Hej alla gamla åkare och åkardrängar!
Skriver här för jag vet att det är lättare att få ett korrekt svar utav er än olika myndigheter. Mitt ärende är : Går det att göra en veteranlastbil av ett motorredskap klass 2 som tagits ur fordonsregistret. Har aldrig varit civil lastbil utan första 16 åren var den militär lastbil. Sedan civilköptes den och var a-traktor i 29 år och från 2009 till dagens datum har den varit motorredskap klass 2. Dock har jag kommit över det militära regbeviset , och även när den var a-traktor samt papper på att den har haft trafikförsäkring nu då den varit motorredskap. Kollat med transportstyrelsen, och de säger att de vill ha ursprungskontrollblankett samt de tidigare regbevisen för att ge mig nytt reg nummer. Besiktningen är mer osäker på vad som behövs. De pratar om eventuell ny dragbalk samt nu koppling som ska vara EU-certifierad. Har ni några idéer ? Lär väl vara några av er som kommit över lastbilar som har fallit ur registret. Vänligen meddela mig. Vill gärna ha igång min Scania L76 från 1964. Det är en dragbil med vändskiva och vbg drag och en Hiab elefant kran. MVH Wille