Dags för en sk Forumprofil igen - nu den femte i ordningen.

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Dags för en sk Forumprofil igen - nu den femte i ordning

Inläggav herrstina- » 06 jan 2012, 00:53

Jag är ganska imponerad av alla importmärkena, Actrosen hade stora kvalitetsproblem på första generationen men de senaste årsmodellerna verkar fungera riktigt bra. För några veckor sedan provkörde jag den nya Euro 6 modellen med rak sexa (Detroit Diesel), håller kvaliten samma nivå som helhetsintrycket lär den bli ett problem för våra inhemska vänner.
Den bilen hade rullat 700 mil i demokörning och 40 tons totalvikt, den ackumulerade bränsleförbrukningen stod på 2,6 liter/milen, stämmer det med verkligheten är det imponerande.

Jag funderade lite på om dom ska införa tum i Europa eller mm i USA, eller om dom möjligen ska tillverka en version för varje kontinent, försäljaren hade inget svar på den frågan.

MAN bilarna ger olika signaler men det verkar som att dom med 10 litersmotorer krånglar mer än de med den kraftigare 12 litersspisen, jag gillar hytten på dom. Tillgången på reservdelar är ett bekymmer, i alla fall här i Sverige.

Det viktigaste för mig är att det är konkurrens, det håller priser och service på rimlig(are) nivåer.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Lars-Gunnar » 06 jan 2012, 02:38

Har inte Mercedes egna motorer typ OM eller har de valt att utveckla Detroits motorer istället?

Ja, di svenske må se upp. Man är redan stora på lokalbussidan. Det var ju Scania till 90 procent vad gäller bussar men nu är de på väg att förlora denna ställning. Kan MAN erbjuda fordon och service till lägre pris än Scania och Volvo och vad gäller MAN, DAF och Mercedes så har de större och nyare hytter än Volvo som kör med sina grejor och så kommer det en ny uppgradering som baseras på gamla bilar. Förut var Volvo stora i England men nu köper de DAF.

Varför? Är Volvos hytt inte tillfyllest? Den är smal verkar det som medan de andra fyller ut till 250 minst ser det ut som. Jag undrar om fabrikanterna har folk som enbart följer hur snacket går i olika forum? Folk frågar varandra om bilarna istället för handlaren. Frågor typ; "hjälp mig vilken lastbil skall jag köpa?" Och så kommer erfarenheterna fram och de är både bra och dåliga men den som får sista ordet kan avgöra vilken bil som skall köpas.

Tror det är på tiden att Volvo och Scania ser om sitt hus. Vad hade hänt om Volvo och Scania gått ihop? Men det hade de inte fått för EU.

Volvo har ett + och det är I-shift som är den mest avancerade "tänkande" växellåda som konstruerats. Alla har olika lösningar men det hörs att I-shift är den låda man föredrar.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav herrstina- » 06 jan 2012, 12:40

Mercedes äger Detroit Diesel. Utvecklingskostnaderna för de allt strängare miljökraven är enorma, då väljer man naturligtvis att lägga kraften på att förfina den konstruktionen som ger mest för pengarna. En rak motor är mycket billigare både i tillverkning och underhåll och har egentligen bara en nackdel, nämligen att den blir lite längre.
Därför är det ganska naturligt att M-B väljer att lägga ner sina V-motorer för att satsa på större volymer av det raka sortimentet. Den "nya" motorn har dessutom använts under en längre tid i USA med krav som är snarlika de EURO 6 krav som kommer här.

Jag tror att Volvo sköt över målet när FH-hytten projekterades, man ville ha ner bränsleförbrukningen och valde därför att luta vindrutan ganska kraftigt. Effekten blev inte så avgörande som beräkningarna visade, konkurrenterna med fyrkantiga hytter tog drog inte mer bränsle, däremot blev resultatet att hytterna känns ganska trånga i djupled. Bredden på hytterna skiljer inte nämnvärt från övriga märken.

När I-shiften kom var den marknadens smartaste växellåda och den har förfinats ytterligare sedan dess, samtidigt har konkurrenterna filat på sina system så skillnaderna idag är marginella. Tyvärr har det varit ganska mycket mekaniska problem på I-shiften, vilket har gjort dem kostnadskrävande för ägaren.
För att komma till rätta med de ideliga kopplingsrasen på Volvobilarna har man utvecklat en ny frikoppling på I-shiften, genom att programmera lådorna till för hög startväxel har man nu lyckats flytta rasen till 45-50000 mil mot den gamla typen som exploderade runt 70.000 mil.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav färingsösoljeätare » 06 jan 2012, 12:50

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 28 maj 2012, 18:28, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare

Inläggav Anders Ason » 06 jan 2012, 13:38

herrstina- skrev: ...

Jag funderade lite på om dom ska införa tum i Europa eller mm i USA, eller om dom möjligen ska tillverka en version för varje kontinent, försäljaren hade inget svar på den frågan.
...
Stina.

Ja, man kan ju undra (även om det redan är infört) men officiellt gick USA över till mm ch Km 1976 i en lag gällande samtliga stater. Den kännedom jag har om amerikanare är att de är mycket konservativa (understatement!) och att de själva anser sig som världens härskare och att alla andra ska rätta sig efter dom. Gäller i stort som smått.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Reid Hulting » 06 jan 2012, 13:43

Jag trodde det var engelsmän och fransmän som trätte om vem som var störst och vackrast :lol: :lol: .
Reid.
Reid Hulting

Inläggav herrstina- » 06 jan 2012, 19:40

Det lär finnas en motorväg som går längs den Mexikanska gränsen i öst/västlig riktning som är skyltad med km. När den byggdes räknade man med en övergång till det metriska systemet och skyltade därefter.
Som vi vet blev ändringen aldrig av och produktionen av km-skyltar avstannade, resultatet blev att när en km-skylt blir skadad ersätts den med en mile-skylt. En aning förvirrande kan man tycka.

I Amerika är allting möjligt.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thomas Almen » 06 jan 2012, 21:49

Har haft en Volvo med I-shift. Men.... jag envisas med att vilja ödelägga drivlinan på egen hand :wink: . Trots att vi verkar vara samma utsökta årgång Stina, så föredrar jag manuellt. Då har jag koll på vad jag sysslar med, å nåt ska jag väl göra för lönen också?...
Thomas Almen

Inläggav Bo Abrahamsson » 06 jan 2012, 23:07

Thomas Almen skrev:Har haft en Volvo med I-shift. Men.... jag envisas med att vilja ödelägga drivlinan på egen hand :wink: . Trots att vi verkar vara samma utsökta årgång Stina, så föredrar jag manuellt. Då har jag koll på vad jag sysslar med, å nåt ska jag väl göra för lönen också?...

Instämmer Thomas, jag vill gärna röra om i grytan när jag själv tycker det behövs.
Hälsningar Bosse.
Bo Abrahamsson

Inläggav herrstina- » 06 jan 2012, 23:50

Vi köpte den första bilen med växlingsautomatik 92 eller 93, då var det mycket gnäll och tannagnissel var gång en ny gubbe skulle ut och övningsköra med bilen. Det var Volvos Gear Tronic som var aktuell då, den hade sina intelektuella brister och även en del problem med kablage. Trots allt tyckte jag att den fungerade bra, mycket beroende på om föraren accepterade nymodigheterna och kunde samarbeta med lådan.

Med tiden har systemen utvecklats samtidigt som acceptansen hos förarna ökat dramatiskt vilket har resulterat i att i stort sett alla bilar vi köpt sedan -04 har växlingsautomatik. Frågar jag gubbarna är det nog en på tio som fortfarande vill ha växelspak.

I vissa fall ser jag det som en stor fördel att bilen växlar själv, alla förare förstår inte riktigt hur en modern lastbil fungerar och väljer inte alltid den lämpligaste växeln. Omvänt finns det gubbar som klarar det minst lika bra som det bästa automatsystemet, till dessa herrar kan man ju fortfarande köpa en växelspak.

Alla system behöver assistans då och då, dom har tex ingen topologisk karta innbyggd och vet alltså inte i förväg att det finns en backe, eller att backen nästan är slut när systemet vill växla ner. I såna lägen är det viktigt att föraren och lådan samarbetar.

Totalt sett är det en enorm komforthöjare och i de flesta fallen skonar det även bilen. Skulle jag själv köra bil idag (vilket jag aldrig gör) skulle det definitivt bli en bil med växlingsautomatik. Den äldsta gubben vi har som kör automatiskt fyller 71 år i Mars och jag vågar inte tänka på vad han skulle hitta på om vi snor hans automatare.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thomas Almen » 07 jan 2012, 00:01

Är väl bäst att tillägga att jag inte är nån teknikhatare, men för egen del föredrar jag manuellt. Men jag ser helt klart fördelarna med automatik. Inte minst poå större åkerier där maånga ska dela på bilarna. Hade faktiskt lättare att komma överens med MAN´s automat, även om själva hanteringen av I-shiften var mer logisk. På I-shiften har man hade iallafal en spak att lägga högerkrattan på :wink:
Thomas Almen

Inläggav herrstina- » 07 jan 2012, 00:22

Du får be om ett armstöd till högerarmen.

Vi har ingen cirkulation på bilar och gubbar, var man har sin bil i princip hela tiden, det är faktiskt så att när dom är lediga ställer vi bilen för att slippa allt elände som brukar höra ihop med avbytare. Dessutom har vi de flesta bilarna utplacerade runt om i landet från Hbg till Mora och då är det lite problematiskt att skicka runt vikarier.
Hoppande mellan bilarna är alltså inte skälet till att jag och mitt folk gillar automatiken, det är nog mer ren lathet.

DAF.arna har samma system som MAN, alltså ZF AS-tronic. Vi har tre st DAF 95 och tre 105 med AS-tronic, de har rullat mellan 20 och 80.000 mil och vi har inte reparerat någonting på växlingsapparaterna eller lådorna, så systemen är överraskande tillförlitliga.

En effekt av farthållare och växlingshjälp är lite av ett problem, framförallt hos lite äldre eller korpulenta människor. Eftersom bilen gör allting själv och föraren "bara" åker med har cirkulationsproblemen i benen ökat hos chaufförer.

Det kanske är detta våra beslutsfattare tagit hänsyn till när dom konstruerade de sälsynt korkade arbetstidsregler som reglerar vardagen nuförtiden, det finns ju gott om utrymme för promenader numera. Rent tidsmässigt alltså.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Reid Hulting » 07 jan 2012, 00:33

Gillar absolut automatlådor för att underlätta arbetet(har ett vänsterknä och högeraxel som håller med). Var ner till Öland förra veckan och hämtade lite lastbilsdelar. Körde med grabbens FM380 kranbil med I-shift och det kändes riktigt bra, men som den olyckskorp man är så gick det ju inte att undvika att fundera över hur systemet kommer att fungera med tilltagande ålder och slitage, eftersom det inte är en automatlåda utan en låda med växlingsautomatik beroende av elektronik?
Finns det ännu ingen automatlåda som tål de höga vridmomenten och fungerar bra?
F.ö. gillar jag också att ha nånting att fästa högerhanden vid :) ,för man kan ju inte ha den på ratten :wink: .
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Thomas Almen » 07 jan 2012, 00:39

Har faktskt armstöd jag.... 2 t.o.m! :D . Nä, nån betingad reflex, blir det uppförsbacke ska näven ligga på spaken. Ingår i finmotoriken på oss norrifrån, tror jag. Jo, så är det ju, en muskel som inte används slits fortare än en som aktiveras. Tidigare när jag hade mer stillasittande körning, drogs jag med mer värk än nu. En grundläggande orsak till att jag föredrar kranbil. Nä, ha många byten på bilarna brukar inte vara nån vidare affär. Låter som ni har ett vettigt upplägg. Du får planera in en provkörning av en DAF, så får jag ta en tur till Skåneland. (Om inte annat så för att kolla alla transformatorstationer jag körde dit under 90-talet :wink: )
Thomas Almen

Inläggav Lasse Hsand » 07 jan 2012, 09:44

Du tror inte Gudrun tog dom för något årsedan Thomas. :D
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack