http://www.hcvc.com.au/forum/YaBB.pl?num=1353781806/80#80
Intressant för en del
Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Per Thomson skrev:Våra svenska lastbilstillverkare var fram till 1950 talet främst inriktade på den inhemska marknaden och konstruktörerna skulle säkert ha kunnat ta fram betydligt kraftiga bilar vid den tiden. Kruxet var bara vägarnas begränsade bärighet och det hade säkert inte funnits någon köpare till en bil med tjänstevikt på 10 ton men som bara fick lasta 4 ton. De Leyland bilar som togs in på 1950 -talet var väldigt tunga och det blev inte mycket över till laglig lastförmåga.
En förklaring till varför vårt vägnät skulle vara sämre är geologiska förutsättningar. Det säger sig självt att det är enklare att bygga vägar med högre bärighet i kalkrika torra marker jämfört med att bygga över blöta myrmarker och marker som dessutom drabbas av tjäle med tillhörande skador när tjälen släpper. En annan aspekt var förutsättningarna att finansiera vägutbyggnaden. Det glesbefolkade Sverige jämfört med England kunde omöjligt ha råd med samma vägstandard. Efterkrigstidens industriella utveckling i Sverige efter ww2, särskilt skogs, gruv och stålindustrin, förutsatte ett tungt vägnät men som många gånger inte fanns. På något sätt klarades landets transportbehov ändå av, utvecklingen på lastbilssidan gick stadigt mot större bilar medan vägnätet också förbättrades, dock med eftersläpning mot vad som hade behövts. De kärva och tuffa förutsättningar som har varit för de svenska lastbilstransporterna har säkert haft betydelse för att lilla Sverige idag har två världskända lastbilstillverkare.
Bengt Dahlberg skrev:Om kommunisterna inte tagit makten i Tjeckoslovakien 1949 hade vi knappast haft två lastbilstillverkare i Sverige.
Tjeckoslovakiens industri stod på en högre nivå än den svenska. Antagligen hade ett tjeckiskt lastbilsfabrikat ersatt ett av de svenska.
Har haft tillfälle att på 50- och 60-talet se Skodas lastbilar och bussar i aktion. De var då inte sämre än de svenska och tyska fabrikaten.
Som exempel på skillnaden svenskt - tjeckiskt kan nämnas alla vapen som licenstillverkades i Sverige efter tjeckiska ritningar.
mats-oh skrev:Om jag skulle gissa på att vi har två ut av dom världsledande lastbilstillverkarna så är det väl militärens förtjänst.
Svenska staten bidrog ju väldigt länge med pengar till utveckling av militärfordon och det vore ju konstigt att inte lastbilstillverkarna skulle dra nytta av detta.
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster