Riktiga lastbilar har startknapp!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Riktiga lastbilar har startknapp!

Inläggav bma.finland » 16 mar 2013, 11:57

vår 88 från 77 har startknapp
bma.finland

Inläggav Anders Ason » 16 mar 2013, 14:01

herrstina- skrev:Du förväxlar inte startknappen med VAS knappen i nya FH? Alltså den fabriksmonterade knappen som föraren ska trycka på när eländet slutar fungera, för det lär ju hända. Förmodligen världens dyraste strömbrytare!

Stina.

Hmm...vad är VAS-knapp för något?

(Tror det var i dag som nya Volvo-karavanen är hos Rejmes hos oss för provkörningar bl a. Vågar nog inte åka dit o provköra i fall något går sönder? Vågar väl inte heller nämna att när jag provkörde nya Scania 730 så lade den av! Gick ner i "limpmode" och jag tror att datorn fick startas om. Fanns ingen startknapp! Ganska omanligt.)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav herrstina- » 16 mar 2013, 18:53

VAS står för Volvo Action Service, det är namnet på deras organisation för att hantera akuta reparationer längs vägen. Det är vad dom säger i alla fall, i själva verket är avsikten att plocka av kunderna de eventuella pengar dom har kvar efter de ordinarie verkstadsbesöken. Du är också tvingad att använda påfundet om din bil råkar haverera vid en Volvoverkstad där du inte har konto, även om det är under ordinarie arbetstid, särskilt utanför Sverige. Volvokortet accepteras nämligen inte av Volvos verkstäder i utlandet, dom tar inte heller kort från Visa, Master, UTA eller DKV.

Om man får tag i någon på ledningscentralen i Gent, (förhoppningsvis innan man får parkeringsböter för att man fått stopp på fel ställe) kostar bara samtalet runt tusenlappen. Har du inget Volvokort får du ingen assistans över huvud taget, om tex, Bill Gates mot all förmodan skulle köpa en Volvo lastbil och behöva hjälp en kylig vinternatt skulle han sannolikt frysa ihjäl, eftersom han troligtvis saknar Volvokort. Det är med andra ord en usel organisation.

I de nya bilarna monterar man in en knapp med dirketlinje till VAS som föraren ska trycka på för att tillkalla hjälp när vidundret slutar fungera, anledningen bör rimligtvis vara att man räknar med driftsstörningar.

Mina kontakter med VAS är lyckligtvis starkt begränsade idag, historiskt har de å andra sidan varit mer frekventa än jag skulle önska och jag har en hel del pinsamma historier på lager.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thomas Almen » 16 mar 2013, 19:33

Jag har en kompis med såpass mycket kapital att han kosta på sig en nyare BMW av värsta sort. I den sitter en knapp med samma funktion, dock osäkert om den är användbar i Sverige... Har också fått upp galltrycket en del p.g.a VAS något lågbegåvade personal. Men, dom betalade tillbaka det jag krävde ivartfall :D
Thomas Almen

Inläggav herrstina- » 16 mar 2013, 20:07

Det finns alltså teknikfreaks i Bayern också, har den startknapp?

Jag är starkt inne på att hämta en ny Dodge i USA, den har ingen VAS knapp men väl en för startfunktionen.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Anders Ason » 16 mar 2013, 20:44

Tack för upplysningen (har nog läst om VAS någonstans, men förträngt). Låter ju mycket trevligare att ha en startknapp som enbart sätter snurr på startmotorn!
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 16 mar 2013, 21:24

Hmm, nä Stina tror den har nyckelstart. Renaulten jag sålde i samband med flytten till Norge hade startknapp :D . Funkade även som stoppknapp, 2001 Megane, en förträfflig liten skapning.
Thomas Almen

Inläggav herrstina- » 16 mar 2013, 21:32

Thomas Almen skrev:Hmm, nä Stina tror den har nyckelstart. Renaulten jag sålde i samband med flytten till Norge hade startknapp :D . Funkade även som stoppknapp, 2001 Megane, en förträfflig liten skapning.

Vet du att det finns ett kassavalv i Bayern där extranycklarna till alla Bmsnee förvaras? Det tillverkas ett visst antal nycklar till alla bilar, om ägaren av någon anledning behöver en ny beger sig en välputsad Fritz till valvet och hämtar en nyckel. När nycklarna är slut måste halva bilen byggas om för att anpassa till en ny nyckelserie.

Jag undrar om dom inte är i maskopi med konstruktörssnillena på västkusten.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav arpenetti » 16 mar 2013, 22:23

bma.finland skrev:vår 88 från 77 har startknapp

Eran 88 har startknapp -> hurdan 88 har ni? Kanske en F88?
Bilen måste ha minst 10 hjul / - Arpe
Användarvisningsbild
arpenetti

Inläggav Berger » 16 mar 2013, 22:33

Min 89a från 75 hade gamla instrumenteringen. Men ändå start i nyckeln.
Mvh Berger
Användarvisningsbild
Berger

Inläggav Sudde52 » 16 mar 2013, 22:42

herrstina- skrev:
Thomas Almen skrev:Hmm, nä Stina tror den har nyckelstart. Renaulten jag sålde i samband med flytten till Norge hade startknapp :D . Funkade även som stoppknapp, 2001 Megane, en förträfflig liten skapning.

Vet du att det finns ett kassavalv i Bayern där extranycklarna till alla Bmsnee förvaras? Det tillverkas ett visst antal nycklar till alla bilar, om ägaren av någon anledning behöver en ny beger sig en välputsad Fritz till valvet och hämtar en nyckel. När nycklarna är slut måste halva bilen byggas om för att anpassa till en ny nyckelserie.

Jag undrar om dom inte är i maskopi med konstruktörssnillena på västkusten.

Stina.

:lol: :lol: :lol:
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52

Inläggav Thomas Almen » 16 mar 2013, 22:45

Berger skrev:Min 89a från 75 hade gamla instrumenteringen. Men ändå start i nyckeln.

Då är hytten bytt på den, å förmodligen har dom behållt orginaltändningslås vid bytet. Är instrumentpanelen grålackad?.
Thomas Almen

Inläggav Top of the line » 18 mar 2013, 09:55

Hej!
Startknappen på F89an försvann vad jag minns under -73. Finns tidiga -74 med startknapp och har inget med TIR-hytten att göra. Gula plåtinredningen kom -73 och hängde med till hösten -75 då bruna inredningen kom. På tidiga -74or blev svarta plåten under instrumenten slät och ej knottrig på ytan. På senare -74or försvann dom kromade sargarna runt instrumenten och handbromsen fick ett nytt utförande och bytte plats med blockeringsventilen. På Tidiga -74or kom även lyktorkarna med svart sarg och dubbla handtag i plast under vindrutan samt boggielyften med lyftarmar och rullar.Tidigare fanns ju ett flertal att välja på bla.Boström,Sörling. Fyra olika strömbrytare till boggilyften har förekommit vad jag vet. Mvh.Daniel
Användarvisningsbild
Top of the line

Inläggav Berger » 18 mar 2013, 18:48

Thomas Almen skrev:
Berger skrev:Min 89a från 75 hade gamla instrumenteringen. Men ändå start i nyckeln.

Då är hytten bytt på den, å förmodligen har dom behållt orginaltändningslås vid bytet. Är instrumentpanelen grålackad?.

Tror nästan till 100% att hytten är original. Instrument panelen är beige aktig i den bilen.
Bilagor
instrument 89.jpg
instrument 89.jpg (40.94 KiB) Visad 14622 gånger
Mvh Berger
Användarvisningsbild
Berger

Inläggav Thomas Almen » 21 mar 2013, 18:13

Ja, är den beige är det orginalhytt, jag syftade på den grå inredningen som fanns från 1970 t.o.m -73. Å då är nog nyckelstarten också orginal.
Thomas Almen

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack