Gammal Biltransport!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Gammal Biltransport!

Inläggav färingsösoljeätare » 13 nov 2011, 19:42

jatack till bägge både delar o boggiecustom hoppas customen är ett objekt bara.Har fått nya njurar o håller på att bygga verkstad så ekonomi e inte på topp men på gång
färingsösoljeätare

Inläggav Fredrik Klint » 13 nov 2011, 21:57

Tummen upp för alla som har energi och kunskap och kanske framför allt tid och pengar att ta hand om gamla lastbilar!

Vad gäller boggie Fordar (Custom Cab) måste dessa ha varit sällsynta i Sverige, det har i alla fall funnits minst en. Av en ren tillfällighet snubblade jag på den när jag grävde hos Länsstyrelsen för flera år sedan.
Vad som var ännu lustigare(?) är att det nya reg-numret som bilen erhöll var bekant för mig... Det visade sig att den bilen tyvärr blev ombyggd till tvåaxlig bärgare senare, och hamnade i Göteborg!
http://tow.se/oldcar/s510381.htm
Tidigare hette den A8010 och var en treaxlig dragbil, modell D800 årsmodell -71, som ägdes av Kraft Stockholms Elverk. Kan ni tänka er att den bara hade 240 + 120cm hjulbas? Längd 560cm är inte mycket för en boggiebil, en riktig knubbis alltså!
Med futtiga 108hk och en totalvikt på 19.200kg (mycket för en Ford D-series! Åtminstone för oss svenskar som är vana vid betydligt mindre Custom Cabbar).
Ingenstans står att den hade tandemboggie så det var väl bara en stödaxel, eller vad säger Fordexperterna? Fanns Custom Cab som 6x2 eller enbart 6x4?
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav färingsösoljeätare » 13 nov 2011, 22:56

som sagt du verkar sitta på en guldgruva jag är nyfiken gul o om man får sdan info som jag fick så får man bocka o buga
färingsösoljeätare

Inläggav Fredrik Klint » 14 nov 2011, 00:09

Nja, jag har sammantaget väldigt lite info om vad som funnts på våra vägar, men några guldkorn har väl slunkit med... :wink:
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav Reid Hulting » 14 nov 2011, 02:44

Det gick ett antal boggie-Custom´s för KF och Skogaholms? i Stockholm på 70-talet.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Reid Hulting » 14 nov 2011, 13:04

Har kollat. Boggie-Customen fanns inte kvar.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Fredrik Klint » 14 nov 2011, 14:03

Reid Hulting skrev:Det gick ett antal boggie-Custom´s för KF och Skogaholms? i Stockholm på 70-talet.
Reid.

Spännande! Inte hört talas om dessa, var tyvärr för liten för att minnas dem. Skogaholms hade säkert Custom Cabbar, på 80- och 90-talet hade man många Ford Cargo men bara mindre tvåaxliga bilar.
Fredrik Klint

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack