trist utveckling

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: trist utveckling

Inläggav herrstina- » 24 dec 2011, 12:06

Kostnaderna för att flytta en bil inom EU är försummbara, ursprungskontroll, regbes och kostnader i samband med detta.
Jag har egentligen inga synpunkter på att bilar säljs till utlandet, alternativet är ju ofta att det blir skrot eller rullande rishögar. Då känns det bättre att dom blir restaurerade av entusiaster, oavsett var dom bor.

De flesta bilarna exporteras långt innan det är dags att renovera dom av den enkla anledningen att det inte finns någon marknad för dom i Sverige, vore man framsynt entusiast skulle bilarna egentligen fångas upp redan där. Priset när en 10 år gammal bil exporteras är ofta lägre än när samma bil ett antal år senare väl använd dyker upp igen som veteranprojekt.

För dom som vill behålla det svenska svenskt är här ett alternativ, den finns i Albanien vilket är utanför EU. Tullen bör vara 10% och momsen som ska betalas i Sverige är 25%, i gengäld betalas ingen moms i utförsellandet.

Är bilen körbar känns inte priset avskräckande, dessutom är den redan veteran. Åk och hämta dollargrinet och upptäck Europa på vägen hem.

http://home.mobile.de/home/showDetails. ... Type=false

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thomas Almen » 24 dec 2011, 12:57

Helt rätt Stina. Finns ju egentligen inget som hindrar oss från att gå utanför landets gränser efter objekt. Och när man ser resultatet av de renoveringar som görs, så förstår man att veteranintresset är seriöst i t.ex Holland, Belgien m.m.
Thomas Almen

Inläggav volvotitan » 24 dec 2011, 13:47

Jag förstår att det är något sorgligt att bilarna säljs utomlands, så försvinner historien om bilen også.men dem som köper dem bygger förstås oftast upp som veteran-projekt. det är värre eftersom de hamnar som skrot, särskilt nu att priset på järn är hög.
Jag har en Volvo Titan från 1960 som köptes i Sverige för cirka tio år sedan. Det hade köras som Atraktor de sista dagarna av sitt liv. Det var på väg till skrot.Jeg har renoverat det mesta av bilen nu med Nyström Hytt Tybe liten hvilhytt.
Hoppas på att kunna presentera den på en av svenska
rallyn en dag. :D
God Jul til alla på forummet
hälsningar Frank
i Danmark
volvotitan

Inläggav färingsösoljeätare » 26 dec 2011, 00:00

helt ok frank min grej var att jag bjöd på en bil o några visste om det o tipsade endå utlandet ser fram mot arr se din titan o danmark räknar jag inte som utlandet har jobbat där o i norge finland många år av mitt liv
färingsösoljeätare

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack