Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
30Fredrik skrev:Hoppas att du Malte håller med mig,alla Västmanlänningar måste väl sätta en hundring på att den snyggaste dörrloggan hade väl ändå SWB-Bilarna, eller hur??? MVH. 30 Fredrik. Brobergs E-Tuna.
Bo Norvinge skrev:I tråden "Transport AB Framåt" finns en intressant kommentar från Lars-Gunnar som jag vill lyfta ur då jag finner ämnet intressant.
http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=5426
Där skrev Lars-Gunnar om Transport AB Framåt:
Kan inte hjälpa dig men jag har synpunkter rent språkligt.
Det var ett genomsvenskt (skrivspråket) åkerinamn. Det var trevligt det. Nu för tiden heter de ju allt möjligt med inslag av engelska eller hela namnet på engelska som jag tycker inte är bra alls för en som är för svenskans bevarande.
Hur många transportföretag visar idag vad de har för verksamhet?
Mitt intryck är att allt fler och fler byter namn till något som inte berättar att man egentligen sysslar med lastbilar och transporter. Det har blivit fult och skammligt att syssla med lastbilar. Är det företagarnas uppfattning att allmänheten bara ser lastbilar som något stort, fult, trafikfarligt och miljöförstörande och därför måste "förnya sig" och byta ut sina genomarbetade namn till nogot oigenkännligt?
Kolla gärna runt er. Hur många företag innehåller "Åker", "Transport", "Frakt", "Lastbilcentral" m.m?
Idag verkar alla vilja använda namn som gärna innehåller x och y samt en siffra. Allt tillsammans med några konstiga färgklickar, prickar eller rektanglar i en osymmetrist röra. På sin höjd något internationelt som Logistic, Road eller Cargo som jag tror Lars-Gunnar antyder.
Vilken utomstående vet vad Foria, M4, Reaxer, BDX m.fl. sysslar med.
Utanför åkeribranschen hittar jag ännu mer obegripliga namn som Svevia och Swedavia. Troligen ska Sverige/Sweden ingå i kombinationerna men jag tycker att namnen mer för tankarna till östländerna.
Anser att branschen inte ska gå i lastbilshatarnas ledband utan stolt kunna använda namnen som talar om att levebrödet är just lastbilar och transporter.
Nor1 skrev:Roade mig lite idag att kolla på jobbet (driver en terminal i göteborgsområdet) om just detta med företagsnamn.
Får nog ändå säga dom flesta har "svenska" namn fortfarande.
Har idag haft besök av t.ex
Vänerns Godstrafik, Jimmie Karlssons Transport, Johan Larsson Åkeri, Ackes Åkeri och Gnosjö Trafik.
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster