F88

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: F88

Inläggav Stellan » 01 jan 2012, 14:34

God fortsättning på det nya året S-O, hoppas att det blir ett bra veteranår :D

Det tekniska och mekaniska finns det folk på forumet som behärskar på ett utomordentligt sätt, men en länk till det norska forumet kan jag bidra med i alla fall :wink: http://www.berglitruckstop.no/index.php

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Sven-Olof Börjesson » 01 jan 2012, 22:29

Stellan skrev:God fortsättning på det nya året S-O, hoppas att det blir ett bra veteranår :D

Det tekniska och mekaniska finns det folk på forumet som behärskar på ett utomordentligt sätt, men en länk till det norska forumet kan jag bidra med i alla fall :wink: http://www.berglitruckstop.no/index.php

/Stellan

God fortsättning Stellan och tack för länken :) Det finns en hel del att läsa där ser jag, få se om jag kan hitta nåt om F 88:an där, eller annat av intresse :)

/S-O
Sven-Olof Börjesson

Inläggav Sven-Olof Börjesson » 18 jan 2012, 16:11

Hej

Nu ringde säljaren av bilen och sa att han fått meddelade av transportstyrelsen att "Ursprungskontrollen är beviljad" Innebär det att allt är i sin ordning då :?:

/Sven-Olof
Sven-Olof Börjesson

Inläggav Reid Hulting » 18 jan 2012, 16:20

Ja så långt, nu skall bara bilprovningen kontrollera att fordonet stämmer överens med uppgifterna i ursprungskontrollen, och att det tekniskt stämmer för att registrera i Sverige. Blir den registreringsbesiktningen godkänd blir bilen tilldelad ett registreringsnummer och du kan beställa tid för kontrollbesiktning.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Stellan » 18 jan 2012, 16:51

Det verkar ju vara en bra början i alla fall, nu är det "bara resten kvar" som Pekka uttryckte det :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Sven-Olof Börjesson » 18 jan 2012, 17:14

Reid Hulting skrev:Ja så långt, nu skall bara bilprovningen kontrollera att fordonet stämmer överens med uppgifterna i ursprungskontrollen, och att det tekniskt stämmer för att registrera i Sverige. Blir den registreringsbesiktningen godkänd blir bilen tilldelad ett registreringsnummer och du kan beställa tid för kontrollbesiktning.
Reid.

Så Reid, du menar att den inte är kontrollerad ännu utan bara beviljad? Får man något besked mer om den gått igenom eller nåt? Har ju aldrig importerat något fordon tidigare så jag är väl dåligt insatt i turerna här :( Eller blir nästa anhalt när den skall registreringsbesiktigas?

/Sven-Olof
Sven-Olof Börjesson

Inläggav Reid Hulting » 18 jan 2012, 17:43

Jag förmodar att du eller säljaren med beviljad menar att ursprungskontrollen är godkänd. Och då är det bara alla dokument som är godkända, och isåfall är det dags att beställa tid för registreringsbesiktning. För att köra till registreringsbesiktningen behöver du teckna en trafikförsäkring på bilen. Du får köra till och från bilprovningen utan registreringsskyltar, eftersom bilen ännu inte tilldelats ngt reg.nr. Det får den efter godkänd reg.besiktning. Därefter kan du beställa tid för en vanlig kontrollbesiktning. Allt det här låter nog krångligare än vad det är, så lycka till.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Sven-Olof Börjesson » 18 jan 2012, 17:52

Reid Hulting skrev:Jag förmodar att du eller säljaren med beviljad menar att ursprungskontrollen är godkänd. Och då är det bara alla dokument som är godkända, och isåfall är det dags att beställa tid för registreringsbesiktning. För att köra till registreringsbesiktningen behöver du teckna en trafikförsäkring på bilen. Du får köra till och från bilprovningen utan registreringsskyltar, eftersom bilen ännu inte tilldelats ngt reg.nr. Det får den efter godkänd reg.besiktning. Därefter kan du beställa tid för en vanlig kontrollbesiktning. Allt det här låter nog krångligare än vad det är, så lycka till.
Reid.

Ok, då är jag med. Registrerigsbesiktningen får väl bli en senare fråga då jag skall montera skärmar, belysning och annat först :)

Tack för svaren.
/Sven-Olof
Sven-Olof Börjesson

Inläggav Jörgen » 20 jan 2012, 23:52

Den som har gjort ursprungkontrollen måste också registreringsbesiktga fordonet. Byter fordonet ägare följer inte den godkända ursprungkontrollen fordonet utan måste göras om av den nya ägaren. :(
MVH Jörgen
Jörgen

Inläggav Sven-Olof Börjesson » 21 jan 2012, 11:05

Jörgen skrev:Den som har gjort ursprungkontrollen måste också registreringsbesiktga fordonet. Byter fordonet ägare följer inte den godkända ursprungkontrollen fordonet utan måste göras om av den nya ägaren. :(
MVH Jörgen

Ja jag vet det men tänkte att få en ursprungskontroll godkänd innan jag eventuellt köper bilen, har den gått igenom en gång så skall den väl gå lätt att göra om det igen :) Kostar ju visserligen 700:- men det får jag väl ta :(

Sen är ju frågan vad jag skall göra med bilen, korta den till 3,2 och ha den som dragare. Eller sätta på nån påbyggnad. Skulle ju kanske funka som tippbil, men flak med tippram är väl inte så lätt att få tag på till rimligt pris :( Bilen har ju ett axelavstånd nu på 4,2 och är en F88 med kort hytt. De kanske inte var så vanliga som dragarbilar med den hytten.

Är det en ovanlig bil? Har inte sett så många F 88:or med kort hytt här på evenemangsbilderna på Veteranlastbilar.se. Inte heller på blocket eller andra säljsajter, den är ju iallafall snart 40 år så de är ju inte ute i åkarsvängen fortfarande, eller om de gått på export. Kanske det inte såldes så många med kort hytt ?

Mvh/Sven-Olof
Sven-Olof Börjesson

Inläggav Sven-Olof Börjesson » 22 jan 2012, 20:47

Sven-Olof Börjesson

Inläggav Stellan » 22 jan 2012, 20:53

Den var ju stentuff, och att den har varit i registret är ju ingen nackdel direkt :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Thomas Almen » 22 jan 2012, 21:00

Lite för gammal för en 88, visserligen. Men Faun V12 vet nog det som behöver vetas om den där, skulle jag tro :wink:
Thomas Almen

Inläggav färingsösoljeätare » 22 jan 2012, 21:54

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 28 maj 2012, 19:02, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare

Inläggav Reid Hulting » 22 jan 2012, 22:30

Om man skall vara noga så ser det ju ut som om det sitter en Scania-axel på trailern. Så antagligen har den gått efter en Scania på 50, 60-talet. Gelleråsen hade väl mest Scanior om jag minns rätt.
Reid.
Reid Hulting

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack