Brev från transportstyrelsen!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Brev från transportstyrelsen!

Inläggav Lasse Hsand » 19 okt 2012, 19:16

Fick ett brev från Transportstyrelsen angående tung behörighet. Där dom vill att jag ska förnya i förtid. Någon fler som fått detta!
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Re: Brev från transportstyrelsen!

Inläggav Anders Ason » 19 okt 2012, 22:11

Hämtade mitt i dag, funkade i alla fall på vägen hem från posten! Lämnas enbart ut på ett enda ställe i landets 5:e stad.
Fick ny behörighet också - A1, d v s 30 moppe! Är inte helt nöjd med mitt då killen på fotot kunde ha varit snyggare.
Tänkte använda bilden i min avatar till höger men numera ska fotot vara taget rakt framifrån. Det fotot är taget vid ett tidigare tillfälle.

Tror de flesta i min bekantskapskrets med tung behörighet har nya kort nu.

Kostnaderna för det nya kortet springer lätt upp i ca 1 800 kr.

Byter du kort nu gäller det i tio år, efter januari nästa år gäller det i fem.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lasse Hsand » 19 okt 2012, 22:15

Har aldrig hört ett ljud om detta . Men helt plötsligt verkar det väldigt bråttom.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Anders Ason » 19 okt 2012, 22:26

Lasse Hsand skrev:Har aldrig hört ett ljud om detta . Men helt plötsligt verkar det väldigt bråttom.

Då har du lyckats missa det som det skrivits ganska mycket om och det är nog bra om du startar processen så snart som möjligt.
    Ett tips kan vara att gå till en leg. otiker för ett synintyg då vinsten blir en bättre mätning än mot en gammaldags syntavla med gul (f d vit) syntavlebotten och utbrända glödlampor o s v. Synintyget blev nog faktiskt mera rättvist för mig.

Läkarundersökningen (Landstinget här 750 kr (jo de gör även sådana intyg på vårdcentral), privat läkare 800 kr som riktmärken) går också fortare (diabetes och sänka kollas upp m m).
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lasse Hsand » 19 okt 2012, 22:30

Dom papper det stod om för syn och läkarunder sökning tog man fram dom på den givna adressen utan problem?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Anders Ason » 19 okt 2012, 22:59

Lasse Hsand skrev:Dom papper det stod om för syn och läkarunder sökning tog man fram dom på den givna adressen utan problem?

Eftersom jag inte ser fullt ut på det ena ögat var jag speciellt intresserad av kraven och gick därför in på Transportstyrelsens hemsida och hämtade reglerna. Ringde även till deras Medicinska råd (som ytterst avgör och kan ge både dispens och förbehåll i kniviga fall) och frågade och blev då förvånad över att kraven hade sänkts - inte skärpts. Det ligger nya forskningsrön bakom detta som handlar om hjärnans adaptionsförmåga för brister i synen. För min del så ställde inte min defekt till några bekymmer då den inte var allvarlig. Tyvärr sparade jag inte länkarna för en av dem krävde handgriplig medverkan från en av deras rådgivare då det aktuella innehållet inte direkt gick att spåra genom dokumentets namn - de skulle se över detta utlovades.

Läkarundersökningen gjorde jag hos en flygläkare men upplevde att den var av normal hälsokontrolltyp.
    Som jag skrev tidigare; sänka, diabetes men även blodtryck (som får vara reglerat), andning, lungor, hjärta och reaktionsförmågor. Min undersökning gjordes noggrant.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 20 okt 2012, 13:56

Det har förändrats lite sen man kunde köra upp för trafikkortet med en Opel Kapitän.... Förnya tunga behörigheten i våras, men tydligen var det för lite i Transportstyrelsens kassa, för nu fick jag förnya digitala förarkortet också. 650:- kostade den begivenheten, man får snart lägga korten i madrassen.....
Thomas Almen

Inläggav Anders Ason » 20 okt 2012, 15:41

Såvitt jag kan se så finns det ingen datumkoppling mellan de båda korten, de rullar på var för sig. Mitt förarkort går ut 2015 exempelvis och gavs ut 2010 så det gäller tydligen i 5 år.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lasse Hsand » 20 okt 2012, 17:40

Så står det i brevet att numera ska gälla i 5år istället för 10. Själv ska jag fylla 40 nästa år och eftersom jag tog kortet när jag fyllde 20. Så var det ju nästa år det skulle förnyas. Men enligt brevet var det bråttom för var inte allt färdigt vid ett datum så för föll det. Men det ska man väl ordna. :D
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav herrstina- » 20 okt 2012, 20:32

Första gången körkortet förnyas är väl när man fyller 45?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Lasse Hsand » 20 okt 2012, 20:35

Trodde jag också. Men det var nya regler nu . Det är det jag är så brydd över. Kom som en överraskning. :?:
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav gunnilse » 21 okt 2012, 09:46

E väl 45år som gäller fortfarande men däremot fyller du 44år nu är det helt okej att förnya i förtid å tjäna några år på detta..

Fick själv tunga vid 18 å fyller 45 under våren å har ett färskt kort i fickan å de landa runt två lakan med skattade medel..
gunnilse

Inläggav Per Thomson » 21 okt 2012, 11:32

Som Anders rekommenderade, gå till en optiker och fixa ett aktuellt synintyg, det blir nog säkrare än om du låter läkaren utföra det. Sedan efter 40 uppnådda år så bör man nog gå till optiker minst vart 5:te år. Felakatiga glasögon liksom avsaknad av glasögon kan vara nog så farligt i trafiken. Jag gjorde synundersökning igår och har fått tider på vårdcentralen för två besök, ett för provtagning och ett där jag kommer att träffa läkare. Skulle tro att det blir vanlig besökstaxa.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav S-V L44 » 08 jun 2024, 12:03

Nu i tider av EU-val måste man verkligen ta sig en tankeställare, huruvida EU verkligen hjälper oss eller stjälper oss?

Ta t.ex. den relativt nya författningen TSFS 2021:67 (TSFS 2021_67.PDF) angående nya medicinska krav för körkort som gäller sedan 1/1-2022.
I grunden är det säkert en "EU-produkt" och den fyller kanske ett lovvärt syfte i grunden, men helt utan sunt förnuft. Bara en "kvackares" ibland tvivelaktiga och godtyckliga bedömning.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... -diabetes/

I princip innebär det att Transportstyrelsen har rätt att återkalla alla körkorts- och behörighetstyper, t.ex. för bil (gäller även personbil), traktor och t.o.m. s.k. EU-moppe. Återkallar de körkortet tar de rubbet utan pardon.
Om man skall hårddra reglerna kan detta drabba även de som gjort t.ex. en hudtransplantation (huden är ju kroppens största organ), även efter en mindre brännskada. Det är därmed absolut inte självklart att man längre får behålla sitt körkort än om man inte gjort något idiotiskt eller använt t.ex. droger.

Har man diabetes, numera oavsett typ, är det faktiskt riktigt illa, i svåra fall kanske inte bara medicinskt för sin egen kropp, utan även sett ut ett körkortsperspektiv.
Detta hävdas ofta i samband med diabetes följande:
Diabetes är en mycket vanlig sjukdom; cirka sju procent av den vuxna svenska befolkningen är drabbad. Det är också en av världens snabbast växande sjukdomar. Enligt världshälsoorganisationen WHO:s beräkningar har den globala förekomsten fördubblats sedan 80-talet och antalet drabbade personer har fyrfaldigats.

Om några år har kanske en femtedel eller fjärdedel av befolkningen sjukdomen.
Oftast kan man, genom läkarintyg, kanske få behålla sitt körkortstillstånd, men att få behålla den högre behörigheten är numera väldigt tveksamt/svårbedömt.

Konsekvensen av detta är att aldrig, aldrig någonsin låta Transportstyrelsen få kännedom om att man har, ens tablettbehandlad diabetes typ 2. De får ju inte, än så länge, läsa patientjournaler (utan vederbörligt tillstånd), och läkaren har, också än så länge, ingen anmälningsplikt till Transportstyrelsen avseende diabetes.
När, och om, Transportstyrelsen får kännedom om en individs diabetes, kommer det definitivt att innebära mycket strul och inte minst "gigantiska" extra kostnader därav för den enskilde individen.
Då det gäller högre behörighet är ju situationen lite annorlunda. I alla fall sett ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Per Thomsen skrev i det gamla inlägget följande
Jag gjorde synundersökning igår och har fått tider på vårdcentralen för två besök, ett för provtagning och ett där jag kommer att träffa läkare.

"Min" vårdcentral (i privat regi) kunde, enligt vad de sa då för drygt två år sedan, inte ge några läkarintyg rörande körkortsärenden då det var dags att förnya min C-behörigheten i november 2022.
Vad göra då?
Jo, jag kontaktade ett nätbaserat, av Transportstyrelsen ackrediterat företag, och "utsattes" för en telefonintervju av individer som knappt förstod svenska.
Ärlig som jag är uppfostrad att vara nämnde jag, (naturligtvis korkat av mig), att jag hade diabetes typ 2 som var tablettbehandlad.
(I deras journalutdrag som de skickade till Transportstyrelsen i oktober 2022 står också att jag behandlas med insulin, vilket jag aldrig gjort. Ren och skär lögn alltså. Detta upptäcktes när jag begärde en journalkopia nyligen efter det att Transportstyrelse ifrågasatt om jag uppfyller de medicinska kraven.)
Själv har jag egentligen inte lidit av min sjukdom, men vad hjälper det nu när karusellen börjat snurra?
Hade jag inte nämnt ordet diabetes hade nog saker och ting varit betydligt mer okomplicerat och säkert mycket mindre kostsamt för mig i längden.

Ett misslyckat linsbyte i ena ögat (som egentligen inte var nödvändigt, men) föreslaget av ögonläkaren i samband med ögonbottenfotografering föranledd av min diabetes. Han tyckte jag hade begynnande grå starr i ena ögat. Nästan 40 år tidigare, 1986, blev jag laserbehandlad i samma öga. Även denna behandling misslyckades, såtillvida att jag hade extrem smärta under 6 månader tills jag fick insatt en bandagelins vilket lugnade ner bekymren, men jag har varit långsynt på ena ögat och närsynt på det andra. Jag tackade ja till linsbytet i hopp att synen skulle jämna ut sig, då glasögon inte kunde kompensera synskillnaden fullt ut. Otaliga optiker har i alla fall inte lyckats med uppgift varken här hemma, i USA eller i Fjärran Östern (var f.ö. glasögon kostar mindre än en tiondel av glasögonpriset jämfört med här, och kvaliteten är dessutom betydligt bättre).
Innan operationen bad jag ögoncentralen plocka fram de gamla journalerna (25 stycken A4 sidor), vilket de alltså inte gjorde. Därmed blev det som det blev, ännu en misslyckad operation. Jag har nu väntat i 18 månader på ytterligare en operation, ett hornhinnebyte i samma öga.

Dessa ögonbesvär hjälper naturligtvis inte upp situationen gentemot Transportstyrelsen, men de är otåliga trots att intyg inte får vara äldre än 2 månader.
Lägger man sina slantar på att få ett intyg, och det andra dröjer, så får man börja om på nytt.
Det blir tyvärr gärna "Moment 22" av det hela därför avvaktar jag tills ögat är fixat, förhoppningsvis.

Numera har jag alltid koll på mina egna journaler och presenterar dessa var de kan behövas. Jag litar inte längre på några myndigheter eller institutioner.

Så regeln är, mina vänner, att se till att inte oroa Transportstyrelsen i onödan så att de kan sätta klorna i en.

Det är många som råkat illa och känner sig illa behandlade, men bestämmelser är ju bestämmelser hur illa de än kan drabba en enskild, och myndigheter (= staten) har ju alltid rätt (nästan).
Läs gärna om en drabbad stackare (det är nu över 10 år sedan) men det finns många fler exempel. https://www.transportarbetaren.se/lasse ... korkortet/

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Per Thomson » 09 jun 2024, 17:12

Tragiskt att det ska behöva vara så här.
Dina synpunkter och råd är säkert viktiga för andra som brottas med Transportstyrelsen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack