Reid skrev :
Tänk på att ursprungskontrollen bara gäller i två år.
Jag har låtit två av mina objekt genomgå ursprungskontroll. Det var smidigt och vållade inga problem alls. Det var bilar som funnits i landet sedan de var nya och jag fick mycket stor hjälp av Scania då en av bilarna hade ett okänt chassinummer och okänt regnummer. Via de uppgifter jag fick av Scania baserat på motornumret så löste sig alla knutar (tur att det inte satt en utbytesmotor i bilen

). Vid kontakt med Transportstyrelsen på frågan om giltighetstiden för bifallet så nämnde de att detta gäller tills jag personligen gör registreringsbesiktningen, dvs. det kan gälla under många år. Skulle jag däremot sälja ett objekt med bifallen ursprungskontroll så förfaller beslutet och den nya ägaren måste göra om proceduren. Dessa bestämmelser kan naturligtvis ändras av myndigheterna utan att man informeras, så jag hoppas att det fortfarande är så som tidigare meddelats mig. Annars kostar det ju bara en femhundring och lite nytt pappersarbete så det ser jag inte som några stora bekymmer. Det mest tidsödande arbetet är att skaffa fram alla underlag via tillverkare och Landsarkiv eller militära myndigheter. För importbilar är detta av olika anledningar naturligtvis ännu viktigare.
Jag har försökt kartlägga samtliga ägare till mina fyra fordon, men så långt behöver man naturligtvis inte gå för ursprungskontroll. Det räcker med uppgifter rörande den senaste ägaren och senaste reghandlingen.
En annan sak man bör tänka på inför kommande registreringsbesiktning är ju att om bilen är ett chassi så finns det all anledning att utrusta chassit på det sätt man vill ha bilen i framtiden. Varje genomgripande förändring kräver ju en ny registreringsbesiktning, och det i sin tur innebär kostnader.
Det kan gärna bli lite moment 22 om man är osäker på utgången och inte vill kosta på fordonet alltför mycket innan man vet att det överhuvudtaget kan få komma i trafik.
Men nog är det så att även om man kan "ha tumme" med en besiktningsman och bilen inte behöver vara topprenoverad vid regbesiktningen så underlättar det ju om bilen verkar allmänt fräsch och trafiksäker. Mina bilar är dessutom tillverkade före 1950 så dessa kommer dessutom att bli besiktningsbefriade, och då bör de nog vara i sådant skick att man förväntar sig att jag skall kunna ta hand om dem också.
Ytterligare en sak som kan vålla lite bekymmer vid import av fordon är att många f.d. utlandsregistrerade fordon (än om de ursprungligen är av svensk härkomst) kan ha unika specifikationer och undantag som kan vålla lite extra bekymmer vid registreringsbesiktningen. Därför är det bra att ha en inledande diskussion med besiktningsingenjörerna innan man står på gårdsplanen för den slutgiltiga prövelsen.
Jag har egna erfarenheter efter tre personbilsimporter från USA. Eftersom de var flyttgods så är många av bestämmelser "satta åsido" men jag brukar alltid få kommentarer om dessa undantag ändå.
// Kjell N