Beträffande Chevrolet (och även övriga bilmärken inom GM-koncernen för den delen).
Det framgår ganska tydligt av fordonets chassinummer om bilen är svensktillverkad (dvs. sammansatt i Sverige) eller inte, medan motornumren troligen åsattes redan vid produktionen i USA (eller Tyskland gällande t.ex. Opel).
Genom åren (från sent 1920-tal till 1960-tal) har det förekommit en rad olika system av chassinummerserier på Chevrolets lastbilar som förekommit i Sverige.
I ett av mina inlägg ovan skrev jag
För att nämna ett exempel så finns det två stycken olika Chevrolet 6500 av årsmodell 1951 som har exakt samma chassinummer. Båda fordonen finns med i dagens bilregister hos Transportstyrelsen. Det ena är registrerat som lastbil, medan det andra är registrerat som traktor. Båda fordonen finns på relativt nytagna bilder (ett resp. två år gamla bilder) så fordonen är fortfarande bevarade.
Det uppgivna chassinumret tyder på att det är ett chassi som sammanställts i Sverige. Jag har lyckats följa de båda fordonens historik åtminstone 50 år tillbaks i tiden, så förväxlingen eller ”förfalskningen” (medvetet eller omedvetet) är ingen färsk handling. Det kan också röra sig om en felskrivning av en besiktningsman, så uppgifterna behöver inte vara "förfalskade".
Om en av ägarna till dessa två fordon skulle få för sig att nedgradera sin lastbil till traktor eller vice versa uppgradera sin traktor till lastbil så skulle detta tyvärr vålla bekymmer.
Nu har jag funnit ytterligare exempel på Chevroletlastbilar som har samma chassinummer, t.ex.
T435 - Chassinumret fanns på en HS Special 157 Dual av årsmodell 1938, en HS Special 158.5 av årsmodell 1939 samt en HS Special 158.5 av årsmodell 1940. (Motornumren är olika mellan de tre fordonen.)
T965 - Chassinumret fanns på en HS Special 157 Dual av årsmodell 1937, en HS Special 183 av årsmodell 1939 samt en HS Special 158.5 av årsmodell 1940. (Motornumren är olika mellan de tre fordonen.)
Det finns ytterligare liknande exempel.
Det skall noteras att dessa exempel är tagna från registreringshandlingar från slutet av 1930-talet och början av 1940-talet.
Det är ganska uppenbart att flera olika fordon av just märket Chevrolet har blivit registreringsbesiktigade med samma chassinummer. Jag är inte säker, men troligen är det så att ett chassinummer också är knutet till årsmodellen även om detta inte tydligt framgår av registreringshandlingen. I exemplet ovan med lastbil och Epa-traktor kan det kanske vara så att antingen den ena eller den andra har årsmodell 1950 eller 1952 när det tillverkades.
Volvo är för övrigt ytterligare ett lastbilsmärke var man kan se samma chassinummer på flera olika bilar, men här är det ett helt annat system som involverar modeller, antal axlar, i vissa fall chassinummerprefix (som tyvärr oftast aldrig skrevs in i registreringshandlingen), etc., som gör detta möjligt.
Och tyvärr verkar det som om Transportstyrelsen har noll koll på detta i vissa fall invecklade system.
Jag undrar vad som egentligen händer om en ägare till t.ex. en N88 med ett visst chassinummer får för sig att sätta på en tredje axel. Då plötsligt kan det finnas två NB88:or med samma chassinummer.
Eller vice versa NB88:ans 3:e axel avmonteras, och då finns det två N88:or med samma chassinummer.
Ibland kan det skilja i årsmodell, men rent hypotetiskt om en av de här bilarna skulle avregistreras och sedan det gamla registreringsnumret falla i glömska, så att det inte kan användas för ursprungskontroll, så kan det bli problem att återregistrera ett sådant fordon.
// Kjell N