Regpapper till Chevrolet Lastbil/Pickup 41-46

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Regpapper till Chevrolet Lastbil/Pickup 41-46

Inläggav j0haan » 14 aug 2013, 21:00

Hej,
har letat överallt efter regpapper/regplåt eller annat bevis till en Chevrolet Lastbil/Pickup från 1941 - 1946(1948) och inte hittat nått alls.
Har du papper eller om du vet att det står någon sådan i skogen någonstans så man kan kontakta ägare o få köpa papper så hade det varit kanon.

Anledningen är att jag håller på att renovera en Chevrolet Pickup 1946 och det medföljdes inga bevis, papper eller identifikationsnummer.
Om jag bara visste vart den har gått hade jag kanske kunnat lokalisera den i gamla arkiv.

Tacksam för den hjälp jag kan få!

//Johan
j0haan

Re: Regpapper till Chevrolet Lastbil/Pickup 41-46

Inläggav S-V L44 » 18 aug 2013, 22:03

Som du beskriver din bil bör det vara en 3100 Commercial och i så fall bör det riktiga chassinumret börja på antingen CC eller KDP följt av ett nummer, oftast bestående av en till tre siffror, kanske t.o.m. fyra siffror, förutsatt att chassiet sammanställts i Sverige. (Importbilar har chassinumret utformat på helt annat sätt.)
Jag kan tyvärr inte säga var på bilen man skall leta efter detta chassinummer.

Personligen tycker jag att det är en ”tvivelaktig” handling att sälja och köpa fordonshandlingar för att byta identitet på ett fordon till ett annat.
Det finns ett antal möjligheter att kunna identifiera ett fordon, och dessa inbegriper t.ex. följande:
- Chassinummer
- Motornummer
- Registreringsnummer
- Ägarhistorik
- Uppgifter från områden var fordonet använts. Möjligen kan man finna fotografier, handlingar eller muntliga uppgifter som kan hänföras till fordonet.
- Eventuella övriga handlingar, skattemärken, etc., eller t.ex. försäkringshandlingar.

Idag går det faktiskt också att registreringsbesiktiga ett äldre fordon utan att dess rätta identitet är känd enligt någon av de ovan nämnda identifieringsmöjligheterna. (Se nedan.)
Det mest väsentliga gentemot myndigheterna för att kunna göra en ursprungskontroll är att man kan styrka att man kommit över fordonet på laglig väg.
Att byta identitet med ett annat fordon (oftast förmodat utrangerat) tycker jag personligen tummar lite på gränsen till vad som kan anses vara lagligt eller åtminstone etiskt korrekt.
Det kan ju vara så att man använt gamla fordonshandlingar till ett ”nytt” fordon från ett fordon som tidigare officiellt "skrotats", men ändå inte blivit förstört. Om detta ”skrotade” fordon hittas och det har tydliga kännemärken i form av t.ex. chassinummer, registreringsnummer, motornummer, etc., så är det naturligtvis möjligt att få det återregistrerat efter sedvanlig ursprungskontroll. Men om ursprungskontrollen då visar att t.ex. just detta chassinummer redan finns upptaget i bilregistret, men på ett helt annat fordon var man kanske ”köpt identiteten” så accepteras naturligtvis inte ursprungskontrollen.
Om jag personligen hade råkat ut för ett sådant fall hade jag blivit minst sagt arg och gjort allt för att undersöka om det andra fordonet varit en ”förfalskning”.

Med dagens öppenhet genom internet så ökar riskerna för upptäckt av suspekta fordonsuppgifter.
Bland de tiotusentals fordonsuppgifter som jag har finns knappt hundra fordon som har mer eller mindre ”avvikande” eller t.o.m. ”suspekta” chassinummer. De flesta av dessa fordon är traktorregistrerade men även en del lastbilsregistrerade fordon finns med bland dessa.

För att nämna ett exempel så finns det två stycken olika Chevrolet 6500 av årsmodell 1951 som har exakt samma chassinummer. Båda fordonen finns med i dagens bilregister hos Transportstyrelsen. Det ena är registrerat som lastbil, medan det andra är registrerat som traktor. Båda fordonen finns på relativt nytagna bilder (ett resp. två år gamla bilder) så fordonen är fortfarande bevarade.
Det uppgivna chassinumret tyder på att det är ett chassi som sammanställts i Sverige. Jag har lyckats följa de båda fordonens historik åtminstone 50 år tillbaks i tiden, så förväxlingen eller ”förfalskningen” (medvetet eller omedvetet) är ingen färsk handling. Det kan också röra sig om en felskrivning av en besiktningsman, så uppgifterna behöver inte vara "förfalskade".
Om en av ägarna till dessa två fordon skulle få för sig att nedgradera sin lastbil till traktor eller vice versa uppgradera sin traktor till lastbil så skulle detta tyvärr vålla bekymmer.

För övrigt är registreringshandlingar offentliga handlingar så att ”köpa” en registreringshandling ter sig fullkomligt onödig om man skulle få för sig att förfalska ett fordon. Det är i så fall billigare att bege sig till ett av våra Landsarkiv och plocka fram en rad handlingar på skrotade fordon vars tekniska uppgifter stämmer med det fordon som skall registreringsbesiktigas.
Då kan man slumpvis välja ett av dessa och sedan skicka en begäran om ursprungskontroll till Transportstyrelsen och därmed hoppas att just detta chassinummer inte finns upptaget i det nuvarande bilregistret.
Men som sagt personligen tycker jag att detta är fullkomligt oetiskt och snudd på olagligt.

De gamla fordon som på senare år återregistrerats och som saknat identifieringspunkter (t.ex. chassinummer) åsätts ett helt nytt chassinummer vid registreringsbesiktningen i form av det nya registreringsnumret och sedan följt av ytterligare två siffror, oftast året för registreringsbesiktningen.
Detta är betydligt mera korrekt om än kanske inte lika "intressant" sett ur historiskt perspektiv eftersom bilen ju saknar en stor del av sin historik.

Vad tycker andra i den här frågan?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Reid Hulting » 18 aug 2013, 22:21

Tycker inte det är "bara" snudd på olagligt. Med vilken glädje uppträder man med ett förfalskat fordon? Har själv en A-traktorregistrerad Scania med en förfalskad tvilling rullande i Tyskland, deltagande i veteransammanhang.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Z 1578 » 18 aug 2013, 22:39

Jag kan hålla med om att det kanske inte är rätt väg att gå när man köper en ny identitet till sitt fordon, undantaget skulle kunna vara att man köper två lika bilar och plockar ihop till en. Då har man ju båda fordonen i sin makt och kan vara säker på att ingen annan försöker återinföra dom i registret. Vad gäller bilar som avregistrerats/skrotats med skrotningsintyg efter 1975? osäker på årtal, så går dom inte att återregistrera om jag förstått rätt. Av ren nyfikenhet, varför har du samlat på dig tiotusentals fordonsuppgifter s-v l44?
Mvh Andreas
Andreas
Z 1578

Inläggav S-V L44 » 18 aug 2013, 22:47

Z1578 skrev
Av ren nyfikenhet, varför har du samlat på dig tiotusentals fordonsuppgifter sv-l44?

De allra flesta uppgifterna rör tunga lastbilar, dvs. totalvikt 3.5 ton och däröver.
Jag har en ambition att försöka skapa en omfattande databas som vi entusiaster skulle kunna nyttja istället för att var och en intresserad spenderar tid och pengar på de olika Landsarkiven.
Jag har kommit en bra bit på väg avseende de fyra sydliga länen (Malmöhus, Kristianstad, Blekinge och Halland), men det är ändå långt kvar.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Anders Ason » 18 aug 2013, 22:53

Ursprungskontrollen handlar väl i huvudsak om två delar, dels att fordonet inte är stulet, för att förenkla det litet och dels kostnader.
Avgiften hos Transportstyrelsen vill jag minnas ligger på 800 kr, reg.besiktningen en 300 hundring?, nya skyltar 180 kr. Kanske var det något mer också. Jag har en Dodge 1926 äkta epatraktor vars "papper" vid kontroll (chassinummer) återfinns på en hotrod i drift. Om jag ändrar den tillbaka till personbil och ska regga den, vad händer då? Chassinumret syns tydligt på bilen

Handla med regpapper är lite som att sälja o köpa personnummer. Det går numera att regga sitt fordon ändå.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Z 1578 » 18 aug 2013, 22:57

Jag måste beundra din entusiasm! Det är inget litet projekt du har givit dig på, letade rätt på min bil i arkivet och det tyckte jag räckte.
Mvh Andreas
Andreas
Z 1578

Inläggav Bo Norvinge » 19 aug 2013, 08:39

Jag anser fordon med falsk identitet vara ointressanta.
Är antagligen så nördig att när jag ser en bil som jag vet dess bakgrund, så tänker jag mig in i vad den varit med om tidigare. Hur den var lackerad, vad den kan ha haft för körning. Vet jag hur det såg ut på åkeriet där den var så får jag ju dessutom en omgivning att sätt bilen i.

Det är lite som med personer - När var han född, i vilken skola gick han, syskon, var har han jobbat...och nu sitter han på Skogens pensionärshem?

Ibland kanske identiteten tar över hos mig. En bil som man vet en gång i tiden varit ASG-bil men som rullar på rally i Bilspeditions färger känns inte rätt. Men det är mina känslor. Likadant med militärbilar och brandbilar som blir civila, men här handlar det om att civila bilar är svåra att finna i gott skick. Men ändå anser jag det ett minus i kanten.

Studsviks 76:an som Willgård i dagarna la ut bilder på är en av mina favoriter. Den ser ut som den alltid har gjort. Och den har en intressant historia, inte bara i och med atomkörningen utan även att den rullade på Saudi in på 80-talet, fortfarande i samma färgsättning. Slutligen att det faktiskt är en topprenovering.

Som sagt, idag kan man registrera ett fordon utan gamla papper.
Låt pappren följa bilen i graven, det är min åsikt.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav flak » 19 aug 2013, 09:07

Falska fordon är ett gissel det skapar problem och vi som gillar att dokumentera fordon och fordonsdokument, så slutsatsen blir låt bli att stjäla identiteten från en annan bil, för vem vet hur många fordon som rullar med falska handlingar och det är nervpirrande isåfall om det blir fordonskontroll och den inte blir godkänd.
Som Reid skriver...
Reid Hulting skrev:Tycker inte det är "bara" snudd på olagligt. Med vilken glädje uppträder man med ett förfalskat fordon? Har själv en A-traktorregistrerad Scania med en förfalskad tvilling rullande i Tyskland, deltagande i veteransammanhang.

Reid.
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav S-V L44 » 19 aug 2013, 21:49

Jag tänkte bara visa några bilder på en av de bilar som sannolikt saknat identifieringsmöjligheter vid registreringsbesiktningen och därmed åsatts ett nytt fiktivt chassinummer.
Eftersom det rör sig om en gammal Scania-Vabis så är det bra att känna till att förkrigs-Scaniorna saknade chassinummer och endast identifierades med bilens motornummer. Om motorn är bytt under årens lopp så blir det på sätt och vis ändå "fel" om man hade satt den nya motorns motornummer som chassinummer. (Nu vet jag inte om originalmotorn sitter i bilen eller inte, men den hade nog gått att identifiera med Scanias hjälp om så varit fallet.)

Scania-Vabis - 1926 - Norrbotten - Kopior av alla kort.JPG
Scania-Vabis - 1926 - Norrbotten - Kopior av alla kort.JPG (213.37 KiB) Visad 21110 gånger

Det vore ju synd att behöva förstöra en i övrigt fin bil bara för att den inte kan identifieras på rätt sätt. Men å andra sidan kommer ju bilen att förbli en "udda fågel" för flertalet entusiaster eftersom den saknar riktig historik och dessutom har ett märkligt chassinummer.
Att köpa sig eller "stjäla" ett "tidstypiskt" motornummer/chassinummer hade blivit fullkomligt felaktigt. Så den här ägaren har ändå gjort rätt.

Det nya chassinumret innehåller det nya regnumret plus året då den registreringsbesiktigades på nytt. Om man tittar på chassinumret kan man notera att besiktningsmannen förmodligen har gjort ett fel då årtalssiffrorna uppenbarligen är omkastade.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav S-V L44 » 26 sep 2017, 12:08

Beträffande Chevrolet (och även övriga bilmärken inom GM-koncernen för den delen).

Det framgår ganska tydligt av fordonets chassinummer om bilen är svensktillverkad (dvs. sammansatt i Sverige) eller inte, medan motornumren troligen åsattes redan vid produktionen i USA (eller Tyskland gällande t.ex. Opel).
Genom åren (från sent 1920-tal till 1960-tal) har det förekommit en rad olika system av chassinummerserier på Chevrolets lastbilar som förekommit i Sverige.

I ett av mina inlägg ovan skrev jag
För att nämna ett exempel så finns det två stycken olika Chevrolet 6500 av årsmodell 1951 som har exakt samma chassinummer. Båda fordonen finns med i dagens bilregister hos Transportstyrelsen. Det ena är registrerat som lastbil, medan det andra är registrerat som traktor. Båda fordonen finns på relativt nytagna bilder (ett resp. två år gamla bilder) så fordonen är fortfarande bevarade.
Det uppgivna chassinumret tyder på att det är ett chassi som sammanställts i Sverige. Jag har lyckats följa de båda fordonens historik åtminstone 50 år tillbaks i tiden, så förväxlingen eller ”förfalskningen” (medvetet eller omedvetet) är ingen färsk handling. Det kan också röra sig om en felskrivning av en besiktningsman, så uppgifterna behöver inte vara "förfalskade".
Om en av ägarna till dessa två fordon skulle få för sig att nedgradera sin lastbil till traktor eller vice versa uppgradera sin traktor till lastbil så skulle detta tyvärr vålla bekymmer.

Nu har jag funnit ytterligare exempel på Chevroletlastbilar som har samma chassinummer, t.ex.

T435 - Chassinumret fanns på en HS Special 157 Dual av årsmodell 1938, en HS Special 158.5 av årsmodell 1939 samt en HS Special 158.5 av årsmodell 1940. (Motornumren är olika mellan de tre fordonen.)
T965 - Chassinumret fanns på en HS Special 157 Dual av årsmodell 1937, en HS Special 183 av årsmodell 1939 samt en HS Special 158.5 av årsmodell 1940. (Motornumren är olika mellan de tre fordonen.)

Det finns ytterligare liknande exempel.
Det skall noteras att dessa exempel är tagna från registreringshandlingar från slutet av 1930-talet och början av 1940-talet.

Det är ganska uppenbart att flera olika fordon av just märket Chevrolet har blivit registreringsbesiktigade med samma chassinummer. Jag är inte säker, men troligen är det så att ett chassinummer också är knutet till årsmodellen även om detta inte tydligt framgår av registreringshandlingen. I exemplet ovan med lastbil och Epa-traktor kan det kanske vara så att antingen den ena eller den andra har årsmodell 1950 eller 1952 när det tillverkades.

Volvo är för övrigt ytterligare ett lastbilsmärke var man kan se samma chassinummer på flera olika bilar, men här är det ett helt annat system som involverar modeller, antal axlar, i vissa fall chassinummerprefix (som tyvärr oftast aldrig skrevs in i registreringshandlingen), etc., som gör detta möjligt.
Och tyvärr verkar det som om Transportstyrelsen har noll koll på detta i vissa fall invecklade system.
Jag undrar vad som egentligen händer om en ägare till t.ex. en N88 med ett visst chassinummer får för sig att sätta på en tredje axel. Då plötsligt kan det finnas två NB88:or med samma chassinummer.
Eller vice versa NB88:ans 3:e axel avmonteras, och då finns det två N88:or med samma chassinummer.
Ibland kan det skilja i årsmodell, men rent hypotetiskt om en av de här bilarna skulle avregistreras och sedan det gamla registreringsnumret falla i glömska, så att det inte kan användas för ursprungskontroll, så kan det bli problem att återregistrera ett sådant fordon.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Återgå till Objekt sökes