00 tror jag de var samt söndag eftermiddagar, vilket föranledde att vi fick ge oss ut på dom sämre vägarna, oftast såna med 3 siffriga väg nummer. Det var,,vill jag minnas samma tidsperiod. Hursomhelst så upptog hans hat mot lastbilstrafiken flera sidor i veckan i Expressen. Undra va han skulle sagt om dagens trafik, med utländska bilar som ett pärlband genom Sverige. Föresten....hur många minns körstoppet som vi led av i mitten på 70 talet?

Sjömannen

Bara döda fiskar följer med strömmen
Senast redigerad av sjömannen 01 feb 2014, 10:18, redigerad totalt 2 gånger.
sjömannen

Inläggav Anders Ason » 31 jan 2014, 20:23

Herr Tingvall enligt Wiki:

"Claes Gustav Tingvall, född 2 november 1953 i Karlstad, är en svensk statistiker, säkerhetsdirektör på Trafikverket och professor i trafiksäkerhet vid Chalmers tekniska högskola. Han är bosatt i Leksand och arbetar i Borlänge. Han brukar beskrivas som fader till nollvisionen och uppfinnaren av mitträcke på 2+1-vägar.

Han arbetade 1971–1986 vid Trafiksäkerhetsverket. Åren 1983–1994 forskade han vid Karolinska institutet och Folksam. Åren 1995–1998 och 2001–2010 var han trafiksäkerhetsdirektör i Vägverket och därefter (när myndigheterna slogs samman 2010) vid Trafikverket."

Enligt annan källa:
"Han har under 2,5 år arbetat som trafikprofessor på Monash-universitetet i Melbourne, Australien."

Det är många som beklagar att han inte stannade i Australien.

Kommentar: han jobbar, flåt är verksam inom dagens trafik.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Bo Norvinge » 31 jan 2014, 20:29

Var han inte involverad i Folksam?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack