Ja du Per det du berättar om extra flak som hängdes upp har jag goda minnen av. På det sågverk som min far arbetade på hade de en egenhändigt tillverkad hög spån/flis-skäppa. Denna hängde i en hög ställning. Skäppan var så gjord att den stod på längstgående "fötter". Eftersom sågens bilar hade timmerreden på flaket behövde de inte ta bort dessa. Det var "hack" utanpå skeppans flak som passade där redena var fastsatta. Det enda som behövdes var att bankarna togs bort. Kvar blev en 25 cm hög stump från banken på alla sidor som höll skäppan på plats sidledes och redena höll den på plats när tippning skulle ske:
Det var en del spånkörningar men desto mer flis. Flisen kördes till en kaj på som SJ hade. Under stod flisvagnar och man backade mot en stopper och tippade flisen rakt ner i flisvagnens skäppa. Jag skall tro att det krävdes minst 6 lastbilslass för att fylla en vagn. När den inte använde backade man in i denna ställning, körde upp flaket halvvägs och gjorde fast den med vajrar fram. Bak vilade den på en "bock" med stopp så den inte rörde sig bakåt vid påställning.
Off topicSedan har jag berättat att man slutade anlita SJ. Istället kördes flisen av min far till Husum söder om Umeå och det var 2 lass per dag med bil och släp. Om det var mer ekonomiskt vete sjutton. Men sågat virke körde man till SJ och det krävdes 12 virkespaket för att fylla en vagn motsvarande 1 lastbil och och 3-axligt släp eller 3 singellass.
Rock onLars-Gunnar