Är det någon som har något bra förslag vart man försäkrar sin veteranlastbil?
Tänkte om det finns någon klubb eller dyligt man kan vara medlem i och därmed få en lägre premie.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Per Thomson skrev:Själv är jag med i Sv Veteranbilsklubben (265 kr/år) och har därmed if-försäkring för min L76:a för ca 700 kr/år. Ett bra alternativ.
http://www.svbk.se
Anders Ason skrev:Per Thomson skrev:Själv är jag med i Sv Veteranbilsklubben (265 kr/år) och har därmed if-försäkring för min L76:a för ca 700 kr/år. Ett bra alternativ.
http://www.svbk.seI denna försäkring (if) gäller samma villor som MHS försäkring (Folksam), d v s att köra med lass är inte tillåtet och inte heller någon annan typ av nyttokörning, vad jag kan se. Villkoren i övrigt ser ganska lika ut, även premien. if verkar inte kräva några foton på fordonet dock.
Anders Ason skrev:Ang. försäkringen på min lastbil som blir 40 år om några månader så valde jag en gång en helt vanlig lastbilsförsäkring i det då billigaste bolaget. Inte billigt, ca 2 500 kr/år men det finns då inga begränsningar om lastad bil (det är ju en helt vanlig lastbilsförsäkring) eller inte och premien baserades på max 500 mil/år (som jag inte kommit upp i någon gång). Skälet var att jag för min privata del ville kunna köra ett lass vid behov så som grus till gårdsplanen m m. D v s inte köra mot betalning åt andra som ju inte är tillåtet utan trafiktillstånd och då full beskattning. Nackdelen är då premien som även medför på- och avställning under vintrarna och att inget skydd ges för fordonet. MHRF försäkringen genom MHS kostar 766:- per år, men ... fordonet får då endast användas till nöjeskörning d v s aldrig med någon nyttolast på flaket (enligt ett talesamtal nyss). Om det vid ett sådant tillfälle råkar hända en olycka kan de ekonomiska konsekvenserna bli omfattande (försäkringen kanske då inte gäller - villkorsbrott).
MHS förs. till skillnad mot den andra, omfattar en s k helförsäkring innefattande även fordonet med ett belopp på upp till 176 000 kr - inte illa. Det jag nämnde om karens gäller, men avser numera ett högre pris under den tiden man inte uppfyller kraven.
Så... försäkringsfrågan är inte helt enkel.
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster