av S-V L44 » 26 jan 2013, 16:40
Jag förstår syftet med din fråga Reid.
Men jag tror att det är väldigt svårt att sortera ut alla f.d. militärfordon utan att ha tillgång till registreringsnumren, chassinumren och bilder på samtliga fordon.
Vissa idag "civila" Volvo och Scania har ju också haft ett förflutet som militärfordon.
De som riktigt "sticker ut" är naturligtvis Dodge WC, Command Car, GMC CCKW, Brockway, Diamond T, samt de rena militärmodellerna av Volvo och Scania.
Chevrolet och Ford hade inte riktigt renodlade militärfordon på samma sätt.
Min uppskattning är att dessa renodlade f.d. militärfordon utgör tillsammans cirka 400 stycken, maximalt 450 stycken, dvs. knappt hälften.
En annan stor post är ju brandfordon. Återigen känner jag tyvärr inte till alla registreringsnumren. Hade man gjort det kunde man läst av Transportstyrelsens "karosskod" och sorterat ut brandfordon,
Utan att därför kunna särskilja alla, så skulle jag uppskatta att det finns kanske mellan 150-200 brandbilar i listan, kanske aningen fler.
Jag känner till flera Volvo och Scania som idag ser civila ut, med t.ex. tippflak, men de startade sin karriär som brandbilar.
Det är ju så att om chassit även finns i en civil version så är ju både brandbilar och militärbilar bra grundämnen för renovering p.g.a. låga miltal och ofta genom åren hyfsad service.
Om man räknar f.d. militärbilar och brandbilar "högt" och tar bort busschassierna så återstår det i runda slängar 350-400 fordon som man skulle kunna klassa som "kommersiella" lastbilar.
// Kjell N