F88

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

F88

Inläggav Sven-Olof Börjesson » 21 dec 2011, 11:57

Hej
Jag är nybörjare här med veteranlastbilar. Lurar lite på en F88-74 2 axlad med kort hytt. Kan det vara nåt att satsa på? Den har gått som bärgare i Norge men nu är den ramren. Ganska så bra skick. Den är inte reggad i Sverige, utan säljaren säger att han kan förregistrera den. Är det svårt att regga en bil från Norge här. Han säjer att alla papper finns, tullpapper mm. Måste bilen genomgå en ursprungskontroll innan den kan förregistreras. Vad kostar en ursprungskontroll och en registreringsbesiktning på en sån bil, nån som vet? Är det något speciellt jag måste tänka på om jag köper en importbil?
Lite intressant med en sån bil då jag körde en F89 timmerbil på 70 talet :)

Mvh/Sven-Olof
Sven-Olof Börjesson

Re: F88

Inläggav Reid Hulting » 21 dec 2011, 12:54

Hej.
Bilen kan inte förregistreras längre. Du måste ha alla papper på bilen, reg.bevis från Norge, tullhandlingar, kvitto på ditt inköp m.m. Kolla med transportstyrelsen. När du har alla papper som dom frågar efter så fyller du i en ansökan om ursprungskontroll och skickar in. Får du den godkänd så får beställa tid för reg.besiktning, teckna en trafikförsäkring och köra till Bilprovningen för reg.besiktning utan reg.plåtar. Blir bilen godkänd vid reg.besiktningen blir du tilldelad ett reg.nr. och kan fortsätta att göra iordning bilen så att du kan kontrollbesiktiga den. Tänk på att ursprungskontrollen bara gäller i två år. Lycka till :) .
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Sven-Olof Börjesson » 21 dec 2011, 13:07

Reid Hulting skrev:Hej.
Bilen kan inte förregistreras längre. Du måste ha alla papper på bilen, reg.bevis från Norge, tullhandlingar, kvitto på ditt inköp m.m. Kolla med transportstyrelsen. När du har alla papper som dom frågar efter så fyller du i en ansökan om ursprungskontroll och skickar in. Får du den godkänd så får beställa tid för reg.besiktning, teckna en trafikförsäkring och köra till Bilprovningen för reg.besiktning utan reg.plåtar. Blir bilen godkänd vid reg.besiktningen blir du tilldelad ett reg.nr. och kan fortsätta att göra iordning bilen så att du kan kontrollbesiktiga den. Tänk på att ursprungskontrollen bara gäller i två år. Lycka till :) .
Reid.

Tack för svaret.

Om säljaren som importerat bilen kan få bilen godkänd med ursprungskontroll och sälja den till mig, är det säkert att jag kan registreringsbesiktiga bilen då?

/S-O
Sven-Olof Börjesson

Inläggav Reid Hulting » 21 dec 2011, 13:57

Ursprungskontrollen godkänner ju bara de uppgifter som dom har fått sig tillsänt. Men stämmer de till punkt och pricka med chassienumret på ramen och att övrigt också stämmer så ska det gå bra. En sak som kan krångla är om chassiet är kortat eller förlängt nån gång.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Sven-Olof Börjesson » 21 dec 2011, 14:28

Reid Hulting skrev:Ursprungskontrollen godkänner ju bara de uppgifter som dom har fått sig tillsänt. Men stämmer de till punkt och pricka med chassienumret på ramen och att övrigt också stämmer så ska det gå bra. En sak som kan krångla är om chassiet är kortat eller förlängt nån gång.
Reid.

Verkar krångligt dethär :? Om chassiet är ändrat utan att det står i pappren, blir det väldigt svårt att få in den då...Jag vill ju inte köpa en bil som jag inte kan köra :cry:
S-O
Sven-Olof Börjesson

Inläggav Reid Hulting » 21 dec 2011, 14:49

Det bästa du kan göra är att prata med den på bilprovningsstationen som har hand om reg.besiktningar och fråga honom om allting först. Efter det kanske allting går väldigt lätt istället. Det finns ju olika typer av människor där också :roll: :) .
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Sven-Olof Börjesson » 21 dec 2011, 15:08

Reid Hulting skrev:Det bästa du kan göra är att prata med den på bilprovningsstationen som har hand om reg.besiktningar och fråga honom om allting först. Efter det kanske allting går väldigt lätt istället. Det finns ju olika typer av människor där också :roll: :) .
Reid.

Ok skall jag göra. Skall åka och ta en närmare titt på bilen och pappren nu efter jul. Och se om måtten stämmer vad som står på pappren :)

Tack och God Jul, Reid

/S-O
Sven-Olof Börjesson

Inläggav Reid Hulting » 21 dec 2011, 22:15

Tack detsamma. Kom just upp till Stockholm, därför tog svaret lite tid. Lycka till och hoppas allt funkar med F88:an.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Sven-Olof Börjesson » 28 dec 2011, 17:25

Jag har varit och tagit min första titt på bilen nu, den ser ju ganska så bra ut för sin ålder. Hytten är ju lättare renoverad inne och ute.
Vad kan man betala för ett sånt objekt :? Bilen kommer ju från Norge så ägaren har ju betalat ca 18000:- i moms, tull och frakt.
Han begär ju 69000 för den men det är nog prutbart får jag hoppas. Han erbjuder sig att göra ursprungskontroll och regbesiktning på den.
Jag är en aning tveksam om den går att registrera här, bilen är 4,20 och på det norska regbeviset står det F88/32 :?
Kolla på länken, klicka på motorcyklar ( han är MC handlare) så dyker den upp ganska långt ner på listan.
http://www.hermanshojar.com/

Det vore intressant om det är någon här som har några åsikter om pris och annat på den :)

/Sven-Olof
Sven-Olof Börjesson

Inläggav Thomas Almen » 28 dec 2011, 17:28

Tror jag sett hela historiken på den där på ett Norskt forum. Ska se om jag kan få fram en länk om det.
Thomas Almen

Inläggav herrstina- » 28 dec 2011, 18:30

Att hjulbasen är ändrad bör inte vara något större bekymmer, bara det uppfyller de krav på hållfasthet som finns. Vid en registreringsbesiktning förs de nya uppgifterna in i bilens handlingar och sedan är det klart.

Ursprungskontrollen är egentligen tillkommen för att minska risken att bilar stjäls i ett land för att registreras i ett annat, är dokumenten i ordning är den processen ganska enkel.

Registreringsbesiktningen har som syfte att kontrollera att fordonet uppfyller de krav som ställs enligt vårt svenska regelverk, tex. belysning och bromsar, chassie och ev påbyggnad mäts och vägs för att få rätt upgifter i registreringsbeviset som är fordonets ID-handling.

Dessa procedurer har egenligen inte med varandra att göra, grejen är bara att för att kunna göra den ena måste den andra vara gjord.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Sven-Olof Börjesson » 28 dec 2011, 22:38

Thomas Almen skrev:Tror jag sett hela historiken på den där på ett Norskt forum. Ska se om jag kan få fram en länk om det.

Ja det skulle vara intressant att få se historiken på den bilen, hoppas att du kan hitta den länken :)

/S-O
Sven-Olof Börjesson

Inläggav Reid Hulting » 29 dec 2011, 00:52

Hej.
Sköter säljaren om ursprungskontroll och reg.besiktning så är ju bilen klar att börja sköta om, och den ser ju riktigt bra ut på bilderna. Priset kan bara du själv bestämma vad det får kosta. Vrak är ofta för dyra och helrenoverade bilar får man aldrig tillbaka utläggen för.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav S-V L44 » 31 dec 2011, 11:43

Reid skrev :
Tänk på att ursprungskontrollen bara gäller i två år.

Jag har låtit två av mina objekt genomgå ursprungskontroll. Det var smidigt och vållade inga problem alls. Det var bilar som funnits i landet sedan de var nya och jag fick mycket stor hjälp av Scania då en av bilarna hade ett okänt chassinummer och okänt regnummer. Via de uppgifter jag fick av Scania baserat på motornumret så löste sig alla knutar (tur att det inte satt en utbytesmotor i bilen :D ). Vid kontakt med Transportstyrelsen på frågan om giltighetstiden för bifallet så nämnde de att detta gäller tills jag personligen gör registreringsbesiktningen, dvs. det kan gälla under många år. Skulle jag däremot sälja ett objekt med bifallen ursprungskontroll så förfaller beslutet och den nya ägaren måste göra om proceduren. Dessa bestämmelser kan naturligtvis ändras av myndigheterna utan att man informeras, så jag hoppas att det fortfarande är så som tidigare meddelats mig. Annars kostar det ju bara en femhundring och lite nytt pappersarbete så det ser jag inte som några stora bekymmer. Det mest tidsödande arbetet är att skaffa fram alla underlag via tillverkare och Landsarkiv eller militära myndigheter. För importbilar är detta av olika anledningar naturligtvis ännu viktigare.
Jag har försökt kartlägga samtliga ägare till mina fyra fordon, men så långt behöver man naturligtvis inte gå för ursprungskontroll. Det räcker med uppgifter rörande den senaste ägaren och senaste reghandlingen.

En annan sak man bör tänka på inför kommande registreringsbesiktning är ju att om bilen är ett chassi så finns det all anledning att utrusta chassit på det sätt man vill ha bilen i framtiden. Varje genomgripande förändring kräver ju en ny registreringsbesiktning, och det i sin tur innebär kostnader.
Det kan gärna bli lite moment 22 om man är osäker på utgången och inte vill kosta på fordonet alltför mycket innan man vet att det överhuvudtaget kan få komma i trafik.
Men nog är det så att även om man kan "ha tumme" med en besiktningsman och bilen inte behöver vara topprenoverad vid regbesiktningen så underlättar det ju om bilen verkar allmänt fräsch och trafiksäker. Mina bilar är dessutom tillverkade före 1950 så dessa kommer dessutom att bli besiktningsbefriade, och då bör de nog vara i sådant skick att man förväntar sig att jag skall kunna ta hand om dem också.

Ytterligare en sak som kan vålla lite bekymmer vid import av fordon är att många f.d. utlandsregistrerade fordon (än om de ursprungligen är av svensk härkomst) kan ha unika specifikationer och undantag som kan vålla lite extra bekymmer vid registreringsbesiktningen. Därför är det bra att ha en inledande diskussion med besiktningsingenjörerna innan man står på gårdsplanen för den slutgiltiga prövelsen.
Jag har egna erfarenheter efter tre personbilsimporter från USA. Eftersom de var flyttgods så är många av bestämmelser "satta åsido" men jag brukar alltid få kommentarer om dessa undantag ändå.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Sven-Olof Börjesson » 01 jan 2012, 14:28

Intressant att läsa era inlägg här. Tack för att ni skriver, jag behöver ju höra lite då jag är ny på det här med veteranbilar :? . Man kanske skall låta säljaren registreringsbesiktiaga bilen som den är då, och se vad som skall göras med den senare. Eventuellt som dragbil om den varit det från början då hjulbasen var 3,20. Vad på ett ungefär kostar en registreringsbesiktning om man ändrar om den, tex. kortar ramen och sätter på vändskiva?

Jag har letat efter norska forum men inte hittat något, någon som har nån länk till forum i norge? Som Thomas Almen skrev så hade han ju eventuellt sett bilen på något norskt forum så jag tänkte jag kunde kika runt lite och se om jag hittar något :) Skulle vara intressant med lite historia på den bilen.

/S-O
Sven-Olof Börjesson

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack