Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
S-V L44 skrev:Vet ni förresten att Sveriges äldsta registrerade tunga lastbil är en engelsman byggd 1907 och med en totalvikt på 10310 kg?
Den är kanske inte riktigt lik de lastbilar som vi är vana vid att se i övrigt från denna tidsepok.
Vilken lastbil talar jag om?
// Kjell N
S-V L44 skrev:Den lista jag fick från Transportstyrelsen innehöll totalt 1048 stycken fordon registrerade som tunga lastbilar.
Eftersom antalet är ganska stort så är det omöjligt att lista upp samtliga, men sammantaget så ser det ut så här :
278 - Volvo
256 - Chevrolet, GMC och Cadillac
243 - Dodge, Dodge-Fargo, Fargo och Plymouth-Fargo
101 - Ford och Fordson
77 - Scania-Vabis
16 - Diamond T
16 - Brockway
14 - Tidaholm
10 - International
6 - Magirus, Magirus Deutz och Klöckner
31 - Övriga fabrikat
Så svaret på omröstningen är då Chevrolet, GMC och Cadillac.
Det som dock förvånade mig mest var det stora antalet Chrysler-produkter och det relativt sett lilla antalet Ford i förhållande till t.ex. Chevrolet.
Jag har inte räknat efter exakt antal men den enskilt största bilmodellen är Dodge Weapon Carrier som står för upp emot 200 fordon.
Vidare reagerade jag på att det inte finns någon Mercedes-Benz i listan.
När jag "samkörde" listan mot de fordon som jag känner till förut så upptäckte jag ett antal som inte finns med i transportstyrelsens lista. Det är fordon som förregistrerats men inte vägts eller tagits i drift. Så antalet skall egentligen uppjusteras med åtminstone 15-20 fordon. Vidare upptäckte jag att några fordon som har chassin vilka borde hamnat i kategorin äldre än årsmodell 1951 faktiskt har blivit registrerade med en nyare årsmodell.
Å andra sidan finns det en Volvo TL12 och en TL22 med i listan och jag tror att dessa modeller kom under mitten av 1950-talet.
Jag hade väl hoppats att fler skulle delta i omröstningen. Det var intressant att följa era kommentarer.
// Kjell N
Finns det verkligen Cadillac reg. som tung lastbil? Nä, du menar Oldsmobile väl?
S-V L44 skrev:Roger Larsson skrev :Finns det verkligen Cadillac reg. som tung lastbil? Nä, du menar Oldsmobile väl?
När jag skrev omröstningen så hade jag den eller de Oldsmobile som finns här i landet i huvudet, men det visade sig att de är lätta lastbilar, än om en i alla fall ser "tung" ut.
Jo, det är riktigt att det finns en "tung" Cadillac. Det är Cadillac Meteor från 1948. Dess totalvikt är 3500 kg. Tyvärr har jag inget registreringsnummer så jag vet inte mer än så, men den förvärvades så sent som 2012.10.19, så det är troligen en direktimport. Det står inget om första reg,datum så den är kanske bara registreringsbesiktigad.
// Kjell N
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster