pETSAMOTRAFIK

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

pETSAMOTRAFIK

Inläggav Ove » 19 jan 2014, 20:58

TEVEPROGRAM ONSDAG 22 JANUARI KL 2215 DEN ENDA VÄGEN VÄSTERUT . Den 90-årige Sven Danielsson berättar om Petsamotrafiken.Ove
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove

Re: pETSAMOTRAFIK

Inläggav Kjell T » 19 jan 2014, 22:40

Tack för tipset! Det programmet måste ses.
Kjell T

Inläggav Kjell T » 22 jan 2014, 09:22

Från vilken kanal? Kunde inte hitta något på dagens tidning, vi ser endast SVT 1, 2 och 4.
Kjell T

Inläggav Bo Norvinge » 22 jan 2014, 09:38

SVT 2 klockan 22.15.
Den enda vägen västerut.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav lokförare » 22 jan 2014, 11:15

programmet går på svt 2 kl 22.15
i kväll
lokförare

Inläggav Kjell T » 22 jan 2014, 12:04

Tack! Det gäller att vara hemma den tiden då och försöka hålla sig vaken.
Kjell T

Inläggav Per Thomson » 22 jan 2014, 12:08

Är det 23.15 för dig då Kjell?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Kjell T » 22 jan 2014, 17:42

Ja, 23.15 lokaltid här i forna "Öst-Sverige".
Kjell T

Inläggav Anders Ason » 23 jan 2014, 09:15

Spelade in och såg filmen nu i morse. Mycket intressant och med lite mer material än i motsvarande bok. Såg i eftertexten att Eric Björklund medverkat med material.

Konservatism???
Har alltid förundrats över den långsamma och obegripliga (o)utvecklingen av den dåliga förarmiljön när det gäller defroster och värme. Den oförståelsen hade jag även som liten kille då värmeelement och dithörande defroster (kanske enbart på förarsidan och med utanpåliggande slangar) var extrautrustning som skulle köpas separat. Det fanns ju en rejäl värmekälla som inte självklart utnyttjades! Minns elementen i Internationalen och Volvo -43:an och lite andra bilar med. De fungerade dåligt och det gick knappast att få upp hygglig värme och isfri ruta på vintern. (lastmaskinerna var värst=sämst i min värld) Nu körs det ju i strumpor och skjorta/t-tröja även om det är minus 20 ute. Här är ju ett område som verkligen har förbättrats.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Åkarns Kalle » 23 jan 2014, 20:57

Av någon konstig anledning fick både far & jag var hemma så vi kunde se programmet som vi tyckte var mycket intressant

Jag frågade far om han hade känt någon Petsamochaufför och nämde namnet på en åkare här hemma som hade 4 bilar i Petsamotrafik
några chaufförer förutom åkarn själv kom pappa inte på men sa att vi skulle fråga en annan åkare vi känner
idag kom han av en händelse in och pappa sa: Minns du nån som körde på Petsamo?
var på åkarn svarar: Jääääääävlar fast brorsan ringde och tipsa igår eftermiddag lyckades jag glömma bort et

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav anders s » 26 jan 2014, 15:13

hej alla för ni som missade vägen väster ut finns det på svt play
anders s

Inläggav Bo Norvinge » 26 jan 2014, 15:39

Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Lars-Gunnar » 26 jan 2014, 22:05

Jag såg programmet vis SVT-play.

PETSAMO

Ishavsvågorna, de slår mot land
Mot Petsamos frusna strand
Vilda vita gäss, de stormar fram
Vågorna dansar uti varandras famn

Det var trevligt att se programmet men, man önskar att det varit längre för den där över 90 år gamle chaffisen hade säkert kunnat berätta mer. Otroligt så pigg och klar han var. Han såg närmare ut som sjuttiofem.
Ja, det var ju så hemskt kallt dessa krigsvintrar och man förstår att chaufförerna hade ett helvete. Hyttvärmen var väl inget att skryta med. jag minns när jag och min mor tog vår Amazon och skulle åka till Skellefteå. Efter vägen gick termostaten sönder och det dröjde inte länge förrän -10 grader märktes i kupén och fotändan.

Då man ser på bilen i programmet så är den ganska imponerande. Vad var det för Volvomodell vi såg? En från LV180-serien? Fanns med 3,8–4,7 meters hjulbas. Tillverkades mellan 1937-43. Eller var det en ur LV 290-serirn? I Volvoboken finns en Lv290 med körriktningsvisare i höjd med backspegeln som är rund. Den fanns i 3,8–4,7 meters hjulbas. Tillverkades mellan 1937-51. Den har Volvos järnmärke på vänster sida och en diagonal som delas av ett mindre järnmärke. Vidare ser man att det är en Hesselman-motor. Vippkörriktningsvisare och utskjutande runda speglar. 8 Hjul-bultar. Bilar utan diagonal fanns också. Bara järnmärket och skylten Hesselman.

Jag har läst Björklunds bok. Där berättade han om den djävulska magnetbaken som började nästa omedelbart efter starten. Det var som om lastbilarna sögs fast och förlorade orken. inte ens på 1:an orkade de mest motorsvaga uppför backen. Vad göra? Jo, vända baken mot backen och lägga i backväxeln. På så sätt kom de upp med nöd och näppe.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Återgå till Allmänt Veteransnack