Berger skrev:
Naturligtvis svårt att svara på men vad kan en sådan betinga i värde ungefär? Dom kanske inte är så vanliga?.
Enligt den lista som jag tacksamt erhållit av en forumkollega plus mina egna register så lär det finnas 18 stycken L475 Raske Tip Top (inklusive traktor-registrerade) i dagens bilregister.
En av dessa föll faktiskt ifrån så sent som i september i fjol.
Om man jämför detta med t.ex. L485 Viking Tip Top så är dessa ännu ovanligare eftersom det endast finns 8 stycken kvar av dom.
Sedan finns det ju säkert ett antal objekt som av olika anledningar fallit ur gällande bilregister och bara blivit stående.
Angående priser så har jag faktiskt följt en L47515 med lågt chassinummer sedan 2005. Då var den till salu i Norrland för endast 15,000 kronor. Bilen var i hyfsat bra bruksskick, men inte helt komplett.
Sedan "exporterades" den till Stockholm-trakten och fick ny lack men inga andra synbara "renoveringar" och fortfarande inte komplett, men ändå steg plötsligt värdet till cirka 50,000 kronor.
Därefter har den varit till salu på Västkusten och det begärdes 85,000 kronor för bilen. Detta var nog lite "magstarkt" eftersom bilen förblev osåld under några år.
Var den finns idag vet jag faktiskt inte, men det är ju en riktigt ovanlig bil väl värd att bevara.
Rent allmänt kan man se att bilar i Norrland är klart billigare än bilar som finns söderut. Men å andra sidan är kanske utbudet större och efterfrågan mindre, relativt sett.
// Kjell N