ÅHS Fordonsgrupp Småland möte Ljungby

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

ÅHS Fordonsgrupp Småland möte Ljungby

Inläggav Per Thomson » 17 apr 2008, 17:47

Bilder från en imponerande samling bilar i ett fint museum.
Den som kan beteckningarna på militärbilarna, kommentera gärna så ändrar jag.

http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=698
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Re: ÅHS Fordonsgrupp Småland möte Ljungby

Inläggav Anders » 17 apr 2008, 18:14

Det var inte någon dålig samling med lastbilar! :D
Får se till att ta sig ner till Ljungby och titta in där! :)
Kollade runt lite och TVC;n benämndes Dragterrängbil m/42, de ombyggda bilarna kallades Dragterrängbil 953B. Bärgar TL31;an kallades Bärgningsterrängbil 965.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lars-Gunnar » 17 apr 2008, 20:53

På tal om tungdragare för försvaret i en annan tråd så var det just 2 Dragterrängbil 953B som jag har sett någonstans som var seriekopplade och drog ett tanksläp med en tank på.
På bilden kan man se att just detta fordon har en koppling monterad framtill lämplig att sätta en dragbom i men också för rangering.

Hur många hästar hade detta fordon?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Anders » 17 apr 2008, 21:13

C6-motorn som satt i Dragterrängbil 953 var en D96;a uppborrad till 10,6 liter och konverterad till bensinmotor som utvecklade 180 hästkrafter.
Det hade väl varit enklare att plocka i en vanlig D96;a, men antagligen hade varken växellåda eller axlar hållit för den påfrestningen.
TVC;n var ju för övrigt ganska misslyckad som dragfordon. Den blev ju väldigt framtung vilket gjorde att den grävde ner sig väldigt lätt.
TVB;n hade ju inte driven framaxel men de små "stödhjulen" framför och bakom framaxeln gjorde ju att den inte hade samma benägenhet att gräva ner sig.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lars-Gunnar » 17 apr 2008, 22:30

Anders!

Jag behövde inte göra lumpen då jag var döv men jag skulle gärna ha gjort den. Tror att man gått miste om något i och med att jag blev befriad. Kan i alla fall säga att mina bilkunskaper från det militära är lika med 0 nästan.

Tack för upplysningen. TBV:n blev väl ingen succe så vitt jag känner till. Den såg ju för djävlig ut i försöksstadiet och stannade väl vid det.

180 Hk var ju inte fy skam med 1 liter mer cylindervolym än TD96 men varför man körde på bensin förstår jag inte. Vet inte när Dragterrängbil 953B debuterade om det var i början på 50-talet då Volvos dieselmotor inte var riktigt färdig för serietillverkning. Det blev ju 360 HK i seriekoppling vilket nog räkte till.

Ja, man ser att den har stora hjul fram och små spinkiga som boggie och hjulbent är den vad det nu skulle vara bra till. Detta är ingen bil som entuasisterna vill ha.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 17 apr 2008, 23:00

Hjulbent beror nog på den individuella fjädringen, har för mig att det var liknande konstruktion som Tatran.
Bensin som drivmedel var säkert motiverat att det skulle vara säkrare att få tag på i ett krisläge och dåtida raff förutsättningar.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav arnfinn » 17 apr 2008, 23:11

Har for meg at Tatraen bygger på rørramme-prinsippet mens denne har uavhengig fjæring på vanlig stigeramme. Uansett blir det hjulbent stilling med den typen aksler når det ikke finnes last på bilen.
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Per Thomson » 17 apr 2008, 23:31

Du har säkert rätt, Tatran kan jag men Volvon vet jag mindre om. Bra med korrigering, tack!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders » 18 apr 2008, 14:16

Volvo TVA konstruerades av en ungrare som hette Holos som kommit till Volvo 1937. Den första konstruktionen fick ingen större uppmärksamhet, men när krigsmolnen tornade upp sig så blev armén intresserad.
Tittar man på Chassiet till TVB så är det ju väldigt annorlunda mot det man är van vid,både tidigare och senare konstruktioner från Sverige.
Om man däremot blickar österut, så är släktskapet mellan TVB och exvis Praga, Tatra och Skoda slående. Ramen påminner ju väldigt mycket om en centralrörsram och både axlar och växellåda är ju något helt annorlunda mot konventionella bilar. Axlarna är ju egentligen inte mer än en vinkelväxel i och med att utväxlingen är sammanbygd med växellådan.
Bifogar en länk till Tatra 85, en ganska liknande konstruktion
http://www.autogallery.org.ru/m/tatra85.htm

Som terrängdragbil var ju TVB överlägsen TVC trots att TVB inte hade driven framaxel i och med att TVC var en väldigt framtung konstruktion som väldigt gärna grävde ner sig och fastnade.
Anledningen till att man valde att konvertera D96-motor var att axlar och växellåda inte hade hållit för vridmomentet från D96;an. Originalmotorn i TVC var ju en FBT på 140 hästkrafter mot 128 från samma motor i TVB.

För den som vill förkovra sig i militärlastbilar så kan jag rekommendera boken Lastkraftwagen der Wehrmacht av Reinhard Frank. Mycket bilder på många idag tämligen okända bilar, men som flera av dem visar upp släktskapet med TVB.
Lägger till en till bok Werner Oswald's "Kraftfahrzeuge und Panzer der Reichwehr,Wehrmacht und Bundeswehr", 1982, Motorbuch Verlag Stuttgart. I princip Alla hjul och bandfordon som användes av tyskland fram till 1945 finns med här. Dessutom väldigt mycket fakta.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Återgå till Allmänt Veteransnack