Elektrisk påskjutsbroms

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Elektrisk påskjutsbroms

Inläggav poppsy » 12 jun 2012, 09:30

Då gör vi om denna tråd

Det jag söker är komplett med det elektriska delen påskjutsbroms, alltså det som sitter längst fram på Cabby, SMW vagnar. Det gör inget att det elektriska är trasigt

Undan ber mig alla inlägg från sådant folk som tror sig veta allt som inte är relevanta med vad jag söker
poppsy

Re: Elektrisk påskjutsbroms

Inläggav herrstina- » 12 jun 2012, 10:25

Det ska bli intressant att se hur många svar det blir när du ställer kompetenskrav på uppgiftslämnarna.

Det fungerar naturligtvis så att när ett ämne dyker upp kommer de som attraheras av just detta att delge och informera om sina erfarenheter, ev. kan det resultera i något användbart även för din del.

Själv är jag både ointresserad och okunnig när det gäller elektriska påskjutsbromsar och förstår inte heller varför man krånglar med det, sätt på en axel med vanlig påskjutsbroms så kan du kombinera bekymmersfritt med valfri bil.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Lars-Gunnar » 13 jun 2012, 02:20

Jag har husvagn, en Solifer med AL-KO AKS 2000 stabilisator som är monterat längst fram. Och vad skjutbroms vet jag mycket väl. Det är den del som har gummimuddar för att skydda mot damm och skräp. När man bromsar trycks muffen ihop och bromsar husvagnen. Jag har varit med om (vintertid) att en backande släpvagn har gått emot någon hård snövall och bilen har tryckt ihop bromsen så att man har fått ta stöd med baken mot bakluckan och benen mot släpet för att frigöra bromsen.

Hoppas att du inte inkompetensförklarar mig.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav poppsy » 13 jun 2012, 16:04

herrstina- skrev:Det ska bli intressant att se hur många svar det blir när du ställer kompetenskrav på uppgiftslämnarna.

Det fungerar naturligtvis så att när ett ämne dyker upp kommer de som attraheras av just detta att delge och informera om sina erfarenheter, ev. kan det resultera i något användbart även för din del.

Själv är jag både ointresserad och okunnig när det gäller elektriska påskjutsbromsar och förstår inte heller varför man krånglar med det, sätt på en axel med vanlig påskjutsbroms så kan du kombinera bekymmersfritt med valfri bil.

Stina.

Hej

skulle jag göra som du säger så måste jag bygga om hela vagnens broms system till en kostnad av 12-14000:-. Det jag söker är elektrisk påskjuts broms. Min kabe är redan elektriska bromsar på. Men det mekaniska avkännaren och elektriska boxen sitter på bilens huvudbromskrets. Det är därför som jag behöver den elektriska påskjutsbromdelarna som sitter på Cabby, SMW vagnar. Så att jag kan flytta min elektriska box till vagnen och bygla om den till påskjuts broms. Sen kan jag använda den till vilken bil jag vill.
Senast redigerad av poppsy 13 jun 2012, 16:12, redigerad totalt 1 gång.
poppsy

Inläggav poppsy » 13 jun 2012, 16:11

Lars-Gunnar skrev:Jag har husvagn, en Solifer med AL-KO AKS 2000 stabilisator som är monterat längst fram. Och vad skjutbroms vet jag mycket väl. Det är den del som har gummimuddar för att skydda mot damm och skräp. När man bromsar trycks muffen ihop och bromsar husvagnen. Jag har varit med om (vintertid) att en backande släpvagn har gått emot någon hård snövall och bilen har tryckt ihop bromsen så att man har fått ta stöd med baken mot bakluckan och benen mot släpet för att frigöra bromsen.

Hoppas att du inte inkompetensförklarar mig.

Lars-Gunnar :)

Jag vet oxå mycket väl vad påskjutsbroms är. Det jag behöver är den mekaniska delen som går till en elektrisk avkännare som är kopplat till en elektriskbox som via elkablar går till bromsarna på vagnen. Detta sitter på cabby och smw vagnar
poppsy

Inläggav Reid Hulting » 13 jun 2012, 17:21

Kul med veteranhusvagnar också :? :) .
Reid.
Reid Hulting

Inläggav herrstina- » 14 jun 2012, 08:26

Jag har faktiskt en gammal Kabe -81 som blivit veteran, det har bara blivit så, jag köpte den 1987 och sen har åren gått.
Den har traditionella påskjutsbromsar och i sommar ska den till Nordkap är meningen.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Återgå till Objekt sökes