Försäkring

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Försäkring

Inläggav Hagberg » 16 okt 2012, 18:46

Hej på er,

Är det någon som har något bra förslag vart man försäkrar sin veteranlastbil?
Tänkte om det finns någon klubb eller dyligt man kan vara medlem i och därmed få en lägre premie. :D
Hagberg

Re: Försäkring

Inläggav Anders Ason » 16 okt 2012, 19:37

Det finns det:
http://www.mhrf.se/forsakring

vill minnas att det är en karens för att få den, men det framgår nog i länken.
MHS är en av de godkända klubbarna liksom Svenska CBX-klubben, om man nu har en sådan läggning också! D v s en mängd klubbar som är godkända.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Claes_s » 16 okt 2012, 19:37

Ett förslag är väl MHRF-försäkringar för samlarfordon: http://www.mhrf.se/forsakring
via någon medlemsklubb (tex. MHS) http://mhs.samordning.se/intra_modul_info.php?id=18&klickid=18&xid=2
:)
/Claes
Claes_s

Inläggav Anders Ason » 17 okt 2012, 10:06

Ang. försäkringen på min lastbil som blir 40 år om några månader så valde jag en gång en helt vanlig lastbilsförsäkring i det då billigaste bolaget. Inte billigt, ca 2 500 kr/år men det finns då inga begränsningar om lastad bil (det är ju en helt vanlig lastbilsförsäkring) eller inte och premien baserades på max 500 mil/år (som jag inte kommit upp i någon gång). Skälet var att jag för min privata del ville kunna köra ett lass vid behov så som grus till gårdsplanen m m. D v s inte köra mot betalning åt andra som ju inte är tillåtet utan trafiktillstånd och då full beskattning. Nackdelen är då premien som även medför på- och avställning under vintrarna och att inget skydd ges för fordonet. MHRF försäkringen genom MHS kostar 766:- per år, men ... fordonet får då endast användas till nöjeskörning d v s aldrig med någon nyttolast på flaket (enligt ett talesamtal nyss). Om det vid ett sådant tillfälle råkar hända en olycka kan de ekonomiska konsekvenserna bli omfattande (försäkringen kanske då inte gäller - villkorsbrott).

MHS förs. till skillnad mot den andra, omfattar en s k helförsäkring innefattande även fordonet med ett belopp på upp till 176 000 kr - inte illa. Det jag nämnde om karens gäller, men avser numera ett högre pris under den tiden man inte uppfyller kraven.

Så... försäkringsfrågan är inte helt enkel.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav ScaniaLBS80 » 17 okt 2012, 14:45

Jag betalar 3200:-/år för en halvförsäkring på min N86:a Trygg-Hansa. Dyrt men då kan jag tranportera prylar åt mig själv med gott samvete. Körning mot betalning fordrar alltid tillstånd!
Sår att även Länsförsäkringar försäkrar tunga lastbilar.
ScaniaLBS80

Inläggav Anders Ason » 17 okt 2012, 15:54

Har alla andra försäkringar i Länsförsäkringar men här låg de mycket över andra bolag så därför fick det bli ett annat. Tråkigt då jag har mängdrabatt men det hjälper inte och jag har pratat med dem flera ggr och får samma svar, d v s de håller med att det inte kan konkurrera och tycker det är trist. Personligen anser jag det är deras ledning som är trist som inte bara helt enkelt sänker priset då de knappast kan ha högre omkostnader än andra bolag? Cheferna fattar nog inte att de arbetar på en marknad.

Har inte hittat någon riktigt bra veteranlastbilsförsäkring till rätt pris utifrån de kriterier jag skev tidigare. MHS är inte OK för min del.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav herrstina- » 17 okt 2012, 18:22

En tanke är att kontakta tex. Trygg Hansa och fixa till någon form av grupprabatt för forumets medlemmar. Tyvärr är även försäkringsbolagen medvetna om den varierande seriositeten bland ägare till tunga veteranfordon vilket skulle försvåra förhandlingarna.

Är det någon som har ideér om hur man säkerställer hur försäkringen inte missbrukas har jag hyffsade kontakter med T-H och kan ta en diskusion med dom.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Claes_s » 17 okt 2012, 19:26

Det verkar ju variera en hel del. Jag har en helförsäkring för veteranfordon hos T-H (max 500 mil/år), som kostar 1800:-/år. Har iofs även en personbil helförsäkrad där. Vilket kanske ger någon bonus.

/Claes
Claes_s

Inläggav Hagberg » 23 okt 2012, 12:30

Kollade med T-H idag och dom ville ha 5965kr/år för helförsäkring, Länsförs. vill ha 7920kr för samma försäkring!
Blir nog att forska lite mer i detta.
Hagberg

Inläggav Anders Ason » 23 okt 2012, 18:52

Har också kollat med Länsförsäkringar i dag då jag hade anledning att ringa i ett annat ärende. Inget har förändrats mot vad jag tidigare har skrivit - de är nog dyrast, d v s nästan dubbelt mot T-H. Avser då enbart trafik. Handläggaren skulle dock föra frågan uppåt inom bolaget då jag ansåg att om de menar vad de säger, att värna om "helkunder" viket nu inte går att uppfylla.

En MHS-försäkring är ju helt oslagbar till både pris och omfattning (helförsäkring) men som sagt, en olycka med (ett lagligt) lass på flaket kan få rejäla ekonomiska konsekvenser, om man inta han häva att "rena nöjeskörningen" omfattar även att ta ett lass då och då!

Fick en idé: En teknisk lösning som förutsätter en godkänd och plomberad färdskrivare vore att ha en km-försäkring, d v s en fullt försäkrad bil när den rullar på vägen! Besiktningsprotokollet från bilprovningen skulle då gälla som underlag. Stillastående bil motsvarande garageförsäkring som basavgift.

En annan fråga i anslutning är varför vi ska besikta varje år, d v s med högst några hundra mil emellan? Borde räcka med vart annat eller vart tredje år. Priset är ju ganska högt numera, speciellt boggi med släp.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav ScaniaLBS80 » 24 okt 2012, 22:53

Intressant förslag. Något borde göras.
ScaniaLBS80

Inläggav Per Thomson » 31 okt 2012, 23:09

Själv är jag med i Sv Veteranbilsklubben (265 kr/år) och har därmed if-försäkring för min L76:a för ca 700 kr/år. Ett bra alternativ.
http://www.svbk.se
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders Ason » 31 okt 2012, 23:23

Per Thomson skrev:Själv är jag med i Sv Veteranbilsklubben (265 kr/år) och har därmed if-försäkring för min L76:a för ca 700 kr/år. Ett bra alternativ.

I denna försäkring (if) gäller samma villor som MHS försäkring (Folksam), d v s att köra med lass är inte tillåtet och inte heller någon annan typ av nyttokörning, vad jag kan se. Villkoren i övrigt ser ganska lika ut, även premien. if verkar inte kräva några foton på fordonet dock.

Jag har övningskört med min grabb då jag har en helt vanlig lastbilsförsäkring (som de som går i trafik, minst 3 ggr dyrare, men inga begränsningar), det är dock helt förbjudet i MHS förs. har inte kollat if, men högst sannolikt samma där.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Bo Abrahamsson » 31 okt 2012, 23:34

Anders Ason skrev:
Per Thomson skrev:Själv är jag med i Sv Veteranbilsklubben (265 kr/år) och har därmed if-försäkring för min L76:a för ca 700 kr/år. Ett bra alternativ.

I denna försäkring (if) gäller samma villor som MHS försäkring (Folksam), d v s att köra med lass är inte tillåtet och inte heller någon annan typ av nyttokörning, vad jag kan se. Villkoren i övrigt ser ganska lika ut, även premien. if verkar inte kräva några foton på fordonet dock.

Har mina bilar försäkrade där, fick försäkringen på ls76an idag 799:- år försäkringsvärde 250000:- jo dom kräver några foton, om jag minns rätt ett inifrån hytten ett från motorrummet och ett från sidan
Hälsn. Bosse
Bo Abrahamsson

Inläggav Sven-Olof Börjesson » 10 jan 2013, 23:52

Anders Ason skrev:Ang. försäkringen på min lastbil som blir 40 år om några månader så valde jag en gång en helt vanlig lastbilsförsäkring i det då billigaste bolaget. Inte billigt, ca 2 500 kr/år men det finns då inga begränsningar om lastad bil (det är ju en helt vanlig lastbilsförsäkring) eller inte och premien baserades på max 500 mil/år (som jag inte kommit upp i någon gång). Skälet var att jag för min privata del ville kunna köra ett lass vid behov så som grus till gårdsplanen m m. D v s inte köra mot betalning åt andra som ju inte är tillåtet utan trafiktillstånd och då full beskattning. Nackdelen är då premien som även medför på- och avställning under vintrarna och att inget skydd ges för fordonet. MHRF försäkringen genom MHS kostar 766:- per år, men ... fordonet får då endast användas till nöjeskörning d v s aldrig med någon nyttolast på flaket (enligt ett talesamtal nyss). Om det vid ett sådant tillfälle råkar hända en olycka kan de ekonomiska konsekvenserna bli omfattande (försäkringen kanske då inte gäller - villkorsbrott).

MHS förs. till skillnad mot den andra, omfattar en s k helförsäkring innefattande även fordonet med ett belopp på upp till 176 000 kr - inte illa. Det jag nämnde om karens gäller, men avser numera ett högre pris under den tiden man inte uppfyller kraven.

Så... försäkringsfrågan är inte helt enkel.

Jag sitter och funderar på försäkringar.....som det är nu så har jag haft min bil halvförsäkrad i Trygg-H, och det kostar ca 3000:- per år. Fördelen är ju att jag får köra några lass grus och annat. Men nu ser jag i villkoren hos Mhrf försäkringen att man kan få köra med som mest 50% av fordonets tilllåtna last. Kopierar här från deras villkorsregler:
Aktsamhetskrav
93. Tung lastbil får inte köras med
tyngre last än 50 procent av .
fordonets tillåtna maxlast.

Du Anders, skriver ju att du har talat med MHRF via telefon och fått beskedet om att ingen last får finnas på flaket. Vilket stämmer? Jag vill ju liksom du kunna använda lastbilen vid några tillfällen och köra med lass :)

/Sven-Olof
Sven-Olof Börjesson

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack