av S-V L44 » 07 feb 2012, 23:36
Jag har också några gamla verktygslådor av plåt (tre tror jag).
Och jag har några nyare av plast (fem, sex tror jag).
Det finns naturligtvis för och nackdelar med båda varianterna, men på olika sätt.
Verktygslådorna av plåt är nog mest värdelösa, men de håller i alla fall i alla väder.
När jag nyligen transporterat verktyg, sågar, skruvdragare, etc. och material såsom spik, skruvar, etc. till och från min byggarbetsplats (återställning av ett takrasat garage/loge) så har jag faktiskt använt en stor plastkasse från Biltema (liknande de som finns på IKEA). Detta har fungerat alldeles utmärkt. Det har faktiskt varit lättare att packa och att finna det rätta verktyget, skruvarna, etc. än att rota i en trång verktygslåda.
Det bästa hade givetvis varit att ha t.ex. en VW Caddy eller Volvo Duett snyggt och prydligt inredd där bak med allehanda attiraljer för alla verktygsprylarna. Men nu har jag tyvärr inte en sådan farkost, utan bara en vanlig kombibil och ett vanligt personbilssläp.
Och att lämna kvar alla grejorna på en obevakad arbetsplats vore ju tyvärr detsamma som att reflexmässigt springa till Byggmax, Bauhaus, Hornbach, K-Rauta eller allt vad de kan heta och köpa nya prylar innan man sticker iväg.
När mina lastbilar (från 1940-talet) väl blir iordninggjorda så kommer det att finnas lämpligt förvaringsutrymme under passagerarsoffan för handverktyg, domkraft, extra glödstift, olja och annat som kan vara bra att ha med sig under färd. Då kunde en verktygslåda av plåt kanske passat bra, men jag tror nog att de är för höga. Eftersom bilarna är Skakfyror, så kommer väl vibrationerna att märkas även som verktygsskrammel. Därför lär det nog bli en gammal jutesäck som kommer att omsluta dessa verktyg för att det skall bli tidsenligt.
// Kjell N
// Kjell N