av S-V L44 » 07 maj 2012, 23:37
Jag antar att frågan gäller körsträcka med veteranfordonet, och röstade därför för max 30 mil.
De fordon jag för närvarande satsar mina slantar på är tillverkade 1948 och 1949, dvs. över 60 år gamla.
Än så länge har jag ingen av mina bilar i trafik, men förhoppningsvis blir det så inom en rimlig tid.
När den första av dem väl kommit i trafik så har jag inga andra resurser än att låta den gå för egen maskin till och från ett evenemang.
Den första tiden skulle jag förmodligen inte vilja åka längre bort än 10 mils radie från bilens stationeringsort utan att låta bilen stå på en trailer till och från evenemanget.
Bränslekostnaderna är den lilla kostnaden i sammanhanget och om detta var den enda faktorn att ta hänsyn till i sammanhanget skulle jag inte ha något emot att åka över 100 mil.
Men för att åka så långa sträckor måste man naturligtvis successivt lära känna sitt åldriga fordons egenheter och kapacitet att klara av vissa körsträckor utan mankemang.
Även om man efter en tid fått denna känslomässiga "säkerhet" så kan ju allting inträffa i alla fall.
Vissa förstadier till haverier kan man förmodligen reparera under vägs förutsatt att man har bra verktyg och ett urval av "universalreservdelar". En kopia av reservdelskatalogen är säkert också bra att ha med sig.
En del problem kanske man rent av kan "blunda för" och ta det med mer eller mindre ro bara man är medveten om konsekvenserna.
Det är ändå rätt sällan ett totalhaveri kommer "oanmält", men det kan trots allt förekomma. Det vet jag från personbilssidan. Dessa lilla "extrakostnader" gör att jag ligger lite efter med iordningställandet av mina Scanior.
(Lite OT här, men min 2005 Audi A6 fick ett totalt motorhaveri efter 10,120 mil, dvs. 120 mil efter service. Ett haveri som kostade mig över 60,000.- kronor. En ny 3.2 liters V6 kostar över 160,000.-, men jag och försäkringsbolaget delade på kostnaderna för en nyrenoverad och uppgraderad begagnad motor. Motorbytet tog hela fem månader på en aukt VAG verkstad. Skadan drabbar obönhörligen 100 % av alla dessa motorer som inte uppgraderats. Skillnaden mellan en uppgraderad och icke uppgraderad motor är att man förhoppningsvis får en varning innan så man kan undvika ett totalt motorras. Så än om motorerna är uppgraderade så måste kamkedjorna och kedjesträckarna ändå bytas med samma intervall cirka 10,000 mil för en kostnad på runt 25,000.-.
Två månader efter motorbytet råkade jag med samma Audi bli påkörd i sidan av en yngre kvinna som kom i ganska hög hastighet från höger vid en motorvägsavfart. Hon skulle försöka hinna in i trafikplatsen före ett lastbilsekipage med betor. Det var bara det att lastbilen hade jag bakom mig och min bil var skymd av en snövall, men hon hade all fokus på lastbilen. Smällen tog nästan mitt på Audins bakaxeln och eftersom bilen är en Quattro så kostade reparationerna inklusive hyrbil hennes försäkringsbolag drygt 180,000.-, och jag var utan bil igen i två månader.)
// Kjell N