Verktygsväska eller verktygslåda - det är frågan?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Verktygsväska eller verktygslåda - det är frågan?

Inläggav Anders Ason » 05 feb 2012, 20:41

Kom på att jag använder verktygsväskor i mjukt material, inte en utan flera. En allround med verktyg för det mesta, en vid motorsågssågning (kedjor o så´nt), en för el en för VVS och så där håller det på.

Den gamla hederliga verktygslådan av plåt håller på att slås ut!

Hur ser det ut att komma med en tygväska på en veteranlastbilsträff?

Mina plåtlådor står bara där och används aldrig, tunga, vassa hörn och helt klart avgränsade utrymmen (tänjer sig inte även vid de mest intensiva försöken)

Är detta en kulturrevolution som sker i det tysta och att den gamla välkända plåtlådan är på väg bort? (plastlådor???)

verktygslada.jpg
              verktygslada.jpg (4.03 KiB) Visad 12597 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Verktygsväska eller verktygslåda - det är frågan?

Inläggav gunnilse » 05 feb 2012, 20:59

Ne plåt för min del plasten håller inte av min erfarenhet dock är den bra på så sätt att den inte har de oftast höga hantagen som plåt dock..

Förr hade jag tre en med fasta nycklar en mindre med hylsor å spärrar å en blandlåda med de lite våldsammare verktygen.

Numera har jag minimalt med verktyg vid färd oftast händer inget då karma lagen eller? :mrgreen:
gunnilse

Inläggav Lasse Hsand » 05 feb 2012, 21:13

Har väl en par stycken iplåt. Men dom brukar driva mig till vansinne hittar aldrig det jag ska ha. Förr hade jag alltid fulla lådor i bagaget. Numera brukar jag plocka med mig det som kan behövas för uppgiften.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Reid Hulting » 05 feb 2012, 21:41

Har fortfarande en del lådor kvar sen mellanösternåkandet, då varenda bil skulle vara utrustade med en välsorterad verktygslåda bl.a. Men med tanke på hur mycket som försvann skulle man kunna tro att det finns en verktygs-snitslad bana till Baghdad.
Och tänk när man for iväg för att fixa ngn bil som fått problem nere på östsidan. En gång lastade vi in ett par verktygslådor, ett kvartsfat olja och en komplett diff-klump plus en del annat för att vara säkra på att klara jobbet och undsätta en chaufför i södra Polen, som visade det sig sen falskrapporterat för att kunna stanna några extra dar på ett hotell och festa. Snacka om fågelholk när vi dök upp i matsalen där han satt med kollega och några galanta damer.
Det var tur att man hade en Citroén-kombi med den suveräna fjädringen som dom hade, med det lasset.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav pekka k » 07 feb 2012, 20:13

Jag har med en Kamasasats låda i plast samt en mjuk väska med diverse bra att ha verktyg för jag hatar att stå utmed vägen och inte ha tillex slangmejseln eller andra verktyg och givetvis buntband och trasor,

När vi åker lite längre så har vi med 10L vatten 5L olja, och dieseldunkar allt för att jag ska vara på den säkra sidan :) Stig har nog inte ont av att ha med sin mekaniker hehe.
Mvh:Pekka.
pekka k

Inläggav S-V L44 » 07 feb 2012, 23:36

Jag har också några gamla verktygslådor av plåt (tre tror jag).
Och jag har några nyare av plast (fem, sex tror jag).
Det finns naturligtvis för och nackdelar med båda varianterna, men på olika sätt.
Verktygslådorna av plåt är nog mest värdelösa, men de håller i alla fall i alla väder.

När jag nyligen transporterat verktyg, sågar, skruvdragare, etc. och material såsom spik, skruvar, etc. till och från min byggarbetsplats (återställning av ett takrasat garage/loge) så har jag faktiskt använt en stor plastkasse från Biltema (liknande de som finns på IKEA). Detta har fungerat alldeles utmärkt. Det har faktiskt varit lättare att packa och att finna det rätta verktyget, skruvarna, etc. än att rota i en trång verktygslåda.
Det bästa hade givetvis varit att ha t.ex. en VW Caddy eller Volvo Duett snyggt och prydligt inredd där bak med allehanda attiraljer för alla verktygsprylarna. Men nu har jag tyvärr inte en sådan farkost, utan bara en vanlig kombibil och ett vanligt personbilssläp.
Och att lämna kvar alla grejorna på en obevakad arbetsplats vore ju tyvärr detsamma som att reflexmässigt springa till Byggmax, Bauhaus, Hornbach, K-Rauta eller allt vad de kan heta och köpa nya prylar innan man sticker iväg.

När mina lastbilar (från 1940-talet) väl blir iordninggjorda så kommer det att finnas lämpligt förvaringsutrymme under passagerarsoffan för handverktyg, domkraft, extra glödstift, olja och annat som kan vara bra att ha med sig under färd. Då kunde en verktygslåda av plåt kanske passat bra, men jag tror nog att de är för höga. Eftersom bilarna är Skakfyror, så kommer väl vibrationerna att märkas även som verktygsskrammel. Därför lär det nog bli en gammal jutesäck som kommer att omsluta dessa verktyg för att det skall bli tidsenligt.

// Kjell N

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Klas Pettersson » 08 feb 2012, 15:11

Jag har en liten tygväska i varje bil som är köpt hos Activ life equipment.

Den är liten ,smidig ,tidsenlig och har bra verktyg för enklare justeringar/reparationer.

Bild

Bild

Bild

Vid längre utflykter/rallyn får det bli en lite modernare och mer komplett verktygssats i en låda på flaket.

MVH Klas
Användarvisningsbild
Klas Pettersson

Inläggav färingsösoljeätare » 08 feb 2012, 17:37

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 28 maj 2012, 20:06, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare

Inläggav Lars-Gunnar » 11 feb 2012, 11:54

Anders Ason skrev:
Kom på att jag använder verktygsväskor i mjukt material, inte en utan flera. En allround med verktyg för det mesta, en vid motorsågssågning (kedjor o så´nt), en för el en för VVS och så där håller det på.

Den gamla hederliga verktygslådan av plåt håller på att slås ut!

Hur ser det ut att komma med en tygväska på en veteranlastbilsträff?

Mina plåtlådor står bara där och används aldrig, tunga, vassa hörn och helt klart avgränsade utrymmen (tänjer sig inte även vid de mest intensiva försöken)

Är detta en kulturrevolution som sker i det tysta och att den gamla välkända plåtlådan är på väg bort? (plastlådor???)

Är det typ bag som du använder. Två sådana fick jag via jobbet, 1 av som tygplast och den andra en mycket kraftig och robust bag med läderknäppning och handtag. Används vid resor. För fin för verktyg.

En röd plåtlåda har jag med 2 sidofack mest för hobbyverktyg, filar, borrar, skiftnycklar m.m. men jag måste erkänna att den inte känns bekväm då man måste hålla ut den för att inte skava benet. Och ibland får man leta så förbaskat för att hitta någon liten pinal. En liten fin trälåda fick jag av min far och i den har jag allt av vad borrning heter.

verktygslada.jpg

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Lasse Hsand » 11 feb 2012, 12:05

Klas Pettersson skrev:Jag har en liten tygväska i varje bil som är köpt hos Activ life equipment.

Den är liten ,smidig ,tidsenlig och har bra verktyg för enklare justeringar/reparationer.

Bild

Bild

Bild

Vid längre utflykter/rallyn får det bli en lite modernare och mer komplett verktygssats i en låda på flaket.

MVH Klas
Den väska påminner mig om tiden som motorman. Inte mycket att tillgå in med offret på regementet. Skruva i värmen slippa någon dag ifält. :D :D
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Återgå till Allmänt Veteransnack