Allmän tråd om evenemnag - vilket underlag finns det?

Här får man fritt annonsera förestående evenemang som har med veteranlastbilar att göra. Varje evenemang fordrar sin egen "tråd". Om hjälp önskas så kontakta någon av oss moderatorer.

Moderator: Anders Ason

Hur långt är du beredd att köra för att delta i en träff?

Max 10 mil enkel resa:
4
22%
Max 30 mil enkel resa:
8
44%
Max 50 mil enkel resa:
2
11%
Max 70 mil enkel resa:
2
11%
Max 90 mil enkel resa:
1
6%
Helst inte över 150 mil enkel resa:
0
Inga röster
Jag kör hur långt som helst:
1
6%

Antal röster : 18

Allmän tråd om evenemnag - vilket underlag finns det?

Inläggav Anders Ason » 06 maj 2012, 21:50

Den slutsats man kan dra av rapporteringar från träffar av olika slag är att det nog finns tillräckligt många fordon och intresserade för att kunna genomföra fler och fler regionala aktiviteter. Finns också flera tillfällen där arrangörerna får säga ifrån och/eller hantera sk väntelistor. Ser även ut att finnas underlag för flera regionaula sammanslutningar av intresserade. Redan nu uppstår ju svårigheter att hitta lediga luckor i almanackorna för att anordna eller delta i något. I samband med ökade drivmedelspriser och även boendekostnader är det ju givetvis av godo.

Enbart tidningen Klassiska Lastbilar (vår facktidning!) ges ut i en ST-kontrollerad upplaga om 12 000 exemplar varje nummer - otroligt! Ingen hade nog trott på ett sådant påstående bara för några år sedan. Speglar ju till stor del den marknad som finns.

Är nog fullt sannolikt att vi kommer att få se strukturella förändringar inom hobbyn framöver? Ingen kommer att behöva åka längs med hela landet, uppåt eller nedåt, för att delta i en träff.

Nytt ord behövs också för att ersätta de något missvisande ordet Rally! (jo, vi har nog haft det uppe förut)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Allmän tråd om evenemnag - vilket underlag finns det?

Inläggav gunnilse » 06 maj 2012, 22:18

Nu vet jag inte om du gallrar ut fordon å fordon men här i en radie om fem mil runt Göteborg finns minst en fordonsrelaterad dropp in träff varje dag i veckan..

Dock är man relativt ensam med tungt fordon på dessa men alltid varmt välkommen och gillas av besökarna men var är ni andra?
gunnilse

Inläggav Lars-Gunnar » 06 maj 2012, 23:59

Norrland saknar en riktig etablerad årligen återkommande träff. Nu har vi ju Jämtland där Österund ligger 18 mil från Sundsvall. Sundsvall skulle nog vara lagom smärtsamt för plånboken. Det finns folk med veteranbilar som vi aldrig ser i Södertälje eller Småland av orsak som jag inte kan spå. Måhända fruarna sätter P för vidare planer. Det är ofrånkomligt att det rör familjens ekonomi. Jag vet att det finns kvinnor som åker med men det är rent lokalt inga resor som kräver övernattning med därtill utlägg. Det går att ta in på vandrarhem/campingplatser och få ned kostnaden.

Är det i Sundsvall blir en enkelresa 40 mil ungefär för de från Skellefteå och lika långt för de från Stockholm. De som bor i Kiruna och Helsingborg få ju åka längre och min känsla är att Helsingborgarna/Göteborgarna inte gärna kör så långt. Är man van med 5-8 mil för att komma från A till B känns nog 80 mil som oöverstigligt eller i varje fall något man inte ställer upp på.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav S-V L44 » 07 maj 2012, 23:37

Jag antar att frågan gäller körsträcka med veteranfordonet, och röstade därför för max 30 mil.
De fordon jag för närvarande satsar mina slantar på är tillverkade 1948 och 1949, dvs. över 60 år gamla.
Än så länge har jag ingen av mina bilar i trafik, men förhoppningsvis blir det så inom en rimlig tid.
När den första av dem väl kommit i trafik så har jag inga andra resurser än att låta den gå för egen maskin till och från ett evenemang.

Den första tiden skulle jag förmodligen inte vilja åka längre bort än 10 mils radie från bilens stationeringsort utan att låta bilen stå på en trailer till och från evenemanget.

Bränslekostnaderna är den lilla kostnaden i sammanhanget och om detta var den enda faktorn att ta hänsyn till i sammanhanget skulle jag inte ha något emot att åka över 100 mil.

Men för att åka så långa sträckor måste man naturligtvis successivt lära känna sitt åldriga fordons egenheter och kapacitet att klara av vissa körsträckor utan mankemang.
Även om man efter en tid fått denna känslomässiga "säkerhet" så kan ju allting inträffa i alla fall.
Vissa förstadier till haverier kan man förmodligen reparera under vägs förutsatt att man har bra verktyg och ett urval av "universalreservdelar". En kopia av reservdelskatalogen är säkert också bra att ha med sig.
En del problem kanske man rent av kan "blunda för" och ta det med mer eller mindre ro bara man är medveten om konsekvenserna.

Det är ändå rätt sällan ett totalhaveri kommer "oanmält", men det kan trots allt förekomma. Det vet jag från personbilssidan. Dessa lilla "extrakostnader" gör att jag ligger lite efter med iordningställandet av mina Scanior.
(Lite OT här, men min 2005 Audi A6 fick ett totalt motorhaveri efter 10,120 mil, dvs. 120 mil efter service. Ett haveri som kostade mig över 60,000.- kronor. En ny 3.2 liters V6 kostar över 160,000.-, men jag och försäkringsbolaget delade på kostnaderna för en nyrenoverad och uppgraderad begagnad motor. Motorbytet tog hela fem månader på en aukt VAG verkstad. Skadan drabbar obönhörligen 100 % av alla dessa motorer som inte uppgraderats. Skillnaden mellan en uppgraderad och icke uppgraderad motor är att man förhoppningsvis får en varning innan så man kan undvika ett totalt motorras. Så än om motorerna är uppgraderade så måste kamkedjorna och kedjesträckarna ändå bytas med samma intervall cirka 10,000 mil för en kostnad på runt 25,000.-.
Två månader efter motorbytet råkade jag med samma Audi bli påkörd i sidan av en yngre kvinna som kom i ganska hög hastighet från höger vid en motorvägsavfart. Hon skulle försöka hinna in i trafikplatsen före ett lastbilsekipage med betor. Det var bara det att lastbilen hade jag bakom mig och min bil var skymd av en snövall, men hon hade all fokus på lastbilen. Smällen tog nästan mitt på Audins bakaxeln och eftersom bilen är en Quattro så kostade reparationerna inklusive hyrbil hennes försäkringsbolag drygt 180,000.-, och jag var utan bil igen i två månader.)

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav magirus » 08 maj 2012, 20:55

Körde 140 mil totalt med Magirus-huset för 3 dagars träff utanför Karlstad. Det var lite tufft att göra 70 mil på en dag... men det gick bra. Vi kom hem helskinnad också, både jag och hustrun. :D
Magirusen är en S 3500 av 1952 årsmodell.
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus

Inläggav Thomas Almen » 19 maj 2012, 11:10

magirus skrev:Körde 140 mil totalt med Magirus-huset för 3 dagars träff utanför Karlstad. Det var lite tufft att göra 70 mil på en dag... men det gick bra. Vi kom hem helskinnad också, både jag och hustrun. :D

Trodde det var för min skull du gjorde utflykten..... :(
Thomas Almen

Inläggav Anders Ason » 19 maj 2012, 18:07

Kom precis från Smålandsrundan i Skillingaryd. Där var hr Wiklund med och i god vlggör efter att ha kört ner på morgonen (om jag nu hörde rätt?) -71 mil. Omvänd resa i kväll o natt.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Reid Hulting » 19 maj 2012, 19:01

Ja det är ju tur att det inte måste vara färdskrivare :D .
Reid.
Reid Hulting

Inläggav magirus » 19 maj 2012, 20:20

Thomas Almen skrev:
magirus skrev:Körde 140 mil totalt med Magirus-huset för 3 dagars träff utanför Karlstad. Det var lite tufft att göra 70 mil på en dag... men det gick bra. Vi kom hem helskinnad också, både jag och hustrun. :D

Trodde det var för min skull du gjorde utflykten..... :(

F´låt, de va klart de... :wink: för det var roligt att få språkas IRL!! :D
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus

Inläggav Bo Abrahamsson » 19 maj 2012, 21:45

Anders Ason skrev:Kom precis från Smålandsrundan i Skillingaryd. Där var hr Wiklund med och i god vlggör efter att ha kört ner på morgonen (om jag nu hörde rätt?) -71 mil. Omvänd resa i kväll o natt.

Jag pratade också med honom och hemresan var inget problem han hade ju brodern med till att bli avbytt av.
Hälsn. Bosse.
Bo Abrahamsson

Inläggav färingsösoljeätare » 19 maj 2012, 23:04

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 29 maj 2012, 15:05, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare

Inläggav Lars-Gunnar » 19 maj 2012, 23:38

Ja du Kjell jag kan hålla med för jag var med då jag och min far varit till Holmsund med virke. Strax före Rödåsel (i Västerbotten) började oljetryckslampan lysa så vi hade bara att rulla in på närmaste parkering. Vid kontroll visade det sig att det gått hål i en tvinnad armerad oljeslang så det hade sprutat olja i motorrummet. Det var ett fel som kom helt oanmält och som också var hart när omöjligt att kolla före. Man räknar inte med att en metalltvinnad oljeslang (smal) skulle gå sönder men det måste varit ett ordentligt tryck i den. Men, det kanske var munstycket som gick. Det blev i alla fall en ny ditsatt av Volvo. Jag minns inte var den gick men bilen var en Titan Turbo så någomn här kanske vet.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Återgå till Evenemang