Kostnaderna för att flytta en bil inom EU är försummbara, ursprungskontroll, regbes och kostnader i samband med detta.
Jag har egentligen inga synpunkter på att bilar säljs till utlandet, alternativet är ju ofta att det blir skrot eller rullande rishögar. Då känns det bättre att dom blir restaurerade av entusiaster, oavsett var dom bor.
De flesta bilarna exporteras långt innan det är dags att renovera dom av den enkla anledningen att det inte finns någon marknad för dom i Sverige, vore man framsynt entusiast skulle bilarna egentligen fångas upp redan där. Priset när en 10 år gammal bil exporteras är ofta lägre än när samma bil ett antal år senare väl använd dyker upp igen som veteranprojekt.
För dom som vill behålla det svenska svenskt är här ett alternativ, den finns i Albanien vilket är utanför EU. Tullen bör vara 10% och momsen som ska betalas i Sverige är 25%, i gengäld betalas ingen moms i utförsellandet.
Är bilen körbar känns inte priset avskräckande, dessutom är den redan veteran. Åk och hämta dollargrinet och upptäck Europa på vägen hem.
http://home.mobile.de/home/showDetails. ... Type=false
Stina.