Lite statistik

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vilket märke av tunga lastbilsregade fordon tillv före 1951 är TVÅA i det svenska bilregistret?

Omröstningen slutade 25 jan 2013, 01:27

Bedford
0
Inga röster
Brockway
0
Inga röster
Chevrolet - GMC - Oldsmobile
10
27%
Dodge - Fargo - Plymouth
5
14%
Magirus Deutz - Klöckner
0
Inga röster
Diamond T
0
Inga röster
Federal
0
Inga röster
Ford - Fordson
5
14%
International
2
5%
Mercedes-Benz
1
3%
Opel
1
3%
Reo
0
Inga röster
Scania-Vabis - inkl. Scania och Vabis före 1911
5
14%
Studebaker
0
Inga röster
Tidaholm
0
Inga röster
White
0
Inga röster
Volvo
8
22%
Övriga
0
Inga röster

Antal röster : 37

Lite statistik

Inläggav S-V L44 » 11 jan 2013, 01:27

Det är säkert många med mig som undrar hur många gamla lastbilar det egentligen finns kvar här i landet.

Den allmänna uppfattningen är nog att ”det inte finns så många kvar” utan det man i princip ser på träffar, rallyn, utannonserade på Blocket, etc. skulle i stort sett vara det som finns.
Man ser ju t.ex. nästan aldrig någon gammal lastbil ute på vägen.
Sedan är ju naturligtvis alla medvetna om att det finns åtskilligt med skrot och diverse objekt som inte omedelbart upptäcks.

Det finns de som har farhågor ”att det blir aldrig någon gammal bil kvar till mig” när gamla lastbilar och objekt exporterats ut ur landet. Speciellt exporten till Holland (som nu kanske stannat av lite p.g.a. orolig konjunktur) har varit särskilt uppmärksammad och i viss mån ifrågasatt.

Det visar sig vara ganska svårt att få fram relevant information och statistik, och för att göra den rättvisande så måste man naturligtvis skaffa information om:
- Fordon i trafik
- Avställda fordon
- Oregistrerade fordon, dvs. objekt, skrot, etc.
Det blir än mer komplicerat om man sedan vill bryta ned informationen i fordonens tillverkningsår samt i lätta och tunga lastbilar.

Enligt tillgängliga uppgifter från Transportstyrelsen och SCB så bestod det svenska fordonsbeståndet av 8660641 inregistrerade fordon vid årsskiftet 2011/2012.

Av dessa var 760849 lätta och tunga lastbilar.
Antalet tunga lastbilar (över 3.5 tons totalvikt) var 131071 stycken, därav 80739 i trafik.

Som en jämförelse mot de drygt 548000 lastbilarna (lätta och tunga) som var i trafik årsskiftet 2011/2012 så var motsvarande siffra knappt 85000 år 1950. Dvs. det finns idag cirka 6,5 gånger fler lastbilar på vägarna än det fanns då.

Andelen avställda fordon 2011/2012 alla kategorier ligger runt 20-30 %, men för tunga lastbilar är den närmare 40 %. Avställning av fordon ökar generellt sett under de kalla månaderna så jag preciserar inte siffrorna mer än så.
Sedan skall man inte heller bortse från att en f.d. lastbil kan vara registrerad som traktor, motorredskap eller terrängvagn och t.o.m. buss eller personbil. Ett sådant fordon kan mer eller mindre lätt återställas till lastbil om man vill.

Men frågan är – Hur många gamla lastbilar med veteranstatus (lastbilar och ombyggda lastbilar som finns i Transportstyrelsens nuvarande bilregister samt räddningsbara objekt) tror vi finns kvar i Sverige?

Enligt tillgängliga siffror så finns det runt 215000 veteranklassade fordon i Sverige.
Siffran avser personbilar, lastbilar, bussar och traktorer (men kanske även motorcyklar) och siffrorna är naturligtvis inkluderade i totalsiffran 215000 veteranklassade fordon som angavs ovan.
En siffra som också publicerats säger att det endast finns cirka 4500 fordon som är av årsmodell 1950 eller äldre inregistrerade i Sverige. Dessa fordon är ju inte bara befriade från fordonsskatt utan också befriade från obligatorisk årlig kontrollbesiktning (egenkontroll gäller) så därför har man särbehandlat dessa lite grand.

Ingen statistik som jag hittills sett har angivit hur många tunga lastbilar det finns kvar som har veteranstatus, dvs. är äldre än 30 år.
Men att det är betydligt fler än man först tror är jag övertygad om.

Det är inte helt lätt att erhålla kostnadsfri information från Transportstyrelsen så man får skynda långsamt.
Nu har jag i alla fall fått svart på vitt av Transportstyrelsen hur många påställda och avställda TUNGA lastbilsregistrerade fordon det finns i det nuvarande svenska bilregistret som är tillverkade år 1950 och tidigare.
Återigen finns det naturligtvis en hel del tunga lastbilar tillverkade före 1951 kvar som antingen skrot eller bättre eller sämre objekt, men då inte finns införda i nuvarande bilregister.

Vad tror forumet om fördelning på fordonsmärken?

Jag tänkte göra en omröstning.
Men för att göra det lite mer udda så tänkte jag inte fråga om det märke som har störst andel utan om det som kommer TVÅA i antal.
Det är två bilmärken som faktiskt utkristalliserar sig i topp och sedan finns det en grupp som är betydligt mindre och slutligen har vi en del udda märken.

Så min fråga lyder :
Vilket bilmärke med tunga lastbilsregistrerade fordon (totalvikt över 3500 kg) tillverkade 1950 och tidigare kommer TVÅA i den svenska registreringsstatistiken?
Observera att det gäller alltså kvarvarande och inregistrerade tunga lastbilar i dagens bilregister och inte någon försäljningsstatistik och inte heller några traktorregistrerade ombyggda lastbilar eller oregistrerade objekt.

Rösta gärna. Jag ger er två chanser att välja bilmärke.

Jag kommer att avslöja svaret efter omröstningens slut om 14 dagar.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Lite statistik

Inläggav S-V L44 » 12 jan 2013, 13:50

Det har blivit en intressant utveckling avseende fördelning av röster. Jag ser gärna att fler röstar och att man vidareutvecklar sitt val genom kommentarer i tråden.
Tänk på att som en tung lastbil räknas alla lastbilsregistrerade fordon med totalvikt på 3.5 ton och däröver.

Jag kan ge några ledtrådar.

1.) Före 1950-talet var ju även de "stora" bilarna generellt sett mindre än idag.
De allra vanligaste lite större åkarbilarna var nog runt 4-5 tons lastförmåga och med en totalvikt därefter, dvs. ändå klart under 10 ton. En stor andel var t.o.m. mindre än så. Andelen riktigt stora lastbilar med totalvikter över 10 ton var förhållandevis liten.
Om man beräknar den genomsnittliga totalvikten på samtliga i Sverige nu registrerade tunga lastbilsregistrerade fordon så blir vikten 6584 kg.

2) Glöm heller inte att det finns många f.d. militära fordon och brandbilar i denna statistik som blivit bevarade.

Tyvärr fick jag inga bilnummer med i listan från Transportstyrelsen.
Men med hjälp av stavning i modellnamn/modellbeteckning (det är långt ifrån någon konsekvens i detta) samt totalvikt och datum för första registrering så har jag nog klarlagt alla de fordon jag känt till sedan tidigare ändå, och det är i stora drag ungefär hälften.

Jag ser också att några enstaka fordon som chassimässigt borde hamnat i kategorien faktiskt har registrerats som betydligt nyare årsmodell och därmed hamnat utanför listan.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav carlevert » 12 jan 2013, 14:31

Volvo borde vara 1:a, jag röstade på Scania-Vabis som 2:a men det är säkert fel. Ford eller Chevrolet är nog ett bättre tips.
Det ska bli intressant att se rätta svaret och hela listan.
carlevert

Inläggav Peter Ohlsson » 12 jan 2013, 18:32

Känns som att det finns många Dodge Weaponcarrier och liknande bevarade ,alltså måste det funnits många såna?
Volvo tänkte man först men de flesta tunga bilarna från Volvo kom väl senare tror jag. Intressant omröstning!
Peter Ohlsson

Inläggav Per Thomson » 13 jan 2013, 19:24

Det här tål att fundera på, jag har inte röstat än. Jag tror att Volvo var klart störst vid den tiden men sedan är jag inte lika säker på att det finns lika många Volvo bevarade och med i dagens register statistik som det finns Scania-Vabis. Nummer 2 handlar i vart fall om en svensk och eftersom man får välja ytterligare ett alternativ så bör ju inte detta få vara svenskt. Jag kanske inte har uppfattat förutsättningarna för röstningen rätt?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav S-V L44 » 13 jan 2013, 19:57

Intressanta kommentarer hittills.

Som kommentar till Pers funderingar så kan jag nämna följande:
Röstningsfunktionen i forumet är lite begränsad så upplägget fick bli en kompromiss. Med fler och större möjligheter hade jag säkert lagt upp det annorlunda. Men nu är det som det är.
Jag vill inte påstå att ettan i listan är överlägsen utan det finns faktiskt tre av de uppradade fabrikaten som är ungefär lika stora. Att rösta om ettan i listan hade kanske gett ett annat resultat, men tvåan och trean ligger aningen lite närmre varann än ettan och tvåan.
Hoppet ned till fyran och femman är, vill jag påstå, betydande och sedan har vi några som finns i ett antal under 20 och därefter är det endast enstaka antal, och det är även anmärkningsvärt att vissa märken tyvärr saknas helt.

För mig bjöd listan på ett antal överraskningar som jag kommer att förklara när röstningen är avslutad. Det var inte det totala antalet fordon, som jag nog hade vissa aningar kring, utan mer fördelningen och förekomst av vissa modeller.
När röstningen är avslutad presenterar jag också listan (kanske inte i sin helhet – det skulle ta lite för stor plats), men väl i sammandrag.

// Kjell N
Senast redigerad av S-V L44 14 jan 2013, 01:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav VolvoStar » 13 jan 2013, 20:16

Mycket intressant omröstning ska bli kul att se resultatet :D
VolvoStar

Inläggav S-V L44 » 17 jan 2013, 00:20

Vet ni förresten att Sveriges äldsta registrerade tunga lastbil är en engelsman byggd 1907 och med en totalvikt på 10310 kg?
Den är kanske inte riktigt lik de lastbilar som vi är vana vid att se i övrigt från denna tidsepok.

Vilken lastbil talar jag om?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Per Thomson » 17 jan 2013, 12:01

Nu har jag äntligen röstat. Det gäller alltså bilar som är tillverkade före år 1951 och som finns kvar i bilregistret idag. Volvo är antagligen störst och nu gäller det att rösta på andra placering, därför utesluter jag Volvo. Jag väljer då Scania-Vabis med stor tveksamhet då de ansågs mycket dyra i jämförelse med amerikanska märken. Då man får välja två alternativ väljer jag Chevrolet också.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 17 jan 2013, 22:28

S-V L44 skrev:Vet ni förresten att Sveriges äldsta registrerade tunga lastbil är en engelsman byggd 1907 och med en totalvikt på 10310 kg?
Den är kanske inte riktigt lik de lastbilar som vi är vana vid att se i övrigt från denna tidsepok.

Vilken lastbil talar jag om?

// Kjell N

Tornycroft?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav S-V L44 » 21 jan 2013, 23:30

Thornycroft är fel svar.
Det är en Foden Steam Wagon.
I slutet av denna veckan avslöjas fördelningen mellan märken och modeller.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav S-V L44 » 26 jan 2013, 02:41

Den lista jag fick från Transportstyrelsen innehöll totalt 1048 stycken fordon registrerade som tunga lastbilar.
Eftersom antalet är ganska stort så är det omöjligt att lista upp samtliga, men sammantaget så ser det ut så här :

278 - Volvo
256 - Chevrolet, GMC och Cadillac
243 - Dodge, Dodge-Fargo, Fargo och Plymouth-Fargo
101 - Ford och Fordson
77 - Scania-Vabis
16 - Diamond T
16 - Brockway
14 - Tidaholm
10 - International
6 - Magirus, Magirus Deutz och Klöckner
31 - Övriga fabrikat

Så svaret på omröstningen är då Chevrolet, GMC och Cadillac.
Det som dock förvånade mig mest var det stora antalet Chrysler-produkter och det relativt sett lilla antalet Ford i förhållande till t.ex. Chevrolet.
Jag har inte räknat efter exakt antal men den enskilt största bilmodellen är Dodge Weapon Carrier som står för upp emot 200 fordon.

Vidare reagerade jag på att det inte finns någon Mercedes-Benz i listan.

När jag "samkörde" listan mot de fordon som jag känner till förut så upptäckte jag ett antal som inte finns med i transportstyrelsens lista. Det är fordon som förregistrerats men inte vägts eller tagits i drift. Så antalet skall egentligen uppjusteras med åtminstone 15-20 fordon. Vidare upptäckte jag att några fordon som har chassin vilka borde hamnat i kategorin äldre än årsmodell 1951 faktiskt har blivit registrerade med en nyare årsmodell.
Å andra sidan finns det en Volvo TL12 och en TL22 med i listan och jag tror att dessa modeller kom under mitten av 1950-talet.

Jag hade väl hoppats att fler skulle delta i omröstningen. Det var intressant att följa era kommentarer.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Anders Roger Larsson » 26 jan 2013, 08:25

S-V L44 skrev:Den lista jag fick från Transportstyrelsen innehöll totalt 1048 stycken fordon registrerade som tunga lastbilar.
Eftersom antalet är ganska stort så är det omöjligt att lista upp samtliga, men sammantaget så ser det ut så här :

278 - Volvo
256 - Chevrolet, GMC och Cadillac
243 - Dodge, Dodge-Fargo, Fargo och Plymouth-Fargo
101 - Ford och Fordson
77 - Scania-Vabis
16 - Diamond T
16 - Brockway
14 - Tidaholm
10 - International
6 - Magirus, Magirus Deutz och Klöckner
31 - Övriga fabrikat

Så svaret på omröstningen är då Chevrolet, GMC och Cadillac.
Det som dock förvånade mig mest var det stora antalet Chrysler-produkter och det relativt sett lilla antalet Ford i förhållande till t.ex. Chevrolet.
Jag har inte räknat efter exakt antal men den enskilt största bilmodellen är Dodge Weapon Carrier som står för upp emot 200 fordon.

Vidare reagerade jag på att det inte finns någon Mercedes-Benz i listan.

När jag "samkörde" listan mot de fordon som jag känner till förut så upptäckte jag ett antal som inte finns med i transportstyrelsens lista. Det är fordon som förregistrerats men inte vägts eller tagits i drift. Så antalet skall egentligen uppjusteras med åtminstone 15-20 fordon. Vidare upptäckte jag att några fordon som har chassin vilka borde hamnat i kategorin äldre än årsmodell 1951 faktiskt har blivit registrerade med en nyare årsmodell.
Å andra sidan finns det en Volvo TL12 och en TL22 med i listan och jag tror att dessa modeller kom under mitten av 1950-talet.

Jag hade väl hoppats att fler skulle delta i omröstningen. Det var intressant att följa era kommentarer.

// Kjell N

Finns det verkligen Cadillac reg. som tung lastbil? Nä, du menar Oldsmobile väl?
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav S-V L44 » 26 jan 2013, 09:56

Roger Larsson skrev :
Finns det verkligen Cadillac reg. som tung lastbil? Nä, du menar Oldsmobile väl?

När jag skrev omröstningen så hade jag den eller de Oldsmobile som finns här i landet i huvudet, men det visade sig att de är lätta lastbilar, än om en i alla fall ser "tung" ut.
Jo, det är riktigt att det finns en "tung" Cadillac. Det är Cadillac Meteor från 1948. Dess totalvikt är 3500 kg. Tyvärr har jag inget registreringsnummer så jag vet inte mer än så, men den förvärvades så sent som 2012.10.19, så det är troligen en direktimport. Det står inget om första reg,datum så den är kanske bara registreringsbesiktigad.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Anders Roger Larsson » 26 jan 2013, 10:12

S-V L44 skrev:Roger Larsson skrev :

När jag skrev omröstningen så hade jag den eller de Oldsmobile som finns här i landet i huvudet, men det visade sig att de är lätta lastbilar, än om en i alla fall ser "tung" ut.
Jo, det är riktigt att det finns en "tung" Cadillac. Det är Cadillac Meteor från 1948. Dess totalvikt är 3500 kg. Tyvärr har jag inget registreringsnummer så jag vet inte mer än så, men den förvärvades så sent som 2012.10.19, så det är troligen en direktimport. Det står inget om första reg,datum så den är kanske bara registreringsbesiktigad.

// Kjell N

Ja, någon enda begravningsbil eller ambulans kan jag tänka mig...
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack