Lite statistik

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vilket märke av tunga lastbilsregade fordon tillv före 1951 är TVÅA i det svenska bilregistret?

Omröstningen slutade 25 jan 2013, 01:27

Bedford
0
Inga röster
Brockway
0
Inga röster
Chevrolet - GMC - Oldsmobile
10
27%
Dodge - Fargo - Plymouth
5
14%
Magirus Deutz - Klöckner
0
Inga röster
Diamond T
0
Inga röster
Federal
0
Inga röster
Ford - Fordson
5
14%
International
2
5%
Mercedes-Benz
1
3%
Opel
1
3%
Reo
0
Inga röster
Scania-Vabis - inkl. Scania och Vabis före 1911
5
14%
Studebaker
0
Inga röster
Tidaholm
0
Inga röster
White
0
Inga röster
Volvo
8
22%
Övriga
0
Inga röster

Antal röster : 37

Re: Lite statistik

Inläggav S-V L44 » 26 jan 2013, 11:59

Jag kommer att lägga in den enskilda statistiken för varje bilmärke i trådar i "Historik" under respektive bilmärke.
Jag börjar med Volvo här viewtopic.php?f=12&t=5604
och fyller sedan på efterhand.
Här är Chevrolet viewtopic.php?f=39&t=5605
och här är Dodge, Fargo, Plymouth viewtopic.php?f=39&t=5606
Ford viewtopic.php?f=26&t=5607
Scania-Vabis viewtopic.php?f=11&t=5608

Fler följer

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Reid Hulting » 26 jan 2013, 15:50

Der jag tycker skulle vara intressant är att få en lista där alla före detta militärfordon inte finns med. Jag tror att listan får ett annat utseende om bara sådana fordon som köpts för kommersiella syften redovisas.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav S-V L44 » 26 jan 2013, 16:40

Jag förstår syftet med din fråga Reid.
Men jag tror att det är väldigt svårt att sortera ut alla f.d. militärfordon utan att ha tillgång till registreringsnumren, chassinumren och bilder på samtliga fordon.
Vissa idag "civila" Volvo och Scania har ju också haft ett förflutet som militärfordon.

De som riktigt "sticker ut" är naturligtvis Dodge WC, Command Car, GMC CCKW, Brockway, Diamond T, samt de rena militärmodellerna av Volvo och Scania.
Chevrolet och Ford hade inte riktigt renodlade militärfordon på samma sätt.
Min uppskattning är att dessa renodlade f.d. militärfordon utgör tillsammans cirka 400 stycken, maximalt 450 stycken, dvs. knappt hälften.

En annan stor post är ju brandfordon. Återigen känner jag tyvärr inte till alla registreringsnumren. Hade man gjort det kunde man läst av Transportstyrelsens "karosskod" och sorterat ut brandfordon,
Utan att därför kunna särskilja alla, så skulle jag uppskatta att det finns kanske mellan 150-200 brandbilar i listan, kanske aningen fler.
Jag känner till flera Volvo och Scania som idag ser civila ut, med t.ex. tippflak, men de startade sin karriär som brandbilar.
Det är ju så att om chassit även finns i en civil version så är ju både brandbilar och militärbilar bra grundämnen för renovering p.g.a. låga miltal och ofta genom åren hyfsad service.

Om man räknar f.d. militärbilar och brandbilar "högt" och tar bort busschassierna så återstår det i runda slängar 350-400 fordon som man skulle kunna klassa som "kommersiella" lastbilar.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Reid Hulting » 26 jan 2013, 17:16

Jag röstade själv på just Chevrolet och Dodge eftersom jag anade att GM:s och Crysler:s militäfordonsproduktion till WWII skulle synas ordentligt i statistiken. Detta eftersom svenska försvaret köpte kilometervis med fordon efter kriget.
Lite kuriosa: när jag gjorde lumpen på KA3 i Fårösund var vi väl bland de sista som använde "Gumsarna" reguljärt, och grabbarna försökte göra slut på dem, för i garagen stod nya Volvo 939E och väntade på att tas i drift. Men militären hade ju köpt så stora lager med reservdelar till GMC:erna så de ville aldrig ta slut. Nåväl på slutet av tjänsten, hösten 1966, fick vi äntligen åka lite bekvämare. Så därför kom det sig att jag antagligen redan 1966 åkt i den Volvo 939E, med dubbelhytt, som jag häromåret fick tag på. En av få som lyckligtvis klarade sig från skrotningsvågen.

Reid
Reid Hulting

Inläggav S-V L44 » 26 jan 2013, 21:26

De "Övriga" 31 fordonen är
Bedford - 4 stycken (årsmodellerna 1932, 1933, 1936 samt 1949)
Citroen - 1 styck (årsmodell 1950 med 4200 kg totalvikt)
Corbitt - 1 styck (med militär bakgrund)
Federal - 2 styck (inga militärfordon)
Foden - 1 styck (en Steam Wagon från år 1907 - Sveriges äldsta idag registrerade lastbil - Finns hos Rubens i Götene)
Graham Brothers - 1 styck (årsmodell 1926, brandbil i Västervik)
Hansa-Lloyd - 1 styck (årsmodell 1923, brandbil i Luleå)
Kenworth - 1 styck (årsmodell 1950)
Mack - 1 styck (tillhörig Harley-Davidson, årsmodellen angiven till 1947 men bilen verkar nyare än så)
Opel - 3 styck
Peterbilt - 1 styck
Renault - 1 styck (årsmodell 1936 med 7400 kg totalvikt)
Reo - 3 styck
SEA - 1 styck (eldriven)
Studebaker - 3 styck
Ward La France 2 styck
Willys - 1 styck
White - 2 styck
Zil - 1 styck

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack