Omregistrering

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Omregistrering

Inläggav TruckerWille » 15 apr 2013, 17:07

Hej alla gamla åkare och åkardrängar!
Skriver här för jag vet att det är lättare att få ett korrekt svar utav er än olika myndigheter. Mitt ärende är : Går det att göra en veteranlastbil av ett motorredskap klass 2 som tagits ur fordonsregistret. Har aldrig varit civil lastbil utan första 16 åren var den militär lastbil. Sedan civilköptes den och var a-traktor i 29 år och från 2009 till dagens datum har den varit motorredskap klass 2. Dock har jag kommit över det militära regbeviset , och även när den var a-traktor samt papper på att den har haft trafikförsäkring nu då den varit motorredskap. Kollat med transportstyrelsen, och de säger att de vill ha ursprungskontrollblankett samt de tidigare regbevisen för att ge mig nytt reg nummer. Besiktningen är mer osäker på vad som behövs. De pratar om eventuell ny dragbalk samt nu koppling som ska vara EU-certifierad. Har ni några idéer ? Lär väl vara några av er som kommit över lastbilar som har fallit ur registret. Vänligen meddela mig. Vill gärna ha igång min Scania L76 från 1964. Det är en dragbil med vändskiva och vbg drag och en Hiab elefant kran. MVH Wille
/Wille 8)
TruckerWille

Re: Omregistrering

Inläggav gunnilse » 15 apr 2013, 17:53

Ja det står ju ganska utförligt på deras sida bara fylla i de uppgifter du har å betala 700kr dock gäller bara det reg beviset ett år efter försäljning men det funkar nog ändå de lär höra av sig om något e tokigt sen på bilprovningen är det som en reg besiktning de kollar allt rätt märkning på lampor reflexer etc..
Militärens drag blir bogser ögla sen om det är värt krångla med detta får du höra med bilprovn vad de kräver ta stationen du tänker använda varför inte ta med bilen dit be om råd..
Har själv nyss genomgått denna processen som ej är klar på bilprovningen lite fel vinklar på baklampor etc å det lär väl bli två ggr till om jag kände vibbarna rätt..
gunnilse

Inläggav Per Thomson » 15 apr 2013, 23:06

Som Gunnilse säger, ta med bilen till Bilprovningen och be dom klargöra vad som behövs. Eftersom din L76:a har modifierats till civilt bruk och inte besiktigats med denna modifiering, jag tänker främst på VBG-draget, så är det inte helt lätt.
Du måste begära dispens från dagen regler och ange den släpvagn du avser att använda. För att det skall beviljas åker du nog på att skaffa en del intyg: Typgodgännande av dragbalk och intyg från Scania om de godkänner tågvikten för det släp du tänker använda.

Besiktningsmannen som skall ge det slutgiltiga omdömet kommer också att granska skicket för ram och dragbalksinfästningar. Om du har en nyare koppling än tidstypisk VBG200 vet jag inte om det går mer detta dispensförfarande, kanske de då kräver hårdare regler.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav pekka k » 24 apr 2013, 18:18

Det kan bli ursprungs kontroll av bilen och den är liknande reg bes vi har fått göra det på två bilar och två väntar på samma procedur det brukar inte vara några problem.
Mvh:Pekka.
pekka k

Återgå till Allmänt Veteransnack