Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Lars-Gunnar skrev:Ja, det är många som syndar och använder veteranklassade bilar. De som har grävmaskiner kör dem på flaket eller på en tralla efter bilen eller t.o.m med riktig trailer.
En lastbil av 81 årsmodell är det en veteran? Jag funderar hur länge det dröjer innan första generationens F12 blir pensionär. Det som skiljer lastbilarna idag mot de på 50-talet är att de är närmast oförstörda och kan användas i många år till. Om vi ser på Scanian som har timmer på bilen och släp så är det ju ingen match. Om en 60-tals bil skulle ha samma last skulle skillnaden vara mycket märkbar.
Det vore ju verkligen synd om svartåkarna orsakar problem för de som sköter sig. Det skulle väl då röra sig om att de där 65 kronorna kan öka till 1000-lappen.
Lars-Gunnar
Anders Ason skrev:ps Vi bör väl enbart tillvarata våra egna intressen, d v s att vi har så bra förutsättningar som möjligt att bedriva vår hobby. Staten och olika intresseorganisationer, inom bl a åkerinäringen e t c får väl tillvarata sina?
herrstina- skrev:Lars-Gunnar skrev:Ja, det är många som syndar och använder veteranklassade bilar. De som har grävmaskiner kör dem på flaket eller på en tralla efter bilen eller t.o.m med riktig trailer.
En lastbil av 81 årsmodell är det en veteran? Jag funderar hur länge det dröjer innan första generationens F12 blir pensionär. Det som skiljer lastbilarna idag mot de på 50-talet är att de är närmast oförstörda och kan användas i många år till. Om vi ser på Scanian som har timmer på bilen och släp så är det ju ingen match. Om en 60-tals bil skulle ha samma last skulle skillnaden vara mycket märkbar.
Det vore ju verkligen synd om svartåkarna orsakar problem för de som sköter sig. Det skulle väl då röra sig om att de där 65 kronorna kan öka till 1000-lappen.
Lars-Gunnar
Du som är Volvo fan känner väl till att F12 kom 1977 och alltså har varit veteran i 5 år vid det här laget.
F12 är för övrigt den sista lastbilen som producerats i GBG, allt därefter är att betrakta som fullständiga misslyckanden.
Nej du Herrstina, Volvofan är ett för starkt ord om mig. Inte är jag kalenderbitare heller utan bara allmänt intresserad. Jag har inte ägnat just så mycket energi åt när/var/hur men jag tror dig när du säger att den sista riktiga lastbilen var F12. Undrar varför de flyttade produktionen var det till Gent och inte behöll den här. Den första bilen på ett rally var en F?? som var nyss så var har alla hållit hus de senaste 5 åren? Är det brist på dem? Vet att många exporterades.
Lars-Gunnar![]()
Stina.
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster