av 30Fredrik » 31 jan 2014, 08:22
Hej alla!! Ska berätta när det gick upp för mej att forna Öststaterna höll på att braka ihop,måste väl passa på den här tråden?? Episoden tilldrog sej när jag körde för Stjärnströms åkeri, Nykvarn i början av 80 talet! Var på hemväg efter att ha lastat Elanskidor utanför Lublijana i Jugoslavien och hade gått över gränsen vid Dolga Vas på Juggosidan och sen in i Ungern förbi Keskemet och sen upp mot TIR vägen som alla TIR bilar som skulle passera Ungern mot Tjeckoslovakien var tvungna att köra. Onsdagkväll och klockan började gå mot midnatt och efter en koll på tankmätaren konstaterades att det nog var dags att hitta en nattöppen mack nånstans efter TIR vägen, helst då så billigt som möjligt om ni förstår? Vi hade DKW+UTA kreditkort men det satt liksom bättre om man kunde tanka 500-600 liter för D-Mark, mycket billigare då, ungefär 1 krona litern omslaget till D-mark och rätt mack!! Hade inte nån mack som jag kom ihåg efter vägen som tog D-Mark,kom då att tänka på att det hade öppnat en ny AGIP mack efter vägen, kunde inte vara alltför långt bort!! Efter en halvtimmas körning dök AGIP macken, skimmrande i nattmörkret, körde in till dieselpumpen och stängde av motorn! Bara en kille jobbade här på natten och han höll på att tanka en personbil. Såg att dom även hade DKW skyltar, så jag tänkte att om det inte går att tanka för D-mark så får jag slå i några hundra liter på DKW kortet så jag kommer upp i södra Polen, där allt brukade lösa sej! Mack killen kommer fram till mej och efter att ha hälsat så kommer frågan " Kan man hier swartz tanken, alltso mit D-mark, geth das?" (kan man tanka svart här, alltså med D-mark?) Svaret kommer blixtsnabbt " Aber naturlich, vieviel liter wills du haben?" (Jamen naturligtvis, hur många liter vill du ha?) 600 liter, danke! Vi står och fyller upp 300 liter i bilens tank och sen 300 liter i en av dom 3 tankar på 600l styck som jag hade under trailern! Allt är tyst och öde och när tankningen är klar tar jag med mej börsen och vi styr kosan mot stationen. Väl inne på stationen så bjuds det på kaffe och vi ska till med betalningen. Tankkillen snurrar på kontorsstolen och rycker loss en tegelsten från väggen, där förvaras svartkassan som det skulle visa sej!! En gammal cigarrlåda märke Havanna agerade som kassaskåp åt Västvalutan! Bad att få ett kvitto med stämpel så jag hade nåt att redovisa på kontoret i Sundsvik senare i veckan och allt flöt på! Kunde inte låta bli att fråga mack killen " Hur ska du kunna redovisa i morgonbitti när du slutar och det saknas 600 liter?" Killens svar kom snabbt " Käre kollega, min chef är en gangster, men hans chefer är värre ändå, men du dom värsta svinen sitter i Kommunistregeringen i Budapest,så allt är riskfritt, dom vill åt Västvalutan, det är det hela!!" Kan tala om att den mack killen och jag hade en del affärer ihop tills det blev stopp efter att Turkarna hade varit inne och lev en hel djävul och skulle ha mer diesel än vad som var brukligt för 100 D-mark! Men som sagt då begrep jag att Öststaterna skulle braka ihop nåt som åxå skedde 89-90!!! MVH.30 Fredrik