Hur löser ni era garageproblem?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Hur löser ni era garageproblem?

Inläggav joherl » 05 feb 2012, 22:03

Jag kan inte tänka mig att jag är den enda som har problem med att få in mina projekt under tak. Själv bor jag i villa utan garage och har Stjärna stående i trädgården. Det leder ju till lite problem när man ska arbeta med sin pärla. Om inte annat är det svårt att lyfta ur motorn utan något att fästa taljan i när man ska lyfta ur motorn :D
Hur har ni löst detta problem? Jag har annonserat efter garageplats genom anslag på anslagstavlor här i Hok och i tätorten Vaggeryd utan att få napp, samt tjatat på vänner och bekanta utan resultat. Finns det någon med lite kreativa idéer? Kanske utöka området jag söker garage i? Annonsera i lokalpressen eller Land?

Johan i Hok
Ide- och garagelös....
joherl

Re: Hur löser ni era garageproblem?

Inläggav S-V L44 » 08 feb 2012, 00:46

Omgivningen (grannar och kommunen) hade aldrig accepterat att man dragit hem skrot till tomten, så denna just fråga var ett av mina största bekymmer som jag var tvungen att lösa innan jag kunde köpa mina bilar.
Att hyra en lokal för förvaring och mekande var ett alternativ som jag övervägde, men jag ville egentligen hellre äga dessa utrymmen.
Om man bor i en storstadsregion (om man nu vill kalla Malmö/Lund-regionen för storstadsregion när man är van vid att förflytta sig i betydligt större städer i 10-miljoner plus-klassen) så är prisbilden naturligtvis ganska hög.
Ett alternativ hade ju varit att flytta till en lämplig gård istället för att bo i villan, men min hustru vill absolut inte flytta, punkt slut.
Ett tag resonerade jag som så att man kanske kan sätta på "garagefälgar" (dvs. fälgar utan däck eller rent av trähjul) på lastbilen och få ner höjden så att bilen därmed går in i det vanliga personbilsgaraget? Bredden har jag inga problem med och man skulle kunna höja takstolarna och garageporten en del. Men man hade ju ändå haft "problemet" med omgivningen kvar och det hade varit bökigt att ständigt ta av och sätta på ett antal hjul.

Jag tittade länge och väl efter lämpliga lokaler, men insåg att det skulle komma att bli dyrt. Och ännu dyrare var det om det fanns en minsta antydan till lukt av hästskit.
Nu hade jag faktiskt "tur" och fann en avstyckad gård till i princip ett pris motsvarande en hyreskostnad under en 15-20-års period. Fördelen med att äga är ju att man också kan sälja, förhoppningsvis till ett lite högre pris så småningom och därmed är affären i hamn.
Man låser ju upp kapital, men vad gör man inte för sin hobby?
Man får se det hela lite som investering (gården) och lite som nöje (lastbilarna).

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Anders Ason » 08 feb 2012, 09:54

Det här är en angelägen och intressant fråga som också varit uppe i flera trådar tidigare och många har ju samma problem - bl andra jag som jobbar utomhus. Har absolut inte brist på mark men bygga kostar och kräver mycket arbete. Just nu står "åkeriet" mycket nära boningshuset till förtret på flera sätt. Bara en avjämnad uppställningsplan lite mer i skymundan skulle var ett stort lyft. Frimärken är lätt att hantera, in med dom i pärmar och det kräver inga omfattande verktyg o s v - men det är inte lika roligt i min smak.

Förutsättningarna för hobbyn blir ju mycket olika beroende på de resurser man har, vilket även till viss del slår igenom på resultatet när vi får se bilarna på träffar m m. Imponerade goda renoveringar har dock gjorts i det blå garaget. En löneanställning utan några andra möjligheter annat än att ta delar, verktyg, drivmedel o s v på sin lön är också en starkt begränsande faktor.

En bil som står utomhus och utan täckning hela året slits hårt. Det är inte milen som tär utan antalet år.

Lösning: ?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav färingsösoljeätare » 08 feb 2012, 17:42

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 29 maj 2012, 00:32, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare

Inläggav kent häggdahl » 08 feb 2012, 20:36

Hej !

Angående garage, så har jag själv välbeställlt, men en billig lösning för "tak över huvud" är ju pressenningstält
En riktig kämpe kan man ju läsa om på Maskinisten.net "Mina äventyr med Nisse" 8) :wink:

PS. Det går sakta framåt med 141:an :)

Hälsningar Kent
kent häggdahl

Inläggav Lasse Hsand » 08 feb 2012, 21:43

Nisse började väl sina äventyr här. På objekt finnes. :D
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Reid Hulting » 08 feb 2012, 21:59

Finns intresse så kan ju min drygt 1700kvm. stora hall eventuellt delas upp i olika stora fack. Lämpliga indelningar kan vara ca. 6 X 12m, 6 X 24m eller större efter behov.
Hallen är ännu utan väggar, portar och sånt kan därför lätt anpassas efter behov. Har i nuläget ingen som helst kostnadsbild. Är intresset tillräckligt får vi sätta igång att räkna. Hallen finns ca 12 km. söder om Nyköping.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Lasse Hsand » 08 feb 2012, 22:04

Här funderar man på om man ska bygga 9x9 eller 9x10m. Också 1700kvm det är ju löjligt. :? :D
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Reid Hulting » 08 feb 2012, 22:16

Ja den här hallen är ju ett resultat av den tidigare gårdsägarens stora planer på en stor djurbesättning. Men när sonen visade sig inte fullt ut lika entusiastisk till det arbete det skulle innebära, ja då tog orken slut. Sålde till oss och köpte hus i Thailand.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav vidingsbo » 10 feb 2012, 18:59

Efter att ha hyrt en större lada, som jag isolerade och gjutit golv i,under dryga 30 år,gjorde jag slag i saken och köpte en avstyckad bondgård!
Nu skulle jag få plats med alla fordon,samt få meka på hemmabacken.Jag har nu under 10 år snickrat kontinuerligt ,samt lekt grävmaskinist ,rörmokare,elektriker,akrobat!
Så vad gäller renoveringar,så åstadkom jag mycket mera när jag bara hyrde.Ser nu slutet på alla underhåll,så jag ska väl äntligen få börja med mina
fordon.
Bosse.
vidingsbo

Inläggav Lasse Hsand » 10 feb 2012, 19:31

Vad är det som står i tur att komma under tak. Något spännande?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav vidingsbo » 11 feb 2012, 08:07

Det är några reliker från ungdomens härliga år,Chevor ; -57 Bel-air,-62 Impala SS,-70 Chevelle SS,Amazon sportar,Cadillac-63,samt Cheva lastbilar från-45,46
och en GMC -57,med orginal pontiac 347 .Sen är det som för många andra här på sidan,man halkar in på traktorer,grävare och mopeder.
Se på TV,,äsch!
Bosse.
vidingsbo

Inläggav Lars-Gunnar » 11 feb 2012, 11:29

Jag har en husvagn Solifer 540 med dragstång 6,5 meter och 240 brett utrymme i en "hangarliknande" byggnad med väggar och breda dörrar. Denna byggnad som jag tror är 15 x 25 x 4 m (dörrarna) och mer än högt nog för vilken veteranare som helst utom de höga frambyggda är rena önskedrömmen. 375 m2 är ganska mycket. Där kan man utan vidare ta in två lastbilar och ändå ha plats för mek. Jag betalar 12 x 150 kr 1,800 för att ha min husvagn under tak vilket ju är ett måste annars får man snart någon vattenskada på den.

Och Anders har rätt till 110 % om att sol, regn, blåst, snö (vatten) sliter, bleker och bryter ner det som står ute. Det har man sett på järnvägsvagnar hur de blekts enormt. Är det störande att sätta upp ett presenningshus med brutet tak för dig Anders som båtägarna gör? Men de håller ju till vid båtklubbens plats. En carport med korrugerat plasttak och öppet runtom skulle vara perfekt. Huvudsaken är att det är tätt uppifrån. Jag hade en snickare som gjorde vår altan utan kvitto. Vi måste nämligen riva vår gamla för grundgrävning och då satte vi dit tak men har öppet i övrigt.

Anders, samlar du på frimärken? Har det inte förlorat i värde eller är det de som samlat mynt som fått se värdet falla?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Henric » 13 feb 2012, 03:14

Kul att bli kallad kämpe :D

Nisses och mina äventyr går sakta frammåt, men denna vinter får han bo utomhus. Förhoppningsvis kan renoveringen ta fart nästa höst då garaget bör vara klart. Går faktiskt snabbare att bygga än jag trott, stora ytor och lite kapande gör att det går fort att isolera, täcka stora ytor med OSB / Gips. Har bestämmt mig för att medverka på Skog o traktor i Emmaboda trots Nisses skamfilade skick. Eftersom det är nästgårds så borde det vara intressant för trogna besökare att se en renovering under flera år. Jag har sagt att det får ta fem år innan Scanian ( Nisse ) ska vara klar, så jag behöver inte stressa ( är fyra år och tre månader kvar ).
Själv har kag börjat förhandla om en öde ladugård som står några km bort. Vore perfekt att kunna ställa in grejor i som bara används sesongsvis. Bor man i glesbygd så finns det alltid ödeladugårdar som bara står, är det plåt eller eternittak så är de oftast i hyfsat skick. Problemet är takhöjden......

Hälsn Henric
Henric

Inläggav Lasse Hsand » 13 feb 2012, 08:51

Måste säga att jag är imponerad över vad du hunnit med under 2011. Lastbilsköp axelbyte bes och garage bygge. Nisse blir nog färdig fortare. Takhöjd på gamla byggnader. Hos fars gubben löste vi det med att gå neråt undergjuta och gräva ur ca 1200mm. Det är numera ett garage ingen bryggstuga./Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack