Volvo 4751 Raske Tiptopp

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo 4751 Raske Tiptopp

Inläggav Berger » 23 jan 2012, 21:15

Hej en arbets kompis har en 4751 till salu. Det är en fd. lantmännen bil som används för att frakta traktorer. Den har fast flak ca 6m långt, en älde HIAB hudraul kran. Motorn blev enligt uppgift renoverad precis innan den ställdes undan för en massa årsedan. och däcken är skapliga har jag för mig iallafall. och nästan ingen rost,fint flak. stått inne i alla år. Men den har gått ur registret och några barn har slagit ut framrutan. Naturligtvis svårt att svara på men vad kan en sådan betinga i värde ungefär? Dom kanske inte är så vanliga?.
Mvh Berger
Användarvisningsbild
Berger

Re: Volvo 4751 Raske Tiptopp

Inläggav Stellan » 24 jan 2012, 19:24

Det är lite synd att ingen svarat på ditt inlägg Berger, av de 87 personer som tittat på det så har ingen svarat... jag trodde att det skulle ha varit någon som hade vetat något om hur vanlig/ovanlig den är idag. Jag har ingen aning om det själv, men det verkar ju inte vara så speciellt gott om frambyggda bilar av den årsmodellen idag. Priset har jag ingen aning om heller, men det brukar ju kosta en liten slant att renovera en lastbil... fast den här verkar ju vara i rätt så skapligt skick. Är det en bra arbetskompis som har bilen så blir det väl ett bra pris också, och då kanske bilen får ett gott hem frampå :D :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Ason » 24 jan 2012, 19:52

OK, då kommenterar jag :)

1. Det finns en person här i trakterna som har nya rutor till gamla lastbilar, brukar annonsera på Blocket om detta. Kanske han har även till denna bil?
2. Att den "gått ur registret" är nog inga större problem.
3. Kranen är ju ett plus.
4. Om den är i original, vad avser lack o s v, så är det klart en intressant bil.
5.- Ett foto (eller flera) på bilen höjer intresset ordentligt.
6. Pris? Utan att ha sett bilen så borde prisintervallet ligga mellan 20 - 40 tusen?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 24 jan 2012, 20:11

Håller med Anders, ett foto vore kul. Låter som en intressant bil ivartfall. Kryllar ju inte av dom, precis.
Thomas Almen

Inläggav Berger » 24 jan 2012, 20:14

Hej tack för svaren både Stellan och Anders. Jo den är original uppbyggd så från början har för mig att den är något som liknar bil sped grön.. och vad jag minns i ett ganska charmigt skick. Ska se om de kan gå att ordna några foton på den i helgen om det inte är aldeles för mörkt på logen där den står. och kanske ev provstart och lite sådant.
Mvh Berger
Användarvisningsbild
Berger

Inläggav färingsösoljeätare » 24 jan 2012, 20:33

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 29 maj 2012, 01:25, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare

Inläggav Lasse Hsand » 24 jan 2012, 20:34

Är flaket knäckt med ramper? Dom bilarna brukar vara populära. Ser bara hur många som velat köpt min Scania.
Scania Lb80.jpg
Scania Lb80.jpg (211.69 KiB) Visad 18874 gånger
. Ibland funderar man om man ska sälja och köpa färdigt. Har fortfarande inte fixat lufthjälpen till kopplingen. Men det kommer en vår. Skulle vara kul som sagt med en bild på Volvon. Mvh Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Berger » 25 jan 2012, 20:47

Hej nej det är en vanlig fastflakare. Han som har den berättade att när den var ny spikade de på ett extra lager med spontat virke på flaket bara för att skydda det. MÅSTE dit och fota i helgen.
Mvh Berger
Användarvisningsbild
Berger

Inläggav Lasse Hsand » 25 jan 2012, 21:23

Det ska bli intressant. Men visa inget regnummer om du själv är sugen. :?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav S-V L44 » 25 jan 2012, 23:05

Berger skrev:
Naturligtvis svårt att svara på men vad kan en sådan betinga i värde ungefär? Dom kanske inte är så vanliga?.

Enligt den lista som jag tacksamt erhållit av en forumkollega plus mina egna register så lär det finnas 18 stycken L475 Raske Tip Top (inklusive traktor-registrerade) i dagens bilregister.
En av dessa föll faktiskt ifrån så sent som i september i fjol.
Om man jämför detta med t.ex. L485 Viking Tip Top så är dessa ännu ovanligare eftersom det endast finns 8 stycken kvar av dom.
Sedan finns det ju säkert ett antal objekt som av olika anledningar fallit ur gällande bilregister och bara blivit stående.

Angående priser så har jag faktiskt följt en L47515 med lågt chassinummer sedan 2005. Då var den till salu i Norrland för endast 15,000 kronor. Bilen var i hyfsat bra bruksskick, men inte helt komplett.
Sedan "exporterades" den till Stockholm-trakten och fick ny lack men inga andra synbara "renoveringar" och fortfarande inte komplett, men ändå steg plötsligt värdet till cirka 50,000 kronor.
Därefter har den varit till salu på Västkusten och det begärdes 85,000 kronor för bilen. Detta var nog lite "magstarkt" eftersom bilen förblev osåld under några år.
Var den finns idag vet jag faktiskt inte, men det är ju en riktigt ovanlig bil väl värd att bevara.

Rent allmänt kan man se att bilar i Norrland är klart billigare än bilar som finns söderut. Men å andra sidan är kanske utbudet större och efterfrågan mindre, relativt sett.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Lars-Gunnar » 26 jan 2012, 05:25

Är det inte så att vi norrlänningar är för snälla medan man söderut tittar efter stjärnorna istället för att vara jordnära. Det måste ju finnas någon mått och sans. Om det är en lycksökare tänker dom då inte på renoveringskostnaderna när de smäller till?

Vi som vill bevara bilarna har ju bara att knyta näven i fickan och se på. Bäst vore väl om ett åkeri tog hand om den. Momsen är ju avdragsgill och de kan nog få till ett bra pris kanske.

Lars-Gunnar :evil:
Lars-Gunnar

Inläggav carlevert » 26 jan 2012, 18:20

Bild
Bild
Bild
Bild
carlevert

Inläggav Berger » 26 jan 2012, 22:27

carlevert skrev:Bild
Bild
Bild
Bild

De var riktigt kul med en broschyr på raske tipptopp.
Mvh Berger
Användarvisningsbild
Berger

Inläggav Stellan » 26 jan 2012, 22:38

Nu när man blivit itutad allt säkerhetstänkande så ryser man lite när man ser tre man sitta i "fönstret" helt oskyddade vid en smäll. Det skulle vara något att skicka den här broschyren till Transportstyrelsen och be om ett utlåtande om krocksäkerheten :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Berger » 04 feb 2012, 11:16

Lite bilder tyvärr med mobilkameran men alltid något.
Bilagor
4751.jpg
4751.jpg (23.83 KiB) Visad 18561 gånger
Mvh Berger
Användarvisningsbild
Berger

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack