En bil som dagligen används i jobbet!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

En bil som dagligen används i jobbet!

Inläggav Anders Ason » 13 maj 2012, 13:50

Annonsen nedan börjar nästan med "skattebefriad", sedan "används dagligen på jobb, så det är inga skit saker"... apropå den diskussion som kom i gång i en annan tråd: viewtopic.php?f=1&t=1783

Annonsen:

http://www.blocket.se/sodermanland/Skat ... ?ca=14&w=3
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: En bil som dagligen används i jobbet!

Inläggav Reid Hulting » 13 maj 2012, 14:56

Den ser ju rätt välskött ut, och med det priset om det nu blir det, så är man väl lite rädd om den fortsättningsvis.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Anders Ason » 13 maj 2012, 16:32

Håller med Reid men det var inte det frågan gällde utan hur man använder museiföremål, d v s skattebefriade bilar. Min erfarenhet från http://www.sporthoj.com är att både poliser, politiker och beslutsfattare hänger på forumen som vanliga människor och läser om både skattebefriade bilar och bilar utan laglig ljuddämpning m m. Rätt vad det är skärper de till alltihop och bli inte förvånad om det kommer att hända både det ena och det andra.

Inte ur min,... men ur politiskt synpunkt så skulle alla veteranklassade bilar ha en särskild märkning och inte, exempelvis få köra med någon som helst last oavsett anledning. Är rädd för att vi kan hamna där då en 30 år gammal bil ändå är ganska modern och används kommersiellt i allt högre omfattning då åldergränsen är rullande.

Som sagt, ju mera skattefria lastbilar som går i trafik och ju mer oväsen de för, ju hårda regler.

Känner igen symtomen från sporthojarnas bakhjulsåka och "fria farten" och jag är långtifrån oskyldig (lever för att jag haft tur), men mognat något! (vill inte ha hårdare regler - de räcker)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Reid Hulting » 13 maj 2012, 17:23

I princip är det ju stopp att använda den i jobbet, även om den inte används i beställningstrafik. För de flesta utav av dessa gammelbilar har man ju inte besiktigat färdskrivaren, vilket måste göras om man använder den i sitt arbete.
Och jo, jag inser att det handlar om ett problem för polisen att bevisa att bilen används förvärvssyfte.

Och det vore ju förbaskat tokigt om vi inte fick lasta någonting på våra bilar. Då skulle det bli dyrare att hämta hem våra objekt eller transportera bilar till träffar och rallyn.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Lasse Hsand » 13 maj 2012, 18:43

Men om ett fordon är privatägt kan det väl inte användas i ett företag?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Reid Hulting » 13 maj 2012, 19:50

Används bilen i förvärvssyfte privat eller i företag skall skrivaren besiktigas enligt hur jag tolkat föreskrifterna.
Jag som bonde kan äga en ny lastbil och använda den inom lantbruket utan att ha färdskrivare så länge jag håller mig inom en radie på tio mil. Veteranerna är fria från krav på färdskrivare så länge du inte använder dem i förvärvsverksamhet.
Hämtar du ett lass jord med veteranen och säljer till grannen skall det vara skrivare, får han det gratis behövs ingen skrivare. Det är där bevisproblemen dyker upp. Så när myndigheterna tycker att vi börjar ge bort för mycket jord så kanske de tycker att det behöver regleras på något sätt.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Reid Hulting » 13 maj 2012, 19:54

Att hålla på och annonsera ut bilar med försäljningsargumentet skattefrihet är ju lika korkat som att be att få betala mer skatt än man behöver.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Jämtlänning » 13 maj 2012, 20:31

Reid Hulting skrev:Att hålla på och annonsera ut bilar med försäljningsargumentet skattefrihet är ju lika korkat som att be att få betala mer skatt än man behöver.
Reid.

Bra skrivet Reid! Det där har jag ofta förundrats över, varför skriva så? Finns det någon som skulle ha "missat" det? Att ändra avgassystemet för att få ett "fränare" (=HÖGRE) ljud är ju minst lika korkat!
Jämtlänning

Inläggav gunnilse » 13 maj 2012, 20:32

Jag tror inte att yrkesmässig trafik varar längre stund innan någon reagerar å anger den som fifflar med detta eller?

För mig är det dock helt okej med en annan reg plåt å besiktning vart annat år eller mer kanske sen om man nu inte får ha något på flaket, utom dock utställnings, barlast etc måste få finnas (så finns det alternativet) detta e ju nästan tvunget om bromsar skall fungera tillfredställande //thomas
gunnilse

Inläggav Anders Ason » 13 maj 2012, 20:36

Reid Hulting skrev:Används bilen i förvärvssyfte privat eller i företag skall skrivaren besiktigas enligt hur jag tolkat föreskrifterna.
Jag som bonde kan äga en ny lastbil och använda den inom lantbruket utan att ha färdskrivare så länge jag håller mig inom en radie på tio mil. Veteranerna är fria från krav på färdskrivare så länge du inte använder dem i förvärvsverksamhet.
Hämtar du ett lass jord med veteranen och säljer till grannen skall det vara skrivare, får han det gratis behövs ingen skrivare. Det är där bevisproblemen dyker upp. Så när myndigheterna tycker att vi börjar ge bort för mycket jord så kanske de tycker att det behöver regleras på något sätt.
Reid.

Betald körning av jordlasset kräver också trafiktillstånd och yrkesförarbevis, annan försäkring, inte köra i miljözon, m m.... listan kan bli lång.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Ason » 13 maj 2012, 20:50

gunnilse skrev:Jag tror inte att yrkesmässig trafik varar längre stund innan någon reagerar å anger den som fifflar med detta eller?

För mig är det dock helt okej med en annan reg plåt å besiktning vart annat år eller mer kanske sen om man nu inte får ha något på flaket, utom dock utställnings, barlast etc måste få finnas (så finns det alternativet) detta e ju nästan tvunget om bromsar skall fungera tillfredställande //thomas

Det är skillnad på att använda en veteran i yrkesmässig trafik eller inom näringsverksamhet. I yrkesmässig trafik behövs hela baletten, d v s att köra åt allmänheten mot betalning. I näringsverksamhet krävs enbart giltigt körkort men är likväl ett fordon som ger konkurrensmässiga fördelar mot de företag som betalar alla avgifter, d v s nyare bilar än 30 år. (Känner själv till ett antal skattefria bila som används så.) Annonsören verkar ha en grävmaskinsfirma och skulle med en annan lagstiftning vara tvungen att betala alla avgifter som nog de flesta konkurrenterna gör. Förmodligen många småföretag som bygger sina kalkyler på en skattefri bil och inte är ett dyft intresserade av historiska lastbilar. Det här är en stor fråga (liksom alla traktorekipage som används som en lastbil) för åkarnas branschorganisation, Sveriges Åkeriföretag.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav gunnilse » 13 maj 2012, 21:07

Tack jag är väl insatt i detta och även lagstiftningen.
gunnilse

Inläggav färingsösoljeätare » 13 maj 2012, 22:13

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 29 maj 2012, 12:36, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare

Inläggav herrstina- » 13 maj 2012, 22:29

Så länge vår inkompetenta ordningsmakt arbetar som den gör idag kommer det här problemet att kvarstå, risken är stor att man istället för att nagelfara syndarna kommer att upprätta ett regelverk som omöjliggör vår hobbyverksamhet.
Det kan ju inte vara någon omöjlig uppgift att rapportera och lagsöka en svartåkare som dagligen ägnar sig åt olaglig yrkesutövning i ett visst område, i detta fallet i och runt Nyköping.
Samma ämbetsmän som visar denna försummlighet drar sig inte för att nagelfara en RIKTIG chaufför som av någon anledning arbetat tre minuter för länge.

För min egen del tycker jag att det skulle vara trevligt med särskilda nummerplåtar på veteranfordon, samtidigt som det skulle underlätta kontrollen av missbruk.
För att det ska fungera krävs också att en hel del av de analfabeter och dövstumma individer som arbetar hos polis och åklagare byts ut till mer alerta förmågor.

Som ni förstår är jag aningen irriterad på valda delar av etablisemanget och anser mig ha belägg för det, här silas det mygg och sväljes elefanter!

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav färingsösoljeätare » 13 maj 2012, 22:31

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 29 maj 2012, 12:36, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack