Nu finns bilder från Tunga Masträffen 2012

Här får man fritt annonsera förestående evenemang som har med veteranlastbilar att göra. Varje evenemang fordrar sin egen "tråd". Om hjälp önskas så kontakta någon av oss moderatorer.

Moderator: Anders Ason

Nu finns bilder från Tunga Masträffen 2012

Inläggav Klas Pettersson » 12 maj 2012, 16:58

Användarvisningsbild
Klas Pettersson

Re: Nu finns bilder från Tunga Masträffen 2012

Inläggav Lasse Hsand » 12 maj 2012, 17:26

Många härliga bilder. Scania 142an med cat bandarna. Känns ju rätt ny. Men åren rullar ju på. :D :D
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Anders » 12 maj 2012, 21:46

Lasse Hsand skrev:Många härliga bilder. Scania 142an med cat bandarna. Känns ju rätt ny. Men åren rullar ju på. :D :D

Instämmer! :) Visst känns det konstigt att se en T142;a på ett veteranrally, men det är ju en veteran så god som någon! :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav faun v12 » 13 maj 2012, 22:00

Christian har lyckats mycket bra med sin T 142, en äkta tungdragare med navreduktion. Bilen är lackad efter de instruktioner som utgavs när modellen presenterades 1980 dvs man lackar de press-linjer som går på sidan av hytt och huv.
faun v12

Inläggav Per Thomson » 14 maj 2012, 23:03

Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 16 maj 2012, 21:54

Vad mitt högra öga skådar är en Volvo F1? Watercooled med reg????????

Det måste vara första gången någonsin i ett rally eller har det funnits förut?

Klas, kan du vara snäll och se vad regnumret är åt mig?

Tack på förhand!
Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav herrstina- » 16 maj 2012, 22:32

Nu blev det inte riktigt rätt, Watercooled är ju de flesta motorer. Förutom folkvagnar och Deutz.
Det du tänker på är troligen Intercooler som i detta fallet innebär att laddluften kyls i en separat kylare, denna kylare använder fartvinden med hjälp av den ordinarie kylfläkten som kylmedia.

Vattenburen mellankylning används företrädesvis på stationära och båtmotorer, då även av SCANIA och VOLVO, bla. Cummins har använt sig av samma system även på lastbilsmotorer.

F12 Intercooler introducerades 1980 vilket innebär att det i år är tredje året sådana är veteraner.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Lars-Gunnar » 17 maj 2012, 00:14

herrstina- skrev:Nu blev det inte riktigt rätt, Watercooled är ju de flesta motorer. Förutom folkvagnar och Deutz.
Det du tänker på är troligen Intercooler som i detta fallet innebär att laddluften kyls i en separat kylare, denna kylare använder fartvinden med hjälp av den ordinarie kylfläkten som kylmedia.

Vattenburen mellankylning används företrädesvis på stationära och båtmotorer, då även av SCANIA och VOLVO, bla. Cummins har använt sig av samma system även på lastbilsmotorer.

F12 Intercooler introducerades 1980 vilket innebär att det i år är tredje året sådana är veteraner.

Stina.

Tack herrstina för korrigeringen. Givetvis menade jag Intercooler. Jag fick inte till det i huvudet bara. Och du har rätt i allt du säger.

Lars-Gunnar :oops:
Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 17 maj 2012, 18:26

Lars-Gunnar skrev:Vad mitt högra öga skådar är en Volvo F1? Watercooled med reg????????

Det måste vara första gången någonsin i ett rally eller har det funnits förut?

Klas, kan du vara snäll och se vad regnumret är åt mig?

Tack på förhand!
'

Jag frågar i mitt eget mail. Är F12:an traktorreggad då den högst får köra 45 km/tim?

Och vad heter det när en bil har en chassilayout som är anpassad för att bära en skördare? Jag har det i huvudet men får inte fram det då jag inte använder benämningen stup i kvarten.

Lars-Gunnar

Inläggav Anders » 17 maj 2012, 19:11

Lars-Gunnar skrev:Och vad heter det när en bil har en chassilayout som är anpassad för att bära en skördare? Jag har det i huvudet men får inte fram det då jag inte använder benämningen stup i kvarten.

Brukar de inte kallas för Dunderbygge?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav bilobuss » 17 maj 2012, 22:51

"Dunderbygget" tillhör Stefan Larssons Skogstjänst, Alfta. Är en lastbilsregad Volvo F 12 6x2 1 V Förlängd -81 ("F 1225"). Reg.nr är KWX 875. Enligt Transportstyrelsens uppgifter: "För transport av fordon". Den var lastad med en Volvo-BM 868 (ÖSA) skogstraktor. :D
bilobuss
bilobuss

Inläggav Lars-Gunnar » 18 maj 2012, 00:00

Kristianstads Thermotrans skrev:"Dunderbygget" tillhör Stefan Larssons Skogstjänst, Alfta. Är en lastbilsregad Volvo F 12 6x2 1 V Förlängd -81 ("F 1225"). Reg.nr är KWX 875. Enligt Transportstyrelsens uppgifter: "För transport av fordon". Den var lastad med en Volvo-BM 868 (ÖSA) skogstraktor. :D

Tack för svaret. Dunderbygge är ett påhittigt namn. ÖSA var ju ett anrikt namn vad gäller gyggen för skogen på olika fabrikat. Den här Volvo-BM 868 är ju i sig en veteran med råge.

Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 19 maj 2012, 11:20

Dunderbygge kommer av upphovsmannens namn, En entrepenör från Norrbotten med efternamnet Dunder. Det var han som började med slika byggnationer på 80-talet.
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 20 maj 2012, 01:47

Thomas Almen skrev:Dunderbygge kommer av upphovsmannens namn, En entrepenör från Norrbotten med efternamnet Dunder. Det var han som började med slika byggnationer på 80-talet.

Inte hade han hetat något annat men så anammat namnet på berget som benämns Dundret som väl ligger i Gällivare?

Jag var upp på det berget i början på 60-talet då jag följde mina föräldrar på sem. Vi tänkte hälsa på bekanta men de var inte hemma men jag hade husvagn så vi blev inte lidandes.

Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 20 maj 2012, 12:48

Njae, ingen aning, men knappast. Tycks minnas han höll till i Tornedalen, Haparanda eller nåt.
Thomas Almen

Återgå till Evenemang