Växelflak

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Växelflak

Inläggav Stellan » 25 mar 2008, 23:28

Jag hittade den här konstruktionen i en engelsk broschyr. En väldigt udda konstruktion, är det någon som sett något liknande förr?

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: Växelflak

Inläggav Lars-Gunnar » 25 mar 2008, 23:53

Nej du Stellan, dessa anordningar är inte svenska och således inte använda i Sverige. Du vet väl att endast det Svenska är gott nog åt oss svenskar? :lol:

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav Stellan » 26 mar 2008, 22:06

Är det ingen som sett något liknande någonstans? Jag tycker ju att det ser väldigt vådligt ut i alla fall...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Böll » 27 mar 2008, 14:51

De ju England i ett nötskal,har dom nånsin uppfunnit nåt vettigt???
Böll

Inläggav Anders » 27 mar 2008, 19:20

Böll skrev:De ju England i ett nötskal,har dom nånsin uppfunnit nåt vettigt???

En karl jag jobbade med en gång menade på att de var bra på att bygga ångmaskiner i England, men att det sen dess bara blivit dåliga grejer därifrån :mrgreen:
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Per Thomson » 27 mar 2008, 19:40

Jo, visst ser det vådligt ut men detta var säkert tidigt 50 tal och någonstans började det som sedan utvecklades till dagens växelflak. Det var ju lite andra förutsättningar i Storbrittanien jämfört med Sverige, folkmängd, storlek på företagen, etc. Kan föreställa mig att BP hade en ansenlig bilflotta och man började tänka som så att bilarna skulle inte behöva stå låsta medan lastning och lossning skedde. Systemet blev säkert ingen "hit" men tanken på växelflak var född.

Principen med att byta lastbärare utnyttjades dock flitigt i vårt land när det var behov av att t ex ställa på en lut-tank eller ett bergflak ovanpå det vanliga flaket. Men i sådana fall var ju syftet att ställa om fordonet för ett annat transportbehov. Alla här känner väl till hur dessa tankar o flak hängde lutande i en ställning. Vid påställning av en sådan tank eller bergflak så tippade man upp bilens ordinarie flak till lämplig vinkel och backade under. På 60 talet förfinades systemet ytterligare med Laxå -låsets tillkomst varvid än större flexibilitet uppnåddes när det gäller anpassning av ett grundfordon för olika transportbehov.

I Sverige var vi dock mycket tidiga (om inte först?) med att välja en annan utgångspunkt för rationaliserad lasthantering av distributionsvaror - jag tänker på lastpallen. Jag minns att man oftast blev förvånade i Tyskland vid mitten av 60-talet när man fick se att lasten var placerad på pallar (engångspallar). Jag vet inte när lastpallen sattes i system i Sverige men det måste ha varit någon gång under 50-talet, jag tänker på SJ-pallen.

Containeridén tror jag kom i samband med Koreakriget och USA:s militära logistik. För civilt bruk blev det dock väntan till 60-tal. Jag tror att någon bild finns med på forumet visandes någon 75:a som gick för Nyman o Schultz i samarbete med ett finskt företag, AA-någonting. En av de första containerlyften som gjordes i någon Stockholms hamn finns med i en film i serien K-märkt. Några särskilda containerkranar fanns inte vårt land då utan lyften fick göras med hjälp av vanliga kranar.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Stellan » 27 mar 2008, 19:53

Per Thomson skrev:Jo, visst ser det vådligt ut men detta var säkert tidigt 50 tal och någonstans började det som sedan utvecklades till dagens växelflak. Det var ju lite andra förutsättningar i Storbrittanien jämfört med Sverige, folkmängd, storlek på företagen, etc. Kan föreställa mig att BP hade en ansenlig bilflotta och man började tänka som så att bilarna skulle inte behöva stå låsta medan lastning och lossning skedde. Systemet blev säkert ingen "hit" men tanken på växelflak var född.

Men "Heil-lastaren" med vajer som jag lagt ut i en annan tråd är antagligen oclså -50 tal. Låg USA så långt före strorbritainen då eller?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Per Thomson » 27 mar 2008, 20:11

Vet bara att man på 60-talet allmänt ansåg att USA låg ca 10 år före i utveckling. Man får också komma ihåg att större delen av Europa var krigstrött även under 50-talet och man hade billig arbetskraft. I USA var det i stället det motsatta, man hade stora trupper runt om i världen och därmed var förmodligen uppfinningar i samband med transportteknik och materialhantering mer lönsam.

På 60-talet var det i VästTyskland lag på att GüterFernVerkehr (godsfjärrtrafik längre avstånd än 100 km) måste bemannas med 2 chaufförer. Av dessa skulle en vara huvudansvarig (hauptfahhrer). De gjorde stora ögon när en 23:åring kom ensam från Sverige med en Volvo Titan med ekipagelängd på 19,5 meter. Mer än en gång fick jag hos speditörer frågan: Var är Hauptfahrer?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 27 mar 2008, 23:13

Ja du Per det du berättar om extra flak som hängdes upp har jag goda minnen av. På det sågverk som min far arbetade på hade de en egenhändigt tillverkad hög spån/flis-skäppa. Denna hängde i en hög ställning. Skäppan var så gjord att den stod på längstgående "fötter". Eftersom sågens bilar hade timmerreden på flaket behövde de inte ta bort dessa. Det var "hack" utanpå skeppans flak som passade där redena var fastsatta. Det enda som behövdes var att bankarna togs bort. Kvar blev en 25 cm hög stump från banken på alla sidor som höll skäppan på plats sidledes och redena höll den på plats när tippning skulle ske:

Det var en del spånkörningar men desto mer flis. Flisen kördes till en kaj på som SJ hade. Under stod flisvagnar och man backade mot en stopper och tippade flisen rakt ner i flisvagnens skäppa. Jag skall tro att det krävdes minst 6 lastbilslass för att fylla en vagn. När den inte använde backade man in i denna ställning, körde upp flaket halvvägs och gjorde fast den med vajrar fram. Bak vilade den på en "bock" med stopp så den inte rörde sig bakåt vid påställning.

Off topic
Sedan har jag berättat att man slutade anlita SJ. Istället kördes flisen av min far till Husum söder om Umeå och det var 2 lass per dag med bil och släp. Om det var mer ekonomiskt vete sjutton. Men sågat virke körde man till SJ och det krävdes 12 virkespaket för att fylla en vagn motsvarande 1 lastbil och och 3-axligt släp eller 3 singellass.
Rock on

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 28 mar 2008, 22:27

För egen del minns jag farsans "lösflak", en hästfinka upphängd i en bockstälning. Containern lär ha uppfunnits av en amerikansk lastbilschaufför, som tyckte väntan i hamnarna blev lång, när båtarna lossades kolli för kolli. Varför inte samla kollina i en låda?. Och vips, så var containern ett faktum.
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 29 mar 2008, 00:21

Skulle inte förvåna mig om det var så men här krävs bevis: Källhänvisning?
Har du telefonnumret till chauffören? 8)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders » 29 mar 2008, 00:31

Menar du chaffören som uppfann containern?
Han hette Malcom McLean och även om hann inte fullt ut uppfann containern så utvecklade han den till sin nuvarande skepnad. Grundade sedemera container rederiet Sea Land.
För den som vill läsa mer om honom kan gå in på nedanstående länk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Malcom_McLean

MVH
Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Per Thomson » 29 mar 2008, 00:50

Tack!
Skall läsa mer noggrant en annan dag :wink:
Verkar intressant och en hel del bilder också.
Koreakrigets "lådor" visste inte vad ISO standard var och heller inte Sea-Lands lådor som säkert var en följd av det förra. Minns att de fick ganska kufiska förlängningar till 40 " senare (12.15 meter). Sea-lands lådor hade också hade också något konstigt uttag i fränre delen för att minska bygghöjden beträffande trailerskelettets främre del.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack