Tummen upp för alla som har energi och kunskap och kanske framför allt tid och pengar att ta hand om gamla lastbilar!
Vad gäller boggie Fordar (Custom Cab) måste dessa ha varit sällsynta i Sverige, det har i alla fall funnits minst en. Av en ren tillfällighet snubblade jag på den när jag grävde hos Länsstyrelsen för flera år sedan.
Vad som var ännu lustigare(?) är att det nya reg-numret som bilen erhöll var bekant för mig... Det visade sig att den bilen tyvärr blev ombyggd till tvåaxlig bärgare senare, och hamnade i Göteborg!
http://tow.se/oldcar/s510381.htm Tidigare hette den A8010 och var en treaxlig dragbil, modell D800 årsmodell -71, som ägdes av Kraft Stockholms Elverk. Kan ni tänka er att den bara hade 240 + 120cm hjulbas? Längd 560cm är inte mycket för en boggiebil, en riktig knubbis alltså!
Med futtiga 108hk och en totalvikt på 19.200kg (mycket för en Ford D-series! Åtminstone för oss svenskar som är vana vid betydligt mindre Custom Cabbar).
Ingenstans står att den hade tandemboggie så det var väl bara en stödaxel, eller vad säger Fordexperterna? Fanns Custom Cab som 6x2 eller enbart 6x4?
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.