Volvo TVA konstruerades av en ungrare som hette Holos som kommit till Volvo 1937. Den första konstruktionen fick ingen större uppmärksamhet, men när krigsmolnen tornade upp sig så blev armén intresserad.
Tittar man på Chassiet till TVB så är det ju väldigt annorlunda mot det man är van vid,både tidigare och senare konstruktioner från Sverige.
Om man däremot blickar österut, så är släktskapet mellan TVB och exvis Praga, Tatra och Skoda slående. Ramen påminner ju väldigt mycket om en centralrörsram och både axlar och växellåda är ju något helt annorlunda mot konventionella bilar. Axlarna är ju egentligen inte mer än en vinkelväxel i och med att utväxlingen är sammanbygd med växellådan.
Bifogar en länk till Tatra 85, en ganska liknande konstruktion
http://www.autogallery.org.ru/m/tatra85.htmSom terrängdragbil var ju TVB överlägsen TVC trots att TVB inte hade driven framaxel i och med att TVC var en väldigt framtung konstruktion som väldigt gärna grävde ner sig och fastnade.
Anledningen till att man valde att konvertera D96-motor var att axlar och växellåda inte hade hållit för vridmomentet från D96;an. Originalmotorn i TVC var ju en FBT på 140 hästkrafter mot 128 från samma motor i TVB.
För den som vill förkovra sig i militärlastbilar så kan jag rekommendera boken Lastkraftwagen der Wehrmacht av Reinhard Frank. Mycket bilder på många idag tämligen okända bilar, men som flera av dem visar upp släktskapet med TVB.
Lägger till en till bok Werner Oswald's "Kraftfahrzeuge und Panzer der Reichwehr,Wehrmacht und Bundeswehr", 1982, Motorbuch Verlag Stuttgart. I princip Alla hjul och bandfordon som användes av tyskland fram till 1945 finns med här. Dessutom väldigt mycket fakta.
Anders