En bil som dagligen används i jobbet!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: En bil som dagligen används i jobbet!

Inläggav färingsösoljeätare » 13 maj 2012, 23:19

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 29 maj 2012, 12:37, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare

Inläggav Lars-Gunnar » 13 maj 2012, 23:25

Ja, det är många som syndar och använder veteranklassade bilar. De som har grävmaskiner kör dem på flaket eller på en tralla efter bilen eller t.o.m med riktig trailer.

En lastbil av 81 årsmodell är det en veteran? Jag funderar hur länge det dröjer innan första generationens F12 blir pensionär. Det som skiljer lastbilarna idag mot de på 50-talet är att de är närmast oförstörda och kan användas i många år till. Om vi ser på Scanian som har timmer på bilen och släp så är det ju ingen match. Om en 60-tals bil skulle ha samma last skulle skillnaden vara mycket märkbar.

Det vore ju verkligen synd om svartåkarna orsakar problem för de som sköter sig. Det skulle väl då röra sig om att de där 65 kronorna kan öka till 1000-lappen.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav herrstina- » 13 maj 2012, 23:30

Jag tycker det ser trevligt ut med veteranloggan, på något vis känns det lite exlusivt med ett särskilt register.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav herrstina- » 13 maj 2012, 23:33

Lars-Gunnar skrev:Ja, det är många som syndar och använder veteranklassade bilar. De som har grävmaskiner kör dem på flaket eller på en tralla efter bilen eller t.o.m med riktig trailer.

En lastbil av 81 årsmodell är det en veteran? Jag funderar hur länge det dröjer innan första generationens F12 blir pensionär. Det som skiljer lastbilarna idag mot de på 50-talet är att de är närmast oförstörda och kan användas i många år till. Om vi ser på Scanian som har timmer på bilen och släp så är det ju ingen match. Om en 60-tals bil skulle ha samma last skulle skillnaden vara mycket märkbar.

Det vore ju verkligen synd om svartåkarna orsakar problem för de som sköter sig. Det skulle väl då röra sig om att de där 65 kronorna kan öka till 1000-lappen.

Du som är Volvo fan känner väl till att F12 kom 1977 och alltså har varit veteran i 5 år vid det här laget.
F12 är för övrigt den sista lastbilen som producerats i GBG, allt därefter är att betrakta som fullständiga misslyckanden.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav färingsösoljeätare » 14 maj 2012, 00:06

Senast redigerad av färingsösoljeätare 29 maj 2012, 12:38, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare

Inläggav Anders Ason » 14 maj 2012, 10:22

Ett förtydligade från min horisont: i grunden är det bra som det är och jag önskar inga förändringar av det regelverk som nu är (inkludera vetransläp bara). Möjligen kan gränsen höjas till 40 år så att veteranerna blir mera veteraner? Blir också mindre kul att använda en sådan bil i "daglig tjänst".

De ansvariga aktörerna för att dagens regelverk fungerar ligger platt. Både Polisen och SÅ verkar vara helt tandlösa och om de gjorde vad de flesta förväntar sig att de ska så hade vi nog i stort sett inga problem med veteranare. För att citera något av Stinas allvarliga men roliga och mustiga språk, en kille med glimten i ögat:

"Så länge vår inkompetenta ordningsmakt arbetar som den gör idag kommer det här problemet att kvarstå, risken är stor att man istället för att nagelfara syndarna kommer att upprätta ett regelverk som omöjliggör vår hobbyverksamhet."

Jag: Här är definitivt ett problem, (se bl a ett exempel längre ner även om det är OT.) Tyvärr finns det en sjuka i samhället där det finns en övertro på att det går att lösa alla frågor genom att ta beslut - inte genom handling!

"Det kan ju inte vara någon omöjlig uppgift att rapportera och lagsöka en svartåkare som dagligen ägnar sig åt olaglig yrkesutövning i ett visst område, i detta fallet i och runt Nyköping."

Jag: Trots överväldigande bevis i form av vågkvitton, foton m m låter våra rättsvårdande myndigheter åkare från öst köra permanent inrikestrafik.

"Samma ämbetsmän som visar denna försumlighet drar sig inte för att nagelfara en RIKTIG chaufför som av någon anledning arbetat tre minuter för länge."

Jag: Grundtanken verkar ha glömts bort i sådana fall - trafiksäkerhetsförebyggande åtgärder. På vilket sätt påverkas denna negativt om det körs en kvart mer eller mindre dessutom när stora yrkesgrupper (piloter, läkare, taxi, privatbilism o en mängd andra kategorier) tillåts att köra hur länge som helst utan registrering och begränsningar. Vem är farligast?

OT - om de som ha ansvaret tar sitt ansvar

I Åkeritidningen skrevs senast om hur svårt/omöjligt det var för bärgningsföretag att få betalt för utfört arbete. I detta fallet en rumänsk fjärrbil. Om .... polisen tog det ansvar de har har nämligen att hålla vägen fri från stillastående fordon som i det här fallet så är förstås lösningen att bilen bogseras bort till en låst inhägnad för förvaring. Åkeriet får sedan lösa ut bilen mot bogseringsavgift och uppställningskostnad. inom en viss tid (en månad?) och om inte, ska fordonet med last anses som förverkat och säljas på auktion. Ev. överskott skickas över till åkeriet.
Det här är en metod som tillämpas i andra länder och skulle garanterat få bort detta problem med betalningar och även hålla vägarna öppna. Ett exempel på den förlamade polisen som ägnar kraft åt fel saker.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Ason » 14 maj 2012, 10:54

ps Vi bör väl enbart tillvarata våra egna intressen, d v s att vi har så bra förutsättningar som möjligt att bedriva vår hobby. Staten och olika intresseorganisationer, inom bl a åkerinäringen e t c får väl tillvarata sina?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav gunnilse » 14 maj 2012, 11:49

Anders Ason skrev:ps Vi bör väl enbart tillvarata våra egna intressen, d v s att vi har så bra förutsättningar som möjligt att bedriva vår hobby. Staten och olika intresseorganisationer, inom bl a åkerinäringen e t c får väl tillvarata sina?

Därför borde man driva detta med en annorlunda plåt eller hur skall man tillvarata intresset?
Om det nu seglar iväg skatte kulor på dessa fordon så kommer vi alla dras över samma kant å beskattas igen..
Då hade det vart bra om någon förening etc hade sporrat ansvariga för detta innan vi blir påförda ett kanske sämre alternativ,,eller tänker jag fel?

//Thomas
gunnilse

Inläggav färingsösoljeätare » 15 maj 2012, 13:21

Senast redigerad av färingsösoljeätare 29 maj 2012, 12:39, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare

Inläggav magirus » 16 maj 2012, 20:05

Tumme upp! :D
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus

Inläggav Lars-Gunnar » 16 maj 2012, 22:57

herrstina- skrev:
Lars-Gunnar skrev:Ja, det är många som syndar och använder veteranklassade bilar. De som har grävmaskiner kör dem på flaket eller på en tralla efter bilen eller t.o.m med riktig trailer.

Du som är Volvo fan känner väl till att F12 kom 1977 och alltså har varit veteran i 5 år vid det här laget.
F12 är för övrigt den sista lastbilen som producerats i GBG, allt därefter är att betrakta som fullständiga misslyckanden.

Nej du Herrstina, Volvofan är ett för starkt ord om mig. Inte är jag kalenderbitare heller utan bara allmänt intresserad. Jag har inte ägnat just så mycket energi åt när/var/hur men jag tror dig när du säger att den sista riktiga lastbilen var F12. Undrar varför de flyttade produktionen var det till Gent och inte behöll den här. Den första bilen på ett rally var en F?? som var nyss så var har alla hållit hus de senaste 5 åren? Är det brist på dem? Vet att många exporterades.

Stina.
Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 16 maj 2012, 23:22

Våra politiker är alldeles för flata och sätter gärna dit sina egna medborgare och låter andra löpa eller göra som de vill. Jag tror att jag på något ställe i detta forum har skrivit att våra politiker är barnsligt aningslösa på många områden.

Att forsla bilen till ett uppställningsområde och klampar denna så det inte kommer ur fläcken och sedan kräva boten inom en vecka mot löfte att gods och lastbil kommer iväg vore ett steg. Varför söla en hel månad? Pengar kan de hosta upp lätt som en plätt. I Norge finns bevis på hur de forna öststaternas chaufförer stjäl diesel från andra lastbilar. En norsk bil kan ha stannat för att övernatta då en öststatsbil rullar in nära den andra och slangar över varenda centiliter. Det påstås att de ha en bil med täkt trailer med en tank som rymmer 10,000 liter och som åker omkring och tömmer diesel ur lastbilar och farmartankar så dessa Öststatare har gratis bränsle.

Det är utan tvekan så att de inte har rent mjöl i påsen.

Lars-Gunnar

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack