Amerikanska lastbilar i Sverige

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Amerikanska lastbilar i Sverige

Inläggav Anders Ason » 19 okt 2013, 12:54

Angående Amerikanska lastbilar i Sverige är jag lite kluven, liksom hat och kärlek på samma gång.

De amerikanska lastbilarna är utan tvekan en stor del av svensk åkerihistoria och förmodligen till och med dominerande vad gäller antalet under vissa år. Mina egna tidigaste minnen av lastbilar är "Nalen" som den kallades till vardags. Denna International tillverkad i slutet av -40 talet tillhörde gruppen vägens stora bilar med sitt enaxlade släp och total lastförmåga på 9 ton (bil och släp)! Gick i långtradartrafik Västervik-Göteborg. Inte sällan med mig som passagerare.

Av möjligen protektionistiska skäl? eller en ärlig mening att skydda de åkande kom så småningom kraven på slagprov på hytterna och större amerikanska lastbilar upphörde i stort sett att importeras då marknaden nog var för liten för att tillverkarna skulle vara intresserade av att bygga särskilda hytter för Sverige. De nu begravda Idéerna om obromsad framaxel kanske också gjorde sitt till?

Utseendemässigt stod/står väl utvecklingen i stort sett stilla i USA men på tekniksidan blev det mer och mer datorer i bilarna. Andra regler om axeltryck och fordonslängder drev också utvecklingen åt lite olika håll.

Hur som helst så är nu slagprovet borttaget så det är OK att köra med en amerikansk lastbil i yrkestrafik. Men hur många gör det?

I stort sett är ju de allra flesta amerikanska lastbilar numera byggda med hytt och motorhuv vilket är ovanligt i övriga världen. Amerikanska lastbilars svenska åkerihistoria är ju högst marginell efter 50-60 talet och har väl inte nämnvärt ökat under de senare åren.

För min del är det kul att se dom då märkesdominansen Scania o Volvo är stor, men är mera tveksam till om jag skulle vilja äga någon då grunden för vår lastbilshistoria ändå är starkt kopplad till åkerihistoria. De amerikanska lastbilarna som vi ser på träffar o s v är väl med möjligen något undantag, sådana som aldrig gått i ett svenskt eller nordiskt åkeri?

Hur ser ni på amerikanska lastbilar?

Ason2009100204.jpg
Klas Nilssons Peterbilt på besök i Linköping
Foto: Ason
Ason2009100204.jpg (47.62 KiB) Visad 21968 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Amerikanska lastbilar i Sverige

Inläggav Bo Norvinge » 19 okt 2013, 17:31

I motorismens ungdom var utbudet förhållandevis betydligt större från andra sidan Atlanten vad gällde lastbilar. Kring andra världskriget och en period därefter sågs de amerikanska lastbilarna var ett billigare alternativ, då speciellt jämfört med Volvo. Scania-Vabis hade ju inga mindre lastbilar.

Slagprovet tror jag egentligen inte var anledningen till att amerikaimporten sjönk. Inget hindrade ju att de försågs med BeGe, GN och Flobyhytter vilket också skedde. På senare tid har ju även USA-truckarna kunnat förstärkas som alla andra - Mercedes, DAF, Ford, Bedford, Iveco-Fiat m.m.
Har förstått att andra faktorer spelat in som allt för klena bromsar och över huvid taget klena chassi. På bild ser en USA-truck mäktig ut men tittar man närmare och tittar på vikt- och måttuppgifterna är det inte mycket i jämförelse med våra europeer. Det enda som är större är egentligen främre måttet på motorhuven tycker jag.
Vidare så såg åkarna annorlunda på lastbilarna där än här. Vi ville följa utvecklingen med synkroniserade växellådor, servostyrning, teknik för att sänka bränsleförbrukningen och höja säkerheten samt komforten. I USA höll man sig länge kvar vid det robusta, så länge det inte blev för tungt.
Konstigt ändå om man jämför med personbilarna som tidigt hade automatlådor, servo, elhissar, farthållare, automatisk avbländning m.m.

Jag vill nog påstå att USA-truckarna faktiskt sett till att locka förare till yrket en gång i tiden.
När de dök upp i Bilsport och Teknikens Värld, dessa blänkande och enorma (som de såg ut på bild) dragare såg de till att skapa en romantik. Detta spred sig som sagt hit och säga vad man vill (både SÅ och du Anders :wink: ) så anser jag att truckingvågen öppnade ögonen för branschen. Ungdomarna som växte upp på 70- och 80-talet (som jag) imponerades över denna importerade kultur och ville inget annat än att bli lastbilschaufförer, vilket skapade en generation förare som levde för sitt yrke, både på gott och ont. Baksidan blev kanske att "vi" många gånger gav själva currypastan i vad vi tjänade, bara vi fick en lastbil med boggi, sovhytt och extraljus på taket. Några gav sig också in i egenföretagandet bara för att själva kunna bygga bil och köra långt, även om ersättningen inte var tillräcklig. Men det handlade ju kanske lite om att äntra de mest långväga fiken hemmifrån?
Jag menar inte att det skulle saknas förare även om järnridån flyttats längre västerut, men jag tror det hade varit svårare för branschen.
När AMS och Arbetsförmedlingen producerar lastbilsförare blir nog resultatet ett annat, men visst, de ser nog hellre till att tjäna pengar och efter klockan 16 vill de åka hem.

Tillbaka till slagprovet, så är min åsikt att det var bra.
Som åkare kan man ju själv välja sin säkerhet, men som anställd chaufför har man ju inte det valet.
På 90-talet kännde man en viss trygghet och våra slagprov gav säkrare lastbilar även i utlandet, inte bara för de som köpte Volvo och Scania. Några klarade även våra prov utan att förstärkas som t.ex Iveco och Mercedes.
Idag vet man inte vilka som klarar vad. Det finns ju inga bevis på att ens Volvo och Scania klarar smällarna, och reklamen ska man nog inte alltid lita på.

Nåväl, min personliga åsikt om USA-lastbilar är att de har blivit roligare ju äldre jag blivit. De "fula" tycker jag är intressantast.
Min dröm är ingen KW eller Pete med lång motorhuv och sleeper, utan en "Crackerbox-Jimmy". Med Detriot-sexa, helst korthytt, gärna tvåaxlig med kort hjulbas och rostig, risig och dan. Det är min sjuka dröm!
http://dailydieseldose.com/still-working-gmc-crackerbox/

Det blev långläsning detta, men nu är det ju helg så ni hinner nog med.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Lars-Gunnar » 19 okt 2013, 18:01

Jag har egentligen aldrig tyckt om USA-truckarna då de i 50 år har haft samma utseende och för mina ögon ser säregna ut med den smala hytten och den långa nosen. Och de är ju stora som lok bredvid di svenske. Annars tror jag de inte är sämre resursmässigt men betydligt obekvämare. Att de har två växellådor kanske har varit en fördel jämfört med spliten som Volvo hade. Scania-Vabis hade ju två lådor som jag läst att man nästan måste vara akrobat för att använda. Och att man kan välja motorer från Cummins, Detroit eller Caterpillar på den tiden kanske inte var någon nackdel. Då var de inte hänvisad till någon biltillverkare för reservdelar.

Det blev en markant skärpning då Volvo kom med sin moderna framtoning. Jänkarna fnyste och tyckte det var skit. Sakta men säkert håller det på att bli bättre attityd bland chaufförerna även om det är långt tills alla säger ja och amen.De har ju den attityden: kom inte hit och säg vad vi skall göra.

USA är ett land som isolerat sig mot omvärlden. Man kan fundera, om jänkarna fokuserat mer på Sverige och EU kanske de har fått sälja några bilar men då under förutsättningen att de moderniserat sina produkter. Vi har ju haft Fargo (Chrysler), Ford, Chevrolet, IH (International Harvester) och många fler. Det var under och efter kriget. Sedan kom Volvo och Scania-Vabis med tunga lastbilar med kvalité.

Ovanstående skrivet med en lekmans förstånd.
Lars-Gunnar
Senast redigerad av Lars-Gunnar 19 okt 2013, 18:13, redigerad totalt 1 gång.
Lars-Gunnar

Inläggav bma.finland » 19 okt 2013, 18:06

håller med dig bo i det närmaste identisk med min tanke
mvh från andra sidan viken,
benkku
bma.finland

Inläggav Anders Ason » 19 okt 2013, 19:01

Ason2009100202.jpg
Ason2009100202.jpg (62.49 KiB) Visad 21911 gånger

Ason20091002_9.jpg
Ason20091002_9.jpg (48.61 KiB) Visad 21911 gånger

Ason20091002_015.jpg
Ason20091002_015.jpg (59.98 KiB) Visad 21911 gånger

Helt grym bil från 1972, Cat V8 på 19 liter och 500 hkr slår nog det mesta i Volvo och Scaniaväg från samma år. En huv som liknar ett rum med en stor motor i bara utstrålar kraft och med alla instrument kommunicerar föraren mer med bilen än omvärlden. Fyra axlar varv två driver.

Har fått med mig något i blodet som säger något annat än ha! En psykolog kanske skulle säga att man faller för en betingad reflex - måste bara köra den. (Vem sjutton skarvar motorhuvsplåtar med nitar 1972? Jo, Peterbilt.)
Vill egentligen ha, men svensk eller nordisk åkarbil?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav herrstina- » 19 okt 2013, 19:10

Jag funderar på mängden mätare. Här finns det studier som visar att få av våra chaufförer ägnar de fyra- fem mätare som finns i bilarna någon större uppmärksanhet. Men det ser ju pråligt ut.

Jag hade en chaufför som åkte över till USA och gifte sig med en dam för ca 10 år sedan, försörjningen ordnades genom att köra fjärrtrafik där borta. Hans betyg över bilarna var ungefär som följer, dom är kanon när dom står still, så fort dom börjar röra sig saknar jag Europa.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Anders Ason » 19 okt 2013, 19:14

:D Finns lite brytare och varningslampor också:

Ason20091002_014.jpg
Ason20091002_014.jpg (58.58 KiB) Visad 21906 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav bma.finland » 19 okt 2013, 19:28

Anders Ason skrev::D Finns lite brytare och varningslampor också:

Ason20091002_014.jpg

behändigt med smal hytt ,man kan köra med båda armbågarna ute samtidigt :D :D
bma.finland

Inläggav Lars-Gunnar » 19 okt 2013, 22:22

Här några jänkar som en gång gått i Sverige. Notera det stora lasset på den ena.
Rondellen vid Lundavägen tv och Fredsgatan i Malmö 1955..jpg
Rondellen vid Lundavägen tv och Fredsgatan i Malmö 1955..jpg (114.83 KiB) Visad 21874 gånger
Utfyllnadskörning i Malmö 1955.jpg
Utfyllnadskörning i Malmö 1955.jpg (69.91 KiB) Visad 21874 gånger

Fotona från Sydsvenskan

Notera hur mannen i bilen på första kortet agerar körriktningsvisare. Var det inte lag på körriktningsvisare efter kriget?

Lars-Gunnar

Ps. kanske fotona skall vara under historik? Var då vänlig flytta dessa tack Ds.
Lars-Gunnar

Inläggav Bo Abrahamsson » 19 okt 2013, 22:52

Lars-Gunnar skrev:Här några jänkar som en gång gått i Sverige. Notera det stora lasset på den ena.
Rondellen vid Lundavägen tv och Fredsgatan i Malmö 1955..jpg
Utfyllnadskörning i Malmö 1955.jpg

Fotona från Sydsvenskan

Notera hur mannen i bilen på första kortet agerar körriktningsvisare. Var det inte lag på körriktningsvisare efter kriget?

Lars-Gunnar

Ps. kanske fotona skall vara under historik? Var då vänlig flytta dessa tack Ds.

Vad jag kan se har bilen blinkers, skulle tro att chauffören ser fotografen och vinkar.
Hälsn. Bosse
Bo Abrahamsson

Inläggav Bo Norvinge » 19 okt 2013, 23:05

...eller så känner han efter om det regnar.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Anders Ason » 20 okt 2013, 10:26

:D

men... kör inte bilarna högertrafik på första bilden?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav herrstina- » 20 okt 2013, 12:05

En synvilla. gatan är bred och i mitten går spårvagnen på en gräsremsa.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav lokförare » 20 okt 2013, 13:29

en annledning till att am. lastbilar försvann i sverige
bränslepriserna var mycket lägre i amerika så
de höll länge på sina stora bensinmotorer
de blev för dyra att köra med i sverige
så vi övergick till europa tillverkade
lastbilar med dieselmotorer i mellansegmentet
det är ju bara nu på senare tid som amerikanarna
har blivit varse att blänslet har gått upp i pris
och de har börjat att titta på förändringar på
deras bilar så att de kan spara lite bränsle
sedan är det väl så att en am. bil är konstruerad
för att bara köras med och minimal service
därigenom deras speciella konstruktioner
lokförare

Inläggav Per Thomson » 25 okt 2013, 07:59

Det ligger mycket i det som lokförare säger, men så sent som i början på 60-talet fanns det fortfarande svenska åkare med 5 tons grusbilar som höll fast vid amerikansk bensindrift. Vid ett schaktjobb var vi två bilar som hjälptes åt att få undan vad grävmaskinen fick upp och den andra bilen var en bensin GMC tror jag.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack