Röd plåt?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Röd plåt?

Inläggav Åkarns Kalle » 07 mar 2012, 20:12

Hej nu behöver jag hjälp igen

När bilarna var ny hade dom ju under en röd interimsskylt om jag har det nummret t.ex. Y1150
går det då att spåra den lastbilen via den skylten om jag vet ungefär när det var?

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Re: Röd plåt?

Inläggav Lasse Hsand » 07 mar 2012, 20:21

Finns inte med i min kalender. Men prova med landsarkivet.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Åkarns Kalle » 07 mar 2012, 20:41

Tack Lasse

Kanske borde skrivit att det var i början av 50-talet

/Kalle

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Reid Hulting » 07 mar 2012, 21:12

Rödplåtarna var det polisen som administrerade, iallafall under sextiotalet fram till de nya nummerskyltarna kom. Sen försvann interimslicenserna. Det innebär att om det skall gå att spåra så måste man veta på vilken polisstation dom hämtats ut och hoppas att polisen har sådana register. Plåtarna fick man ut för att kunna använda en kort tid, någon vecka, därefter skulle de tillbaka till polisen för att någon annan skulle kunna använda dom.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Anders Roger Larsson » 07 mar 2012, 21:32

Enligt uppgift går det inte spåra fordon via rödskyltar.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Åkarns Kalle » 07 mar 2012, 21:40

Tack för svar

Dom kunde väl tänkt på oss och fört register över rödplåtarna :wink:

Får försöka på något sätt ändå

/Kalle

Åkarns Kalle

Inläggav S-V L44 » 07 mar 2012, 22:52

Jag skulle definitivt tro att det går att söka upp ett fordon som avbildats med en röd interimskylt även om det var polisen som "lånade ut" dessa skyltar under en begränsad tid.
Antagligen fördes det böcker eller liggare över dessa skyltar och därmed på vilka fordon de hamnade, samt under vilken period.
Böckerna/liggarna har säkerligen sedan också hamnat i respektive Landsarkiv. Sedan gäller det bara hur man med personalens hjälp skall kunna hitta materialet.

Själv har jag lyckats hitta många registreringsnummer på min fars lastbilar från 1930-40-talet genom att söka bland sökta och beviljade trafiktillstånd. Detta tipset fick jag tacksamt av Bo Norvinge.
Bo skickade mig några exempel från Göteborgs-området. Men det såg helt annorlunda ut i Malmöhus län. Här fanns det just handskrivna böcker/liggare med dessa anteckningar. En eller två stora böcker för varje årtal.

Så om lastbilen tillhört en åkare med trafiktillstånd så kan man också spåra ett fordon den vägen.
Anteckningarna om sökta och beviljade trafiktillstånd innehåller även vissa lantbrukares transporttillstånd, tillstånd över t.ex. cykellopp, busstrafik, unika bredtransporter, etc., etc., (åtminstone här i Malmöhus län).
Om fordonet inte varit t.ex. Trafikbil, så kan det naturligtvis bli svårare att söka den vägen.

Men kontentan blir ändå att man skall inte ge upp så där lätt i alla fall.
Nästa gång jag är inne på Landsarkivet i Lund så skall jag passa på att fråga personalen om just interimskyltarna.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Reid Hulting » 08 mar 2012, 00:19

En gång när jag sökte interimslicens vill jag minnas att man förvarade plåtarna i en låda tillsammans med ett block med oifyllda interimslicenser. Man fyllde sedan i en blankett i detta blocket varvid det samtidigt blev en kopia, därefter rev man ur original och kopia ur blocket. Originalet lades tillbaks i lådan och kopian fick jag tillsammans med 2 plåtar att sätta på bilen. När plåtarna sedan lämnades tillbaka fick jag tillbaka originalet att göra med vad jag ville. Rödplåtarna var ju egentligen bara ett bevis på att du tecknat en trafikförsäkring på fordonet. Det här hände på sextiotalet och ingenting som senare ägnats en tanke, så därför måste jag reservera mig för mina minnesbilder och tacksamt mottaga ev. rättelser.
Reid.
Reid Hulting

Återgå till Allmänt Veteransnack