I motorismens ungdom var utbudet förhållandevis betydligt större från andra sidan Atlanten vad gällde lastbilar. Kring andra världskriget och en period därefter sågs de amerikanska lastbilarna var ett billigare alternativ, då speciellt jämfört med Volvo. Scania-Vabis hade ju inga mindre lastbilar.
Slagprovet tror jag egentligen inte var anledningen till att amerikaimporten sjönk. Inget hindrade ju att de försågs med BeGe, GN och Flobyhytter vilket också skedde. På senare tid har ju även USA-truckarna kunnat förstärkas som alla andra - Mercedes, DAF, Ford, Bedford, Iveco-Fiat m.m.
Har förstått att andra faktorer spelat in som allt för klena bromsar och över huvid taget klena chassi. På bild ser en USA-truck mäktig ut men tittar man närmare och tittar på vikt- och måttuppgifterna är det inte mycket i jämförelse med våra europeer. Det enda som är större är egentligen främre måttet på motorhuven tycker jag.
Vidare så såg åkarna annorlunda på lastbilarna där än här. Vi ville följa utvecklingen med synkroniserade växellådor, servostyrning, teknik för att sänka bränsleförbrukningen och höja säkerheten samt komforten. I USA höll man sig länge kvar vid det robusta, så länge det inte blev för tungt.
Konstigt ändå om man jämför med personbilarna som tidigt hade automatlådor, servo, elhissar, farthållare, automatisk avbländning m.m.
Jag vill nog påstå att USA-truckarna faktiskt sett till att locka förare till yrket en gång i tiden.
När de dök upp i Bilsport och Teknikens Värld, dessa blänkande och enorma (som de såg ut på bild) dragare såg de till att skapa en romantik. Detta spred sig som sagt hit och säga vad man vill (både SÅ och du Anders

) så anser jag att truckingvågen öppnade ögonen för branschen. Ungdomarna som växte upp på 70- och 80-talet (som jag) imponerades över denna importerade kultur och ville inget annat än att bli lastbilschaufförer, vilket skapade en generation förare som levde för sitt yrke, både på gott och ont. Baksidan blev kanske att "vi" många gånger gav själva currypastan i vad vi tjänade, bara vi fick en lastbil med boggi, sovhytt och extraljus på taket. Några gav sig också in i egenföretagandet bara för att själva kunna bygga bil och köra långt, även om ersättningen inte var tillräcklig. Men det handlade ju kanske lite om att äntra de mest långväga fiken hemmifrån?
Jag menar inte att det skulle saknas förare även om järnridån flyttats längre västerut, men jag tror det hade varit svårare för branschen.
När AMS och Arbetsförmedlingen producerar lastbilsförare blir nog resultatet ett annat, men visst, de ser nog hellre till att tjäna pengar och efter klockan 16 vill de åka hem.
Tillbaka till slagprovet, så är min åsikt att det var bra.
Som åkare kan man ju själv välja sin säkerhet, men som anställd chaufför har man ju inte det valet.
På 90-talet kännde man en viss trygghet och våra slagprov gav säkrare lastbilar även i utlandet, inte bara för de som köpte Volvo och Scania. Några klarade även våra prov utan att förstärkas som t.ex Iveco och Mercedes.
Idag vet man inte vilka som klarar vad. Det finns ju inga bevis på att ens Volvo och Scania klarar smällarna, och reklamen ska man nog inte alltid lita på.
Nåväl, min personliga åsikt om USA-lastbilar är att de har blivit roligare ju äldre jag blivit. De "fula" tycker jag är intressantast.
Min dröm är ingen KW eller Pete med lång motorhuv och sleeper, utan en "Crackerbox-Jimmy". Med Detriot-sexa, helst korthytt, gärna tvåaxlig med kort hjulbas och rostig, risig och dan. Det är min sjuka dröm!
http://dailydieseldose.com/still-working-gmc-crackerbox/Det blev långläsning detta, men nu är det ju helg så ni hinner nog med.