Moderator: Anders Ason
Lasse Hsand skrev:Många härliga bilder. Scania 142an med cat bandarna. Känns ju rätt ny. Men åren rullar ju på.![]()
herrstina- skrev:Nu blev det inte riktigt rätt, Watercooled är ju de flesta motorer. Förutom folkvagnar och Deutz.
Det du tänker på är troligen Intercooler som i detta fallet innebär att laddluften kyls i en separat kylare, denna kylare använder fartvinden med hjälp av den ordinarie kylfläkten som kylmedia.
Vattenburen mellankylning används företrädesvis på stationära och båtmotorer, då även av SCANIA och VOLVO, bla. Cummins har använt sig av samma system även på lastbilsmotorer.
F12 Intercooler introducerades 1980 vilket innebär att det i år är tredje året sådana är veteraner.
Stina.
'Lars-Gunnar skrev:Vad mitt högra öga skådar är en Volvo F1? Watercooled med reg????????
Det måste vara första gången någonsin i ett rally eller har det funnits förut?
Klas, kan du vara snäll och se vad regnumret är åt mig?
Tack på förhand!
Lars-Gunnar
Lars-Gunnar skrev:Och vad heter det när en bil har en chassilayout som är anpassad för att bära en skördare? Jag har det i huvudet men får inte fram det då jag inte använder benämningen stup i kvarten.
Lars-Gunnar
Kristianstads Thermotrans skrev:"Dunderbygget" tillhör Stefan Larssons Skogstjänst, Alfta. Är en lastbilsregad Volvo F 12 6x2 1 V Förlängd -81 ("F 1225"). Reg.nr är KWX 875. Enligt Transportstyrelsens uppgifter: "För transport av fordon". Den var lastad med en Volvo-BM 868 (ÖSA) skogstraktor.
Thomas Almen skrev:Dunderbygge kommer av upphovsmannens namn, En entrepenör från Norrbotten med efternamnet Dunder. Det var han som började med slika byggnationer på 80-talet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster