Ny krönika av Bosse

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Ny krönika av Bosse

Inläggav Per Thomson » 07 feb 2013, 23:33

Läs Bosses senaste krönika: http://www.veteranlastbilar.se/normal.asp?pageid=873

Lite om det goda livet i slutet av krönikan, Bosse är i vart fall medveten om faran :D
Att jag skulle tillhöra indian-släktet visste jag inte (inledningen).
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Re: Ny krönika av Bosse

Inläggav Lars-Gunnar » 08 feb 2013, 00:07

Intressant krönika och du kan skriva. Det har man ju sett via dina artiklar, Det där med att folk inte vill berätta ja. Jag lade in två bilder igår men hade inget at tillföra annat än vad fotografen sagt helt enkelt för att man inget vet eller känner till. Det kanske är många som inte har historien utan bara bilderna.

Detta nya jobb är alltså orsaken till att du Bo stuckit ut hakan mer än förr? Du har som fått en större frihet verkar det sm. Är det ett heltidsjobb så du inte behöver vara op andra jobb för att klara livhanken? Jag menar att det är dig väl unt om du slipper schasa mellan olika jobb utan i ett.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Bo Norvinge » 08 feb 2013, 09:36

L-G.
Olyckligt om folk tar åt sig av mina texter men mycket är generaliseringar. Visst märker jag att det är svårt att få fram uppgifter och material ibland.
Tyvärr märker vi som håller på med detta en tendens att fler och fler inte vågar delge sina kunskaper och bilder vilket är olyckligt om man arbetar med en historisk artikel. De verkar utgå från att bildena genast scannas ur tidningen och läggs på forum och Facebook.
Bilder har jag personligen inte haft problem med att få fram. Se exempelvis om LS85:orna där det dök upp flera "nya" bilder, men det är tråkigt när det blir luckor i berättelserna speciellt då man vet att det finns kunskaper.
Nu tror jag inte detta veteranlastbilsforum skrämmer många. Kanske är att forumen är en omodern kanal. Det är vi "gamlingar" som håller till här anser många. Hemsidor är sedan länge passé. Nu är det Facebook som gäller och där går det undan. Nya bilder varje sekund, några "gilla" sedan dags för en ny bild som ska matas ut. Den gamla som laddades in för tio minuter sedan är gammal och långt nere i listan.

Just detta med bilder är ju oerhört känsligt. Du, jag, vi alla lägger ju ibland ut bilder som vi inte alltid vet upphovsmannen till men här på "vårt" forum tycker jag att vi alla gör vad vi kan för att i alla fall förklara var bilderna kommer ifrån. På andra ställen ser jag exempel på när bilder läggs ut som uppenbart kommer från andra ställen utan att minsta info nämns.
En stor del av problemet tror jag ligger i att folk inte tänker på att någon ligger bakom bilderna. Alltså uppladdningar helt omedvetet detta och slentrianmässigt.
Det är inte de som "högerklicka-spara som" eller har scannat som ska ha cred. Det är faktiskt till exempel de som hade kamera med sig på den tiden då mobilkamera var något som inte ens Erik Bergsten på Tekniskt Magasin hade hört talas om. De ska lyftas upp och hyllas.

Detta med upphov och bilder har vi ju tagit upp på forumet vid flera tidigare tillfälle och lär nog göra det igen, men som sagt så är det inte här som huvudproblemet ligger.

...och avsnittet om att vissa garvar åt oss här på forumet hör man tyvärr ibland.
Alla kan ju inte veta allt och ett forum ska ju ge utrymme för spekulationer och tillåta lite kafésnack. Tanken är ju att den som har svaret ska kunna delge de som inte vet men gärna vill veta.
Faktum är att vi alla delar samma intresse även om man just köpt en rishög av årsmodell 1982 eller har garaget fullt i topprenoverade veteraner och arkiv fulla av dokument och fotografier.

Gissa om många tar sig för pannan när de ser mina krönikor och inlägg...och detta gjorde ju inte saken bättre.

...................................................................

Heltidsjobb? Nej, inte riktigt.
Åkeritidningen utgör en huvuddel och Klassiska Lastbilar när jag har något att komma med vilket kanske inte är så ofta. Historiska artiklar kostar också mycket både tid och pengar för att få fram. Det kräver egentligen en massa redan insamlat material och kunskaper.
Skulle behöva komplettera med annat men tiderna är som de är.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Anders Ason » 08 feb 2013, 17:57

Kort:
    > Du gör ett mycket bra arbete Bosse
    > När man skriver måste man ofta generalisera för att det inte ska bli 10 sidor
    > Facebook är en lekstuga som borde bojkottas. Säkerheten = mycket nära noll
    > Trevligt om vårt form kan roa i den grad som du nämner (brist på historiskt perspektiv är i regel en ungdomsegenskap
    -finns dock undantag)
    > Här kan vi skriva hellre än bra - bara budskapet går fram
    > Vi som inte lever på bilder behöver väl inte skydda dem?
    > Ditt foto har utvecklats bra - kör på och ta ut svängarna
    > Krönikan var bra och nu kommer det ett skämt: bra att någon offrar sig vad avser mat och boende!
    > Blygs inte då du med säkerhet besitter den allra bästa kunskapen om verkligheten på redaktionen Åt.
    > Skulle skriva kort=slut
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Reid Hulting » 08 feb 2013, 19:57

Det här med individer som garvar åt forumet och oss som deltar här ser jag nog inte så mycket som en ungdomsegenskap, utan snarare som att det finns folk som känner sig förmer än andra. Det är lustigt, höll jag på att skriva, när det egentligen inte alls är lustigt att en del kan kosta på sig att se ned på andra.
Här har vi ett forum med ett ständigt ökande antal medlemmar som intresserar sig för fordonshobbyn, och då specifikt för veteranlastbilar. Och eftersom det handlar om saker som är minst 30 år gamla, så är det alldeles utmärkt att det är så många unga som intresserar sig. Med det följer naturligtvis att kunskaper om de gamla bilarna behöver förmedlas, och även historier, ibland rövarhistorier 8) :twisted: , om hur det var då gamlingarna användes.
Att då någon skall snobba och vara nedlåtande faller bara tillbaka på dom själva i deras ensamhet och osäkerhet.
Så fortsätt du Bosse, vi gillar att läsa allt om våra lastbilar. Inte ens jag kan allt :lol: om allting.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Thomas Almen » 08 feb 2013, 21:02

Tja, huvudsaken är väl att vi som nyttjar forumet trivs, och har utbyte av varandras inlägg. Om din nya karriär säger jag som norskarna; Ikke missunnelig i hele tatt.... :wink: . Kör på du, kul om nån för en gångs skull kan leva på sitt lastbilsintresse.
Thomas Almen

Inläggav gunnilse » 08 feb 2013, 21:03

Det fanns en tid då man spela kort å umgicks på rasterna nu sitter merparten å glor på sin vad de nu heter förr var det mobil telefon med lurar i öronen å på toppen av regnskyddet en mössa långt nerdragen, det kanske blir bättre bas i öron snäckorna då?
Å uppdaterar sitt öde för sina sk vänner på olika medier..varför vänner finns ju omkring för tillfället?
Råkar man nu få kontakt på det gamla sättet "samtal" fullkommligt skriker individen då denne totalt tappat normal hörsel eller inte sänker sorlet som ständigt skvalar i lurarna..
Visst låt folk skratta det förlänger livet vissa vågar yttra sig andra har inget att säga skriva kanske i rädslan att det blir fel ledsamt..
Hur många ggr har man inte sagt till sig själv hur kunde jag vara så dum eller varför gjorde jag så..
Detta med bilder jag tycker det är kul om mina sprids som min Volvo Telebilen numer såld men bilder dyker upp lite varstans å det gläder mig vad är det annars för kul med kort som bara ligger dolda hemma i min dator eller byrå???
Publicera de den dan man lägger näsan i vädret finns de inte mer å kanske slängs i ren ovetskap eller ingen vet historien bakom eller vad det föreställer.

Kör på Bosse
gunnilse

Inläggav Lars-Gunnar » 08 feb 2013, 22:42

Bo, tog du illa upp? Vad jag skrev var ju att jag hade bilderna och jag hade önskat att jag hade historien men det hade jag inte och det är ju inget att hänga upp sig på. Du skriver ju bra och dina artiklar är läsvärda men visst förstår jag att det inte alltid är dså lätt. Men det jag skrev var bara föär att visa på mitt eget tillkortakommande. Och Bo, jag är inte med i FaceBook eller Scarybok för jag tycker det räcker att jag är lite här och där och som Anders säger: säkerheten/inttigriteten är inte den bästa. Och låt folk skratta eller är det hatskratt? Du vet vad du står för och vad du viil göra till skillnad mot många andra i samhället.

Fortsätt du på den utstakade vägen! Jag tycker om att läsa artiklar med fakta och humor.

Lars-Gunnar

Inläggav Bo Norvinge » 08 feb 2013, 23:03

Lars-Gunnar skrev:Bo, tog du illa upp? Vad jag skrev var ju att jag hade bilderna och jag hade önskat att jag hade historien men det hade jag inte och det är ju inget att hänga upp sig på. Du skriver ju bra och dina artiklar är läsvärda men visst förstår jag att det inte alltid är dså lätt. Men det jag skrev var bara föär att visa på mitt eget tillkortakommande. Och Bo, jag är inte med i FaceBook eller Scarybok för jag tycker det räcker att jag är lite här och där och som Anders säger: säkerheten/inttigriteten är inte den bästa. Och låt folk skratta eller är det hatskratt? Du vet vad du står för och vad du viil göra till skillnad mot många andra i samhället.

Fortsätt du på den utstakade vägen!

Nej L-G.
Men nog blev jag efter ditt inlägg varse att den delen av krönikan kanske kunde uppfattas värre än var det var tänkt.
Att hänvisa till eventuell rädsla att dela med sig av material då det kan spridas vind för våg var lite att försvara dem som jag först kanske gick lite väl hårt åt.

Och min haka sticker ut emellanåt men inget emot då jag var dragbilsåkare och många gånger "stod på barikaderna". Pennan, eller rättare sagt tangentbordet ger en bra möjlighet att få ut vad man vill ha sagt när jag inte är så kvick i snacket.

Oss emellan, en anledning till att jag håller mig borta från Facebook...där finns kommentatorsfältet och huga vilket "näthat" det skulle kunna bli om jag stack ut min haka där!
På forumet hinner många lugna ner sig en smula innan de har skrivit klart. :D
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Bo Norvinge » 08 feb 2013, 23:18

När jag tittar lite på svaren i tråden blir jag orolig att jag hetsat úpp stämmningen.
Tanken med raderna i krönikan och inlägget här i början var egentligen att mana till eftertanke från allas sida. Vi delar ju som sagt alla samma intresse och bör också acceptera att vi alla har olika utgångspunkt, bakgrund, intresseområden, erfarenheter och kunskaper. Det vore olyckligt om några hämmas och inte vågar göra inlägg om de inte är 100% säkra på sin sak. Meningen är ju att vi här ska kunna ställa våra frågor och att forumet ska ge utrymme till både spekulationer och diskusioner samt kafésnack.
Om rädslan för att göra bort sig skulle ta över skulle det bli hemskt tomt på forumet, tyst på träffarna och flera blanka sidor i Klassiska Lastbilar.
Jag vill gärna göra vad jag kan med att förmedla det jag vet eller tror mig veta till de som inte vet men vill veta. Hoppas också få svar på sådan jag inte vet men också vill veta.

Oerhört dumt av mig att skapa en gruppering vars medlemmar jag faktiskt inte kan peka ut som personer då mycket kommer från hörsägen. Men visst har jag själv hört kommentarer om hur vi kan roa andra.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Lars-Gunnar » 08 feb 2013, 23:47

Bo Norvinge skrev:När jag tittar lite på svaren i tråden blir jag orolig att jag hetsat úpp stämmningen.
Tanken med raderna i krönikan och inlägget här i början var egentligen att mana till eftertanke från allas sida. Vi delar ju som sagt alla samma intresse och bör också acceptera att vi alla har olika utgångspunkt, bakgrund, intresseområden, erfarenheter och kunskaper. Det vore olyckligt om några hämmas och inte vågar göra inlägg om de inte är 100% säkra på sin sak. Meningen är ju att vi här ska kunna ställa våra frågor och att forumet ska ge utrymme till både spekulationer och diskusioner samt kafésnack.
Om rädslan för att göra bort sig skulle ta över skulle det bli hemskt tomt på forumet, tyst på träffarna och flera blanka sidor i Klassiska Lastbilar.
Jag vill gärna göra vad jag kan med att förmedla det jag vet eller tror mig veta till de som inte vet men vill veta. Hoppas också få svar på sådan jag inte vet men också vill veta.

Oerhört dumt av mig att skapa en gruppering vars medlemmar jag faktiskt inte kan peka ut som personer då mycket kommer från hörsägen. Men visst har jag själv hört kommentarer om hur vi kan roa andra.

Lugn Bo, din krönika är oförarglig och kommer inte att påverka forumet. Det vore för långsökt.

lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav ScaniaLBS80 » 19 apr 2013, 01:02

Stå på dig Bosse! Du gör ett bra jobb!!
ScaniaLBS80

Återgå till Allmänt Veteransnack