Eksportbilar 60-70talet

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Eksportbilar 60-70talet

Inläggav volvotitan » 20 jan 2013, 23:45

För dem som är intresserade, har jag lagt 2 filmer på youtube.
Den förste Film är norsk och vi följer bilen, en Fiat 643 EP på resan från Trondheim till Milano. Transporten är 13 ton ost. året är 1969. :)

Den andra är dansk, är det egentligen gjord för barn men kan lätt ses av personer med diesel i blodet. Vi följer Karl på resan från Hanstholm till
Boulogne i Frankrike. Lasten är fisk, bilen ja-det är en Scania 140 super år 1972 :D

Länken är här
http://www.youtube.com/watch?v=Yj1yzgldTCE

http://www.youtube.com/watch?v=SYpyNUNto74

Hälsningar Frank
volvotitan

Re: Eksportbilar 60-70talet

Inläggav Thomas Almen » 21 jan 2013, 00:56

Intressanta tidsdokument.
Thomas Almen

Inläggav Anders Roger Larsson » 21 jan 2013, 02:07

Trevliga filmer.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Ante » 21 jan 2013, 13:49

Mycket intressant! :)

Karl kryper till kojs och tycker sängen är bättre än första klassens hotell. Han drar varken för gardinerna eller låser dörren och innan centrifugalrenaren har slutat snurra så ligger han nerbäddad med kläderna på. :)
Ante

Inläggav Ante » 21 jan 2013, 17:24

Norska filmen:

Jag trodde inte att den Fiat modellen såldes i Skandinavien. Har aldrig sett någon svenskreggad sådan men det kanske fanns? I mitt tycke har de lite F88-stuk på något vis.

De stannar till på Stillhorn trots att de kom in via Kiel. Tunneln och bron strax innan ser ut att vara samma som idag. Då måste de ha rundat Hamburg för de borde väl kommit ner via den väg som idag är A7? Eller åkte man över Bad Segeberg och ner till det som idag är A1? Det vet säkert Per Thomson....:)
Ante

Inläggav Lars-Gunnar » 22 jan 2013, 01:02

Fiat 643 EP verkar vara samtida med Volvo Titan Tiptop och L 495 eller F88 och Scania L 75 eller den kanske hade funnits några år redan. Såg ni att de körde med kätting på ena framhjulet. Kloka gubbar med tanke på hårnålskurvorna i Norge vid den tiden. Så gediget, små trälådor och inget papp. Papp ger ifrån sig lukt antar jag.

Bilen hade 160 hk och drog en ganska lång Skänningetrailer. 13 tons last måste ha varit lagom. Vad man kan säga om Norrmännen är att de köpte in andra märken som vi ratade. Vi var för Volvo och Scaniatrogna.

Var det mögelost eller ädelost. Tyckte inte osten såg ren ut som t.ex. hushållsost.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 28 jan 2013, 19:17

Ante skrev:Norska filmen:

Jag trodde inte att den Fiat modellen såldes i Skandinavien. Har aldrig sett någon svenskreggad sådan men det kanske fanns? I mitt tycke har de lite F88-stuk på något vis.

De stannar till på Stillhorn trots att de kom in via Kiel. Tunneln och bron strax innan ser ut att vara samma som idag. Då måste de ha rundat Hamburg för de borde väl kommit ner via den väg som idag är A7? Eller åkte man över Bad Segeberg och ner till det som idag är A1? Det vet säkert Per Thomson....:)

Hytten var inte tippbar som på F88:an. Volvo var nog först på Europa-arenan med tippbar hytt. Intressant film, minns själv dessa passager över Brenner. Blev osäker hur det var med väg från Kiel och söderut, kom aldrig över Kiel. Jag borde ändå veta för jag kom de första åren jag körde ofta över Jylland och Krusaa gränsen. Måste ha kört igenom Hamburg för "Nya" Elbe -tunneln var inte öppnad förrän 1975 så visst måste de ha kört över Bad Segeberg. Motorvägsnätet var ju inte så utbyggt vid den tiden, särskilt inte norr ut från Hamburg med undantag mot Lübeck. Bron och tunneln som syns på filmen tyckte man var imponerande då minns jag. Letade efter en "Strassen 1973" som jag tydligen hade städat bort, fann istället en från 1988 men den innehöll en hel del autobahn som inte fanns på 60-talet.

Lats-Gunnars iaktagelse om snökätting på ena framhjulet samt att det var en svensk Skänninge-trailer var också intressant.

Har inte hunnit se film nummer två än.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav bma.finland » 28 jan 2013, 20:33

sisu var snäppet före 62 vill minnasBild
KB serien med 680 leyland fuller och tipphytt
bma.finland

Inläggav Lars-Gunnar » 28 jan 2013, 21:26

bma.finland skrev:sisu var snäppet före 62 vill minnasBild

Äsch, Bma, det räknas inte för Finland tillhörde väl inte Europa då? :wink:

Lars-Gunnar :mrgreen:
Lars-Gunnar

Inläggav bma.finland » 28 jan 2013, 21:48

nä men svenskar från 1100talet till 1809 :? under ryssland 108 år ,men inte ryssar,dom prövade nog senare också,så europe men inte skandinav kanske ,europas gräns är väl uralbergen ändå, :D :D
bma.finland

Inläggav Per Thomson » 29 jan 2013, 12:07

bma.finland skrev:sisu var snäppet före 62 vill minnas (bild)

Aha, intressant och man har lärt sig något nytt gammalt. :D

De finska konstruktörerna kanske hade det lite lättare att få igenom "nytänk" då era lastbilstillverkare inte hade så tunga och konservativa organisationer som de svenska tillverkarnas.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav lokförare » 31 jan 2013, 23:07

En anledning till att övriga europas lastbils-
tillverkare hade svårt för att sälja bilar i
sverige var införandet av slagprov på
hytter i sverige
lokförare