av S-V L44 » 07 mar 2012, 22:52
Jag skulle definitivt tro att det går att söka upp ett fordon som avbildats med en röd interimskylt även om det var polisen som "lånade ut" dessa skyltar under en begränsad tid.
Antagligen fördes det böcker eller liggare över dessa skyltar och därmed på vilka fordon de hamnade, samt under vilken period.
Böckerna/liggarna har säkerligen sedan också hamnat i respektive Landsarkiv. Sedan gäller det bara hur man med personalens hjälp skall kunna hitta materialet.
Själv har jag lyckats hitta många registreringsnummer på min fars lastbilar från 1930-40-talet genom att söka bland sökta och beviljade trafiktillstånd. Detta tipset fick jag tacksamt av Bo Norvinge.
Bo skickade mig några exempel från Göteborgs-området. Men det såg helt annorlunda ut i Malmöhus län. Här fanns det just handskrivna böcker/liggare med dessa anteckningar. En eller två stora böcker för varje årtal.
Så om lastbilen tillhört en åkare med trafiktillstånd så kan man också spåra ett fordon den vägen.
Anteckningarna om sökta och beviljade trafiktillstånd innehåller även vissa lantbrukares transporttillstånd, tillstånd över t.ex. cykellopp, busstrafik, unika bredtransporter, etc., etc., (åtminstone här i Malmöhus län).
Om fordonet inte varit t.ex. Trafikbil, så kan det naturligtvis bli svårare att söka den vägen.
Men kontentan blir ändå att man skall inte ge upp så där lätt i alla fall.
Nästa gång jag är inne på Landsarkivet i Lund så skall jag passa på att fråga personalen om just interimskyltarna.
// Kjell N